Ff in de knoei met het voedingsschema 5 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoAn1981, 8 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze jongste van iets meer dan 5 maanden oud had al een tijdje een goed ritme. 4 voedingen van 165 en een droomvoeding van 200, om 7-11-15-19-23. Die laatste fles gaven we haar slapend. Ging prima en ze sliep daarop door, vaak wel zo lang dat we haar wakker moesten maken. De flessen gaan allemaal schoon leeg. Sinds een klein maandje krijgt ze ‘s avonds wat oefen-hapjes, wortel, bloemkool en broccoli hebben we nu geprobeerd. Ze snapt het nog niet echt dus meer dan 2 lepeltjes krijg ik er niet in.
    Nu, sinds 2 weken, is ze opeens steeds eerder wakker. Eerst om 5 uur, inmiddels is het 4.00 uur geworden. Het lijkt wel echt honger want na een klein flesje van 100 is ze tevreden en slaapt weer lekker in. Met als gevolg dat ze dan door blijft slapen en we pas een fles rond 9.00 uur kunnen geven, die ze vervolgens niet al te best drinkt.

Ik weet even niet wat we moeten doen. Is dit een teken dat de voedingen omhoog moeten? Wie heeft tips?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Misschien een gewone fles en geen kleintje om 4/5 uur, dan een groente of fruithapje rond 9 uur en dan om 11 uur weer een fles, zodat je weer op schema zit?
    Ze zal vast wel weer langer gaan slapen als ze meer avondeten eet, het kwartje is nog niet helemaal gevallen begrijp ik...

3. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik zou de oefenhapjes even laten voor wat het is. Als ze niet doorheeft wat ze ermee moet, is ze er ook nog niet aantoe...probeer het over een aantal weken nog eens.
    Kan het zijn dat ze overdag misschien teveel slaapt of dat haar laatste slaapje te dicht op de tijd zit dat ze de nacht ingaat?

Wij merken hier een aanzienlijk verschil met slaapjes namelijk.
    Mijn zoontje doet soms 1 slaapje en soms 2.
    De dagen dat hij er 1 doet wordt hij op zijn oude tijden wakker. De dagen dat hij er twee doet wordt hij een uur a 1.5 uur eerder wakker.
    Je zou eens kunnen kijken naar haar slaapjes en misschien haar tijdens haar laatste slaapje eind van de middag/vroeg avond wakker maken na een uurtje

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier hebben wij al maanden een ritme van 4 voedingen op de dag 8/12/16/20 en dan verder op verzoek. Meestal komt ze rond 4.00/5.00 en dan krijgt ze een flesje van 100/2 en slaapt daar gewoon weer mee verder. Uiterlijk 8.00 maak ik d'r wakker, ongeacht hoe laat ze 's nachts is geweest. Paar weken terug, dus ook begin van de 5 maanden kwam ze 's nachts opeens een paar keer al veel eerder, maar na een paar dagen was dit weer over. Nu is ze bijna 6 maanden en komt ze opeens rond 22.30, dan drinkt ze 70-100cc en dan slaapt ze vervolgens door tot 7.00/8.00.
    Ik vind dat er nooit geen pijl op te trekken is, dus vandaar dat ik haar tussen 20.00-8.00 nergens voor wakker maak, komt ze dan krijgt ze een flesje, wel dus een kleinere en verdund, komt ze niet, dan heeft ze er waarschijnlijk geen behoefte aan (maar dat gebeurd heel zelden hier).
    Wel krijgt ze hier overdag 4 flessen van 180/6 al sinds ze 3,5 maand is, maar het is dan ook een flinke meid, weegt nu inmiddels 9kg. In het begin gingen ze wel leeg, de afgelopen weken liet ze zeer geregeld wat staan en sinds een paar dagen gaan ze bijna allemaal weer leeg.
    Ik zou dus de fles van 23.00 gewoon niet meer geven en kijken wat ze doet. Wellicht dan wel de flessen ophogen naar 180/6 als ze dat op kan.

Oh en wat betreft de hapjes. Dat had hier ook een paar weken nodig en opeens zag ze het licht en nu eet ze alles zo op. Ik ben niet gestopt tussendoor, sloeg wel eens een dagje over als het niet uitkwam, maar ze kreeg er geen last van of iets, dus ik ontdooide gewoon elke dag 1 ijsblokje groente, heb je ook niks te verliezen. Ik had het idee dat het echt wennen/doorkrijgen was. Dus dan kan je wel stoppen, maar dan heb je over een maandje wellicht hetzelfde. Het is ook alleen maar om te wennen aan de smaken dus als het 2 hapjes zijn is het prima, wil ze straks toch meer dan geef je gewoon wat meer.

5. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Een hele andere invalshoek: bij ons meisje ging het schema ook rond 5 maanden op de schop. Omdat zij toen ook ineens wakker werd om 5.00 u. Wij hebben haar alleen nooit toen een flesje gegeven. Altijd na zeven uur in de ochtend de eerste fles. Met speen sliep ze nog wel wat verder, wel onrustiger.
    Omdat wij de 23 u fles ook slapend gaven, hebben we die er toen afgehaald. De nachten waren nu toch al vervelend omdat ze veel eerder wakker werd. Heeft twee weekjes geduurd en toen weer in goed ritme, zonder 23 u fles. Hapjes waren hier ook lastig hoor, heeft echt maaaaaanden geduurd voordat ze wat binnenkreeg en niet alles met tongetje eruit duwde. We bleven ook altijd wel aanbieden zodat ze kon blijven oefenen.

6. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Kan een teken zijn dat haar voeding omhoog moet.

Kan ook gewoon een groeispurtje zijn. Of een voorteken van een sprong.

3 dagen voor een sprong begint komt ons zoontje ook ineens snachts voor een beetje melk.
    Gaat vanzelf weer over. En zo niet dan misschien toe aan wat meer voeding.

Misschien s avonds voor ze naar bed gaat een papfles? En dan daarna niet meer en kijken wat er gebeurd.

Wij hebben zelf als eerste de late avond fles er af gehaald. En binnen 2 weken sliep hij s nachts 12 uur achter elkaar.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou haar niet meer wakker maken. Als ze dan s nachts komt, een gewone fles geven. En de dag normaal op hetzelfde tijdstip starten.

Ik zou groente ook niet s avonds geven maar laat in de ochtend.

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Hier liep t in de soep door groeispurtjes, altijd aangelengde fles gegeven als speentje niet hielp. Ging in de oefenperiode met hapjes geen fles omlaag totdat een potje structureel leeg ging.

Deel Deze Pagina