Hoi dames, Mijn meid is 7 maanden oud en doet (nog steeds?) drie slaapjes op een dag. Ochtend: 8.00 tot 10.00 Middag: 12.30 tot 14.00 En: 16.00 tot 17.00 Nacht: 19.00 tot 6.30 MAAR het slaapje van 16.00 is de laatste dagen drama. Ze is overduidelijk moe maar weigert te gaan slapen en krijst alles bij elkaar. Nu laat ik haar niet huilen natuurlijk. Als ik bij haar zit is ze rustig, maar als ik weg ga krijst ze meteen (verlatingsangst? Maar waarom dan alleen met dit slaapje?) Uiteindelijk haal ik haar er maar uit omdat ze echt niet wil slapen. Beneden gaat ze op haar kleed spelen, maar is zo moe dat ze gaat jammeren en met haar hoofdje op de grond gaat liggen. Haar avond eten eet ze om 17.00 wel gewoon op en drinkt wat water. Ik heb geprobeerd om haar erna even te laten liggen, maar lukt ook niet. Ze blijft de avond "vervelend" totdat ze om 19.00 haar laatste fles heeft gehad en valt als een blok in slaap. Weet iemand wat dit is? Ze lijkt het slaapje echt nodig te hebben.
Ik denk gewoon even een fase. Gewoon blijven proberen, als jij denkt dat ze moe is. Het gaat vanzelf weer over. Hier waren ze zo rond de 10 maanden toen ze naar 2 slaapjes overdag gingen, maar dat is heel verschillend hoor.
Wij doen de ene dag wel en de andere dag geen slaapje aan het eind van de middag. Ligt een beetje aan hoe ze daarvoor heeft geslapen. Hier slaapt ze vaak 9.00 tot 9.30 en dan 12.15 tot 14.45, meestal heeft ze dan eind van de middag geen slaapje meer nodig, hoogstens 15 min. anders ....
Ik zou het dan allemaal wat gaan verlaten en toewerken naar twee slaapjes. Ik vind 8.00 uur voor het eerste slaapje wel erg vroeg. Zou het eerste slaapje dan proberen te verschuiven naar 9.00 uur (niet in 1 keer, maar steeds een kwartier later naar bed doen). En dan zo rond 13.30 uur het tweede slaapje. Maar ja, misschien is het idd ook een fase en is ze nog helemaal niet toe aan 2 slaapjes. Mijn zoontje ging rond 9 maanden over naar 2 slaapjes.
Ik zou haar slaaptijden van de ochtend en middag wat gaan verlaten, zodat je toe kan werken naar 2 slaapjes per dag. Het kan zijn dat je kindje toe is aan 2 slaapjes per dag. Of dat ze juist de ene keer 2 slaapjes wil doen, en de andere keer 3 slaapjes. Onze dochter was 7 maanden toen we merkte dat ze het laatste slaapje van de dag ging weigeren. Ze was wel moe, maar vertikte het om te gaan slapen. Dus toen haar ochtend slaapje van 10 tot 11.30/12.00 uur gedaan. En haar middagslaapje van 14.30 tot 16.00 uur. En dan savonds rond 19 aan 19.15 uur het bed in voor de nacht. Werkte prima. Toen ze 12 maanden was begon ze het 2e slaapje te weigeren, dus gingen we haar op bed leggen van 12.30 tot het moment dat ze wakker werd. En dat is nu nog. Ze gaat om 12.30 uur het bedje in, wordt wakker om 13.30 uur, en dan haal ik haar eruit om 14.00 uur ( ze slaapt dus nu met 17 maanden maar 1 uurtje op de dag, want meer slapen wil ze niet )
Ivan had rond die tijd ook een periode. Wat hier heeft geholpen is over gaan op 1 slaapje. En dit werkt perfect voor ons! Hij is rond 8:00 uur wakker en doet na zijn fruit een 15 minuten slaapje in de box. Om 12 uur eten we een broodje en daarna gaat hij naar bed tot ongeveer 14:30/15:00 uur. rond 18:00 uur doet hij ook nog even een 15 minuten slaapje in de box. Ga hem niet voor die aantal minuten dat hij slaap naar boven brengen
Bedankt voor de reacties! Ok, ik ga proberen om de slaapjes wat later te doen. Dus morgenochtend 8.15 en als dat goed gaat steeds wat later.
Hier ook nog drie slaapjes. En ik herken het wat jij schrijft. Om 16 uur is ze vaak erg moe. Maar wil ze nog niet naar bed. Hier doe ik haar nu vaak 17:45 naar bed. Is dan gelijk voor de nacht. Dan komt ze tussendoor nog wel voor voedingen, maar haal ik haar niet meer naar beneden. Ik geef BV dus hoef niet te letten op tijden of hoeveelheden. Soms doe ik haar s ochtends eerder naar bed, zodat ik eerder aan de derde slaap kan beginnen. Of zoals andere al zeiden, 's morgens iets later zodat een derde slaap niet nodig is. Wat je zou kunnen doen tussen 16 en 17 als ze toch moe blijft. In een draagzak bij jou, dan kan ze wel rustig liggen/zitten, maar hoeft ze niet te slapen.
Hier ook de tijden wat verschoven. En dus 2 slaapjes ipv 3. Hier is het nu: 9:30 - 11:00 14:00 - 15:30 En dan om 19:00 er weer in voor de nacht! Gaat prima!
Hier is het nu: 9.00 wakker 11.00 - 11.45 dutje 14.00 - 15.30 slaapje 17.30 - 18.00 dutje 20.00 de nacht in Ik doe wel de slaapjes in bed. Beneden in de box slaapt ze echt niet. Onderweg doe ik haar als ze moe is in de draagzak of buggy
Hier was het rond 7, 5 maand ook ineens dat ze het laatste slaapje niet echt meer wilde. Ze sliep eerst van 10 tot 11. Van 14 tot 15 uur en van 17 tot 17.45. We hebben toen een beetje geschoven met slaapjes om naar 2 slaapjes te gaan. Nu slaapt ze van 11 tot 12 en van 16 tit 17 uur en dan van 19.30 tot 7 ongeveer.
Wat ik een beetje lastig vind aan het ochtendslaapje, is dat ze dus om 6.30 al wakker is omdat ze honger heeft. Ze is duidelijk nog moe maar wil zo graag spelen. Daarom speelt ze even en is om 8.00 echt kapot. Vandaar dat ze er alweer zo vroeg in ligt.