Mijn dochtertje is een duimzuigertje, één van de hardnekkigste soort. Met een week of 6 heeft ze een speen gehad, toen werkte dat wel maar echt fan is ze nooit geweest. Na een paar maand speelde ze er alleen maar mee dus toen heb ik ze opgeruimd. Vanaf een maand of 3 kon ze ook haar duimpje vinden en die is ze helaas nog niet kwijtgeraakt. Eerst duimde ze alleen bij het in slaap vallen, maar tegenwoordig vind ik haar ook wel eens exht in slaap, ondertussen nog druk sabbelend.. Ook overdag is die duim regelmatig in haar mond te vinden, ze heeft al echt eelt erop zitten. Vooral als ze moe is. Naast haar duim heeft ze ook een knuffel als grote vriend en knuffie en duim zijn samen met dochter een drie-eenheid... Ze ziet knuffie en duim gaat al in de mond, als een soort reflex. Overdag proberen we zoveel mogelijk haar te stimuleren niet op haar duim te zuigen, dit lukt soms wel, maar nog niet altijd. 'S Nachts zie ik echt niet hoe we haar dit af moeten leren. Ik vind haar eigenlijk nog te klein voor methodes als washandjes om haar duim of een smerig goedje erop... Wie heeft tips?
Ik zou het even laten. Ze is nog maar 2 en zelfs voor het afleren van de speen is dat vrij vroeg, omdat ze er nog niet echt iets van snappen. Ik heb zelf tot mijn 7e geduimd (op die leeftijd wel alleen als ik moe was ofzo en niet in het openbaar) en mijn moeders ervaring was ook dat afleren eigenlijk niet zoveel zin had. Ik liep niet de hele dag te duimen, alleen op bepaalde momenten. Je kan wel telkens als ze in haar slaap ligt te duimen, de duim uit haar mondje halen. Dat doe ik ook met de speen bij mijn dochter. Ze pakt hem nu alleen om in slaap te vallen en overdag eens als ze bijv. gevallen is (paar minuutjes om tot rust te komen). Als ze de duim 'linkt' aan vermoeidheid of troost, zal ze waarschijnlijk niet de hele dag door gaan duimen. En als dat niet zo is, zou ik me er eigenlijk niet zo druk om maken.
Heel herkenbaar. Hier ook een soortgelijk verhaal. Mijn zoontje is nu ruim 3,5 en het is een stuk minder geworden. De knuffel is alleen nog maar voor in bed, waardoor er minder geduimd wordt. Moe, op de bank voor de tv en in bed, dan is het er nog steeds. Maar dat vind ik prima. Dit met de knuffel hebben ook pas vanaf 2,5/3 aangepakt hoor. En verder denk ik: ach ja... Ik hoop dat rondom het tanden wisselen, de duim afgeleerd kan worden. Iig overdag. Verder laat ik dat los. Ik heb ook geduimd tot mn 12e. Ik heb er geen beperkingen door opgelopen, kan me prima verstaanbaar maken, kwijl niet de hele dag en zie er niet gek uit. Natuurlijk heb ik een beugel gehad, maar ja wie tegenwoordig niet. Dochtertje van 2 heeft een speen en knuffel. Sinds een paar maanden ook alleen boven. Weinig gedram, terwijl ze toch erg pittig is. Soms probeert ze nu nog heel erg. Ik denk dat als ze 3 of 4 is dat ie ook uit bed gaat. Ben benieuwd!
Dat is het lastige van een duim... Ik vind het nog best vroeg om het af te leren en heb dan ook echt geen tips Suc6 in elk geval het komt echt goed
Lekker laten duimen!! Als ze daardoor vertrouwd is en rust krijgt...waarom zou je dat afpakken. Hier ook een duimertje. Als ze oud genoeg is stoppen ze vanzelf.
Ik vind het nu ook nog ronduit sneu om het haar af te pakken. Ben ook niet bang dat ze later in de kroeg nog duimt hoor, het enige waar ik over in zit is haar gebit, ik heb nu al het idee dat haar voorste tandjes er naar gaan staan.