Zucht...avondeten is een drama!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Melrose, 23 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Lastig onderwerp dit.
    Ook hier een zoon van (bijna) 2 die absoluut geen avond eten wilt, terwijl hij zo'n goeie eter was.
    Vanaf dat hij een maand of 14/15 is begon het gezeur met niet willen eten.
    Vandaag de dag krijg ik er niks meer van groente in, geen pasta, geen rijst, en geen aardappels.
    Het enige wat hij wel wilt eten is patat of gebakken aardappels.
    Ik maak(te) mij ook heel veel zorgen en heb daarom een maand of 2 geleden het consultatiebureau gebeld om te vragen of ze wat tips hebben.

Ik zal ze voor je opschrijven (al heeft het bij mij weinig geholpen :))

- Smiddags warm eten i.p.v. savonds
    - Iets vroeger avond eten ongeveer rond half 5 i.p.v. een uur of 6
    - Zelf laten eten (doen wij al maanden)
    - Eten niet meer prakken maar los op het bordje (speciale bordjes met 3 vakjes aangeschaft mmmmmm helaas)
    - Sowieso niet boos worden of er een strijd van maken (deed ik in het begin wel maar ben daar al snel mee gestopt)

Al met al, allemaal leuke tips maar hier werkt er geen 1 van.
    Overdag eet mijn zoon gelukkig wel goed (brood en fruit) ik ga er dan ook vanuit dat hij daar genoeg uit haalt. Ik bied hem savonds sowieso niks anders aan, geen avond eten is gewoon pech

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Loslaten, ze heeft je echt precies waar ze je hebben wil, in haar macht. Ze krijgt vloeibaar fruit want dat is zo leuk? Potjes eruit en stukken, samen maken wellicht en eten gezellig maken, geen must. Dit us voor mij absoluut makkelijk gezegd hoor, ik ben er niet bij. Maar je dochter klinkt echt heel dwingend hierin en jij wanhopig. Als toetje, wat geef je dan? Ik zou gewoon yoghurt geven met evt wen klein beetje fruit er in. En brood? Mijn dochter houdt daar ook niet zo van, die eer yoghurt met musli smorgens, net zo vullend. Tussendoor eet ze vaak olijfjes, paprika, komkommer, een monkey plate.

Maar vooral loslaten, ze voelt zo goed dat het jou zoveel doet. Ze vermagert niet? Is niet ziek? Heeft energie? Dat haalt ze blijkbaar wel ergens vandaan.

3. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Sowieso er geen strijdt van maken...wil je niet eten? Dan niet! Dan lust je ook vast geen vlees? Jawel wel vlees...ok eerst een paar hapjes groente en aardappel...al zijn het er maar 3.
    Vlees is ze hier gek op en dit geven wij ook nooit tegelijk met de rest vh eten..en dat doen wij zelf ook...wel zo eerlijk..
    Maar meestal was het een periode hier...en nog lust ze veel groentes niet...
    Bonen zijn favoriet, peen en erwten ook..bloemkool moet ik altijd bij meehelpen...broccoli neemt ze 2 stukken van...maar ze is wel gek op groente soep...
    Dus als we een bepaalde groente eten savonds wat zij niet eet...of wat ongezonder dan normaal dan krijgt ze tijdens de lunch...bijv als ze uit de peuterspeelzaal komt (heeft ze extra honger) een kop soep met brood...dan krijgt ze toch veel groente binnen :D

4. misa

misa Niet meer actief

Echt loslaten. Zoals je al hebt gemerkt werkt dwingen echt niet. Hier eet de oudste al 2,5 jaar amper tot niet savonds. Pizza wel ja... En heel langzaam eet hij nu soms weer eens drie hapjes groente oid. Hij is nu ruim 3,5 en over een half jaar of jaar wordt het toetje wel een strafmiddel. Dan is hij echt wel oud genoeg om dat te snappen.
    Hij is nooit afgevallen, maar wel erg gedaald in zijn lijn. Van een dikkige baby naar een dun jochie. Tja, is niet anders... :)

5. misa

misa Niet meer actief

Hier trouwens altijd een vitamine beertje in de ochtend en twee keer per dag fruit. Beetje als compensatie... ;)

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mee helpen koken. Bij oma plukken ze samen groente uit de tuin en eet ze meer groente dan thuis ;)

Zelf laten eten en enthousiast zijn als ze een hap neemt. Verder geen negatieve aandacht. Is iedereen klaar? Dan ruim je ook haar bordje op.

tussen de middag een olvarit potje aanbieden. Hoeft eigenlijk niet meer maar dan krijgt ze in ieder geval groente binnen. Wij doen dit als we ergebs een verjaardag hebben met een bbq/salades. Sla eet ze niet en zo heeft ze die dag toch groente enz binnen.

Je kunt ook gepureerde groebte door muffin beslag maken. Ziet eruit als een koek maar is dus groente ;)

7. Koon

Koon Niet meer actief

Hier ook regelmatig met een lege maag naar bed hoor. Ja, een bakje yoghurt dan alleen.
    Het gaat de laatste tijd iets beter. Zeker als wij gewoon gaan eten, zijn bord negeren (niet het kind zelf, maar het eten) en gaan kletsen. Dam begint hij vaak wel te eten. Met 2 happen ben ik al blij, dan leert hij tenminste próeven!
    Iedere ochtend krijgt hij multivitamine (van Davitamon) en gelukkig eet hij heel graag fruit. Rauwkost minder, soms tomaatjes.
    Hier na de middagslaap 1 stuk fruit en daarna niets meer (ja, water). Dan heeft hij vaak echt honger 's avonds en eet hij in ieder geval iets.

Deel Deze Pagina