ik meen dat de hond een maand te voren een hondsdolsheidinenting moet hebben gehad maar ik ga vrijdag a.s naar duitsland en wil de hond graag mee. Kan het dan echt niet??
Tuurlijk kan je je hond gewoon meenemen, maar als je gecontroleerd wordt, mag je het land niet in! Sterker nog, mocht je al in duitsland zijn en ze komen er dan achter dat je hond geen Rabies enting heeft gehad, dan kunnen ze je hond zelfs in beslag nemen! (kans is heel klein). Maar buiten die risico's om is het sowieso verstandig om te laten enten ivm ziektes! Alhoewel rabies niet echt meer heel veel voorkomt! Eisen voor het buitenland (uitzonderingen daar gelaten): -Minimaal 21 dagen voor vertrek rabies enten -Hond moet gechipt zijn -Je moet een Europees paspoort hebben voor je hond!
hmm nou dat wordt m dan niet bedankt voor je antwoord. Ik heb wel oppas voor dr maar mijn dochtertje is zo vreselijk aan het beest gehecht dat ik het gewoon zielig vindt dat ze een weekend zonder elkaar moeten haha. Ik moest er niet aan denken dat t beest in beslag werd genomen.
Tja, het zou kunnen, maar dan in het ergste geval he! Bij ons op de praktijk komen er zat mensen die zonder rabies enting naar het buitenland gaan! En ik heb het nog nooit gehoord hoor, dat ze gecontroleerd zijn, dus je kan natuurlijk gewoon het risico nemen! De kans is groter dat je er zonder problemen kan zijn en een heel klein kansje dat je toch de gene bent die ze controleren! Voor een weekendje kan je het wel gewoon doen hoor (zit je in de bossen???Dan heb je een grotere kans op controle ivm vossen ed)
Komt niet vaak meer voor?? In nederland niet, maar in sommige landen in zeer grote mate. 50.000 mensen sterven er jaarlijks door. Het is zo dat sinds ongeveer 1988 het zelden voorkomt bij mens, hond en kat. Maar vleermuizen hebben t nog volop. Maar bij de meestvoorkomende vleermuis in nederland hebben ze t virus nog nooit gevonden. Onze hond krijgt m altijd, maar dat is vooral omdat het hondenpension dat eist van alle dieren die daar logeren. Ik zou de gok wel durven nemen hoor. Woon valk bij de grens van België en ben dus regelmatig daar, en ben 2x aangehouden voor n algemene controle...in 22 jaar.
Heeft je hond helemaal nog geen rabiesenting gehad, of is de vorige enting kort geleden verlopen??? Is het laatste het geval, dan kun je direct een nieuwe laten zetten. Evt vragen of de DA wil "anti-dateren". Ja je moet er wel voorzichtig mee zijn. Over het algemeen loopt het wel los, maar ja.... je zult net die ene "lettertjesneuker" tegenkomen en dan ben je mooi de pisang. Oh ja, ik weet niet welk formaat je hond heeft (mocht je m dus wel meenemen) en waar je naar toe gaat in Duitsland. Maar kijk even goed op de site van de regio waar je naar toe gaat of je hondenras ook een aanlijn- of muilkorf gebod heeft. In een deel van Duitsland geldt nl dat je voor honden van bepaalde rassen, dan wel van een bepaalde grootte je verplicht een muilkorf bij je moet hebben. Daarnaast geldt er bijv in Niedersachsen in de periode van 1 april tm 15 juni een aanlijngebod vanwege alle jonge diertjes in de vrije natuur.