Ja alle eieren. Wij dachten eerst ook dat we 'veilig' zaten met onze biologische eieren. Maar nu blijkt dat het bestrijdingsmiddel verondersteld was natuurlijk te zijn en dus ook bij biologisch gebruikt is. Bijv AH biologische eieren schijnen tot de codes te horen.
Het bestrijdingsmiddel komt volgens het bestrijdingsbedrijf dat alles heeft veroorzaakt uit belgie, dus ik zou de eieren van daar eigenlijk ook niet vertrouwen...
Wat ik alleen niet begrijp is dat er overal zo'n xx code staat. Wij hebben 2 dozen staan en daar staat op het ei zelf een stempel met 2 NL 41663 1 en 2-NL-4161102. Ik zie nergens een xx code? Ze komen bij de AH vandaan en gisteren hing er een briefje en juist de bio eieren waren er allemaal uit gehaald en deze stonden er nog gewoon maar ik denk maar niet dat ik ze ga eten. Misschien haal ik ze vanmiddag wel bij de boer hier in de buurt. Mochten we overigens een ei op hebben met deze code dan maak ik me verder niet ongerust want we zullen wel vaker iets binnenkrijgen wat niet zo goed voor je is. Maandag nog een ei gebakken voor de kinderen en 's avonds pannenkoeken gegeten. Kippenvlees kun je overigens gewoon eten want daar wordt een andere kip voor gebruikt.
De xx-en zijn de getallen die kunnen variëren. Dus bij X-NL-412000 vallen 0-NL, 1-NL, 2-NL etc daar allemaal onder.
Wij eten iedere dag eieren, de kans dat wij besmette eieren hebben gegeten lijkt me dus groot. Vraag me wel af wat de gevolgen voor de gezondheid zijn maar het kwaad is toch al geschied.
Je kan het toch niet meer terugdraaien en misschien waren ze niet besmet. Wij eten niet veel ei maar wel redelijk wat kippenvlees en daar kan je nu ook wel je vraagtekens bij gaan zetten.
Waarom gooien de meesten van jullie alle eieren weg, ook al staan ze nu nog niet op de lijst? Je kan ze toch bewaren en dan weggooien mochten ze niet goed zijn? Die van ons staan nog niet op de lijst en ik eet ze nog wel gewoon.
Dat vind ik ook bijzonder, ik heb vanochtend nog 2 eieren gegeten, ze smaakten er niet minder om Ik heb het gecheckt en dat is het.
Ja bah verontrustend dat ze waarschijnlijk al ruim een jaar in omloop zijn met deze stof.. Maar aan de andere kant als het echt zo gevaarlijk is als ze beweren waarom zijn er dan nog geen gevallen van vergiftiging en nare bijwerkingen bekend? Ook hier worden veel eieren gegeten, laten staan dus maar even voor de zekerheid. Maar heb er een dubbel gevoel over.. en inderdaad in zoveel spul uit de super zitten eieren verwerkt dus wat is dan nog wel veilig?
Wij eten nu maar even geen eieren tot er meer duidelijkheid is. Over de eieren die we al op hebben ga ik me nu nog geen zorgen maken. Ik ben vrij nuchter en kan er toch niks meer aan veranderen.
Ik haal de eieren, gelukkig, al heel lang bij de boer hier verderop. Die heeft vrij uitloop en ik heb 'm er nog over gesproken. Bij hem is niks aan de hand. Wij eten ook elke dag 1 a 2 eieren.
Home Onderwerpen Biociden Fipronil in eieren van leghennenLijst met eicodes van eieren met te hoog fipronilgehalte Zoek binnen NVWA Lijst met eicodes van eieren met te hoog fipronilgehalte De NVWA adviseert om witte eieren met de code 2-NL-4015502 niet te eten. Het fipronil-gehalte in deze eieren is dusdanig hoog dat consumptie een acuut gevaar oplevert voor de volksgezondheid. Het gaat om eieren van 1 producent. De eieren worden op dit moment teruggehaald uit de schappen. Consumenten wordt geadviseerd de eieren weg te gooien. Daarnaast zijn eieren aangetroffen met een fipronil-gehalte dat hoger is dan de dagelijks toelaatbare hoeveelheid bij langdurige consumptie door kinderen. Ouders van kinderen wordt aangeraden om hun kind uit voorzorg voorlopig geen eieren met deze eicodes te laten eten. De eieren worden door pluimveehouders teruggehaald uit het handelskanaal onder toezicht van de NVWA.
Het valt allemaal wel mee, vorig jaar werd dit middel overal gebruikt. Maar omdat in 2017 de regels zijn versterkt mag het middel niet meer. Dus in 2016 en ervoor zijn we allemaal vergiftigd en nu omdat de regels scherper zijn komt het op het nieuws en breekt de paniek toe.... Ja dit was net op het NOS journaal.