Toevallig hebben we net vorige week een doos eieren gekregen van een kennis. Die heeft meer eieren dan hij op kan. Dus hopelijk heeft hij deze week weer een doos voor ons. Want we eten vrij regelmatig eieren.
Ik kom net bij de AH vandaan. Ik weet niet hoe het in andere filialen is, maar bij de onze zijn het juist de biologische die uit de schappen zijn gehaald.
Dat kan, want voor zover ik begreep mocht het middel (waar nu dus achteraf zonder het te weten fipromil in zat) gebruikt worden bij de biobedrijven omdat het een natuurlijk middel was. Van mn zus, die gelukkig vrij van fioromil blijkt te zijn zoals ze vandaag tot hun grote opluchting hoorden, hoorde ik dat er eindelijk een goed werkend middel was tegen bloedluis,want dat is een drama voor kip en boer.
Verhoogde kans op Salmonella is alleen wanneer je ze rauw en niet vers eet. Niet van toepassing, mijn perfectionistische vader nummert en controleert alle eieren En evt dioxine, ze wonen in een oude boerderij zonder andere dieren, dus veel ruimte en een groot hok. En las ik nou goed dat het dioxine gevaar alleen/vooral is in industriële gebieden? In dat geval hoef ik me helemaal geen zorgen te maken. En ik wil je echt niet aanvallen hoor. Maar dit heb ik allemaal uit je eigen artikel gelezen, dus dat is heel wat genuanceerder dan jouw post. Je zal je post vast goed bedoelen, maar ik schrok echt even! Vervolgens lees ik in je artikel dat er uitzonderingen zijn en er gewoon iets aan gedaan kan worden... Ik hoop niet dat mensen met een kipje in hun tuin schrikken van jouw bericht en het artikel niet lezen (want die zijn er heel veel...)
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoe-schadelijk-is-het-in-eieren-aangetroffen-gif-fipronil-eigenlijk-nou-dat-valt-wel-mee~a4509296/ Las ik net
bij onze AH´s waren alleen de onderste-goedkopere eruit. de witte in de doorzichtige dozen. juist diegene die wij altijd hebben....
Heb net deze week een doos in huis gehaald, vlak nadat ik het nieuws las. De code op de eieren kwam niet voor op de lijst, dus wij eten ze ook gewoon op.
Oh, dat zijn precies degene die wij in huis hebben. Maar wat gek dat ze bij onze ah er wel zijn. Misschien zijn ze de lijst van 200 bedrijven die verdacht zijn gevolgd en hebben die niet geleverd hier om de hoek.
Jups dat zijn ook altijd degene die ik eet. In Noord Holland zijn ze uit de schappen gehaald. Ik dacht nog wel dat ik veilig zat omdat ik in Gelderland woon. Nu halen wij altijd op via het pick up point en de spullen komen uit Noord Holland.. Gelukkig is het niet 'de ergste' soort, dat heb ik nagevraagd bij de AH.. maar fijn is anders..
Ik vraag me af, of het door de eieren komt dat me lever waardes een kleine afwijking vertonen. Het is nl heel apart, ik drink geen alcohol, nooit drugs of gerookt. Maar toch had ik iets verhoogde lever waardes. En werkt mijn schildklier wat aan de trage kant. Maar natuurlijk net niet traag genoeg voor medicijnen. Maar even bij de HA navragen
Tenzij je elke dag een ei hebt gegeten met 1 van de "meest gevaarlijke" codes erop, zou het mogelijk zijn. Dit staat in meerdere artikelen online over dit hele eier-gebeuren. Ik ben geen wetenschapper, maar ik vermoed dat je leverwaardes door iets anders afwijken.
Ik denk het eigenlijk niet. Mijn lever waardes zijn ook wel eens niet goed geweest terwijl ik niet rook, drink of drugs gebruik en ik heb een te traag werkende schildklier... maar dat komt niet door de eieren. Denk dat het door iets anders komt, maar je kun het natuurlijk het beste aan de huisarts vragen.
Een grote storm in een glas water. En de paniek die hier te zien is maakt me des te verdrietiger voor alle pluimveehouders die hun hoofd straks niet meer boven water kunnen houden. Er is iets teveel fipronil gevonden. Deze toxische waarde is nog hartstikke recent, enkele jaren geleden werden ALLE stallen nig met fipronil ontsmet. En rara, toen vielen de mensen ook niet bij bosjes neer. Voedingswetenschapper Martijn Katan zei het al heel mooi: in Sri Lanka heeft men geprobeerd zelfmoord te plegen met fipronil. Ze gebruikte miljoenen keren de hoeveelheid uit deze eieren en gingen nog niet dood. Een glas rode wijn is meer giftig dan deze eieren en toch drinken we dat allemaal. Tuurlijk, voor de mensen die jarenlang 40 eieren per week aten wordt het een ander verhaal, maar hoeveel mensen zijn dat nou eigenlijk? Als ik hier lees dat men nu ineens bang is een eitje in een taart te gebruiken of zelfs borstvoeding weg gooit omdat je in die tijd eieren hebt gegeten, gewoon bizar... Ondertussen gaan er door de hele panieksituatie weer bergen boeren over de kop. Op eigen kosten (illegaal) hun stallen ruimen omdat wachten tot de kippen weer onder de waardes komen dat eieren verkocht mogen worden onhoudbaar is. En reken maar dat chickfriend (het bedrijf dat verantwoordelijk is voor deze ellende) niet thuisgeeft. Van een kale kip kun je niet plukken, de boeren draaien er zelf voor op. Mijn hart bloedt vooral voor hun. Alle boeren die opnieuw de dupe worden van de onterechte paniek, misdadigheid van een schoonmaakbedrijf en volledig in de kou staan. En @Eenkadootje je lever kan ook gewoon iets minder werken zonder alcohol, drugs of medicijnen. No worries.
Die Fipronileieren schijnen pas kwaad te kunnen als je er voor langere tijd dagelijks grote hoeveelheden van weg werkt. Heb jij dat gedaan dan?
Dit idd. + als straks eierboeren failliet gaan zijn we daarna allemaal de dupe als de vraag weer normaal is. Omdat er dan minder aanbod is worden de eieren duurder. Net als met het tekort aan heipalen nu. In de recessie zijn een aantal fabrikaten van heipalen failliet gegaan. Daardoor is er nu een enorm tekort en liggen allerlei bouw projecten stil (+torenhoge prijzen). Overigens vind ik wel dat de hele communicatie niet de schoonheidsprijs verdiend. Publiek wordt niet goed voorgelicht en NVWA doet het allemaal echt ook niet zo handig. En dat gepreek voor eigen parochie door LTO (wat op zich wel logisch is), voedt alleen maar het wantrouwen. Doen zij ook niet echt handig.
Super reactie! Zus kreeg gisteren te horen dat ze vrij zijn, maar ze heeft dagenlang in spanning gezeten of ze wel of niet vrij waren en wij hadden er om hen ook de spanning van. Gelukkig zijn zij vrij van fipronil en mogen hun bedrijf weer voortzetten. Maar vervolgens voel je je dan bijna schuldig om de collega's kippen boeren die wel besmet zijn. Zoveel bedrijven (met bijbehorende gezinnen en kinderen, laten we dat ook bedenken, die zoveel spanning, pijn en verdriet moeten verduren nu.
Ik heb deze gisteren geleverd gekregen met mijn bestelling en de nummers staan niet op de lijst. Het schijnt dat AH juist de vrije uitloop eieren ed uit de schappen heeft gehaald.