Misgeprikt bij het consultatiebureau

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pat97, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pat97

Pat97 Nieuw lid

21 mrt 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het lijkt mij dat dit vaker gebeurt, dus bij deze hier mijn verhaal/vraag.

Gister met mijn dochter van 16 maanden bij het CB geweest voor de BMR en meningococcen C vaccinatie. Bij de meningococcen vaccinatie heeft de verpleegkundige 3 mini druppeltjes gemorst. Omdat ze vond dat nu niet het gehele vaccin in mijn dochter is gegaan (wel zeker driekwart), wilde ze direct opnieuw vaccineren. Dit leek mijn niet zo`n goed plan en ik heb het geweigerd. Toen ik met vragen kwam of het dan kwaad kan als een kind bijna een dubbele dosis krijgt, had ze geen duidelijk antwoord. Ook de consultatiebureau arts die erbij werd geroepen wist het antwoord niet.

Omdat ik de vaccinatie niet direct wilde laten herhalen moeten we nu over 4 weken terugkomen voor nòg een meningococcen vaccin. Ik vind het allemaal erg onduidelijk en de informatie die ik van het consultatiebureau krijg komt weinig onderbouwd op mij over.

Wie heeft iets dergelijks ook meegemaakt en waren de adviezen van het consutatiebureau toen misschien duidelijker? Zou dat herhalen nou echt nodig zijn of zou die driekwart dosis ook al wel voldoende berscherming geven?

Alvast bedankt!!

2. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ik zou even wachten en dan evt eerst een keer bloedprikken voor vaccinatierespons check. Als dat ok is niet hervaccineren en anders wel. Zou dit met de ha overleggen.

3. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Zou het rivm(zij gaan dacht ik over de vaccinaties) bellen met deze vraag.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Even navragen bij je huisarts of RIVM zou ook kunnen. Zou eerst voord de huisarts gaan.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Eerste blij dacht ik "hoe kunnen ze nou MIS prikken?!"
    Maar het kan dus blijkbaar echt :S

Wel slecht dat ze niet weten wat het zou doen om meteen nog eens te vaccineren maar wel willen dat je dat laat doen.
    Daar zou ik ook niet mee akkoord zijn gegaan :)

Wn met de vervolgafspraak alleen onder voorbehoud.
    Ik zou inderdaad het RIVM eens bellen.
    Die weten precies hoe het zit.

En ik zou overwegen een melding te maken van wat er os gebeurd.
    Op het cb of evt een overkoepelend orgaan.
    Gewoon omdat het toch bijzonder slecht gesteld is met de kennis van de medewerkers maar ze blijkbaar toch vol vertrouwen er bijna een dubbele dosis in spuiten.
    Wellicht is het verstandig als de medewerker kn kwestie eens op (herhaal)cursus gaat.

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Ben het met mijn voorganger eens dat je dit ook moet melden.... Dit is niet juist. Misprikken kan gebeuren (al vind ik het vreemd), maar om zomaar nog een extra vaccinatie te geven zonder dat ze weten wat eigenlijk de juiste manier van handelen is vind ik echt te ver gaan.
    Het RIVM weet antwoord op jou vraag, ook de GGD wel en je huisarts. Het zou best kunnen dat er al voldoende vaccin is gegeven. Het is een standaar dosis die voor iedereen voldoende moet zijn, maar niet elk llichaam reageert op dezelfde manier.... Dit is met bloedonderzoek vast te stellen.

Succes !

7. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Hier is er ook een keer minder goed geprikt omdat dochter haar beentje weg trok en ik haar niet goed vast hield. Zeker 3/4 zat erin en ze hebben niet opnieuw gezet.

8. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Ze zal de spuit niet ver genoeg erin geprikt hebben of niet gefixeert. Erg vervelend, maar heel raar dat ze direct weer wil prikken. Dit wordt bij elk medicijn of injectie afgeraden,,,,
    Als je niet gezegd had dat je t niet wilde was de cb arts er dan ook bij gehaald of had ze haar ws foute handeling verdoezeld?

Cb is verplicht dit " incident" te melden. Dit moet bij medicatiefouten overal in de zorg dus zij ook. Ook jij kunt hier een melding van maken (zeker als je t gevoel hebt dat zij dit niey zullen doen )
    Idd even t rivm bellen voor goede informatie hoe nu te handelen met volgende vaccinaties. Dan weet je zeker dat er goed gehandelt wordt.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Heeeel vreemd..
    Maar hadden ze dan niet 1/4 van een nieuwe verpakking erbij kunnen doen ipv een volledige..?

Ik zou verder ook RIVM vragen.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik zou het ook niet melden ivm genoegdoening ofzo...
    En een foutje maken is nog altijd zeer menselijk.
    Maar omdat ik het gevoel zou hebben dat er blijkbaar niet genoeg kennis is en dat ze daar wat aan moeten doen.

11. Mamishka

Mamishka Bekend lid

20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn zoontje!!!
    Heb hier zelfs een paar maanden geleden een onderwerp over geopend.

Had contact genomen met het RIVM en die mailden mij het volgende:
    Geachte mevrouw, het is een regel dat wanneer er iets van het vaccin naast wordt gespoten, de vaccinatie opnieuw wordt gegeven. Je kunt nooit precies weten hoeveel erin is gegaan.
    Stel er is wel alles in gegaan dan kan zelfs 2x een dosis achter elkaar voor de BMR geen kwaad.
    Zou u met de cb arts willen overleggen (ik heb de naam niet en dus geen mailadres) om alsnog een extra BMR te laten geven aan uw kind? De eerste gegeven is immers -zoals u schreef- niet optimaal gegaan.

Heb ook nog met mijn huisarts hierover gesproken en die weer totaal iets anders.. Hij zei dat mn zoontje in ieder geval 'iets' heeft binnen gekregen en dat voldoende is. Ik had het gevoel dat er veel naast spoot maar de arts bij het CB zei dat het maar een beetje was.

Lekker duidelijk allemaal

Enfin ik heb uiteindelijk niet nog een keer laten vaccineren want wilde nietdat mijn zoontje nog een keer een dosis zou krijgen en vertrouw erop dat hij er iets van binnen heeft gekregen

En deze vaccinatie krijgen ze als et goed is toch weer met 3 jaar en 9 maanden??

12. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    ik zou vragen bij de HA of ze een titerbepaling kunnen laten doen dmv een bloedonderzoek.
    hiermee kun je zien of er genoeg antilichamen zijn aangemaakt. ik zou ervoor kiezen om niet nogmaals te enten! teveel entstof kan meer kwaad als te weinig!

13. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik heb het bij de 11 maanden prik bij mijn dochter gehad, ze haalde de naald eruit en er spoot een hele straal uit. Zij zei dat het niet uitmaakte en dat er niet extra gevaccineerd hoefde te worden.

14. fafa

fafa Niet meer actief

ik vind dit best shocking. Geen idee of het kwaad kan, maar toch nog een dosis willen toedienen. Dit zal toch wel vaker gebeuren? Zijn daar geen protocollen voor?

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.575
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik geef zelf regelmatig vaccinaties en er gaat altijd iets van vloeistof verloren maar daar is op ingespeeld.
    Met ontluchten verlies je ook vloeistof.
    De doseringen mg/ml zijn dusdanig gemaakt dat zelfs bij verlies van vloeistof er voldoende immunisatie wordt gemaakt.
    Bij mijn kinderen heb ik ook weleens gezien dat bij het terugtrekken van de naald er vloeistof uitkwam maar dan nog hebben ze voldoende binnengekregen om het lichaam aan het werk te zetten.
    Ik zou dus zeker niet opnieuw vaccineren.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.575
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik weet natuurlijk niet hoeveel er bij jouw kindje verloren is gegaan.Wanneer ik weleens vaccinaties klaarmaak en er bij het ontluchten een mega luchtbel zit die ik moeilijk wegkrijg en er gaat veel vloeistof verloren dan pak ik een nieuw vaccin.
    Dan neem ik het zekere voor het onzekere.

17. Pat97

Pat97 Nieuw lid

21 mrt 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!! Ik ben heel blij dat ik geen tweede prik heb laten zetten en jullie bevestigen dat ik daarin niet overdreven gereageerd heb! Inmiddels heb ik ook contact gehad met het RIVM en kreeg idd exact hetzelfde antwoord als Mamishka. Maar zonder goede onderbouwing dat het echt veilig is. Ik neem aan dat er geen testen zijn uitgevoerd waarbij baby`s dubbele doseringen vaccinaties hebben gehad, ik heb er in ieder geval niets over kunnen vinden. De reactie van Anouk dat het vaccin zó is gedoseerd dat er altijd wel iets verloren gaat klinkt inderdaad wel heel aannemelijk. Bovendien heeft mijn dochter gister en vandaag wat verhoging, dit lijkt me een teken dat haar afweer er kennelijk toch mee aan de slag is gegaan.
    Ik ga de afspraak voor de hervaccinatie over 4 weken bij het cb in ieder geval afzeggen. Wel wil ik hier inderdaad een serieuze klacht over indienen. Niet om de betreffende verpleegkundige dwars te zitten want een foutje kun je maken en ze heeft daarna enorm haar best gedaan om mijn vragen te beatwoorden. Over de betreffende arts ben ik minder te spreken, zij zou als eindverantwoordelijke haar kennis veel beter op een rijtje moeten hebben. Maar ik wil vooral aankaarten hoe verontrustend het is dat hier geen duidelijk en goed onderbouwd protocol voor is, en dat voor zo`n grote instantie.........
    Thnx nogmaals, voor de reacties! Ben weer gerustgesteld!

Deel Deze Pagina