Regelmatig zie ik de term 4 maanden dip voorbij komen. Van een lk begreep ik dat het eigenlijk gaat om het feit dat kv en bv kindjes anders groeien en dus bv kindjes met 4 maanden vaak een dip in een groeicurve lijken te hebben. Goed, hier ben ik denk ik wel op voorbereid. Ik houd de groei van mijn zoontje ook bij via borstvoeding.com en ben op dat punt ook niet bang voor eventueel commentaar op het cb (wel grappig om te zien trouwens dat hij momenteel op het cb precies volgens de gemiddelde lijn groeit en "online" onder de gemiddelde lijn). Maar je leest ook wel eens dat vrouwen last hebben van een dip in de productie of/en een onrustige drinkende baby en dat dit dan ook wordt toegeschreven aan deze 4 maanden dip. Als dat geval is wil ik daar ook graag een beetje op voorbereid zijn (en weten wat te doen).. Dus mijn vraag is: hebben jullie veel gemerkt van de 4 maanden dip? Zo ja, wat en hoe heb je dit opgelost?
Hier eigenlijk weinig gemerkt. Alleen dat ze s avonds niet tevreden was aan de borst maar ze ging toen net over van s avonds clusteren naar een hele lang ruk slapen. 19u de nacht in en dan kwam ze tussen 4 en 6 uur. Ze was erg gefrusteerd aan de borst voor het slapen gaan en wisselvoeden werkte niet. Ben toen s avonds laat gaan kolven en kreeg ze dit om 19u in een fles er achteraan. Werkte voor ons beide erg goed. Hier is ze de eerste 6 maanden heel hard gegroeid en daarna nog heel weinig. Pas met 1,5 jaar woog ze 10 kg en tot nu toe was ze steeds net onder het gemiddelde. Lengte wel gemiddeld. Ik vermoed dat ze de laatste tijd qua gewicht wat harder is gegroeid, ze is wat minder dun dan ze geweest is. Denk dat ze nu met beide op t gemiddelde zit.
Hier nooit een 4 maandendip gehad. Mijn kids groeiden vooral de eerste 7a8 maanden aan 1 stuk door op volledige bv. Ze wogen toen 14 en 13,5 kilo. Ben daarna met vast voedsel begonnen a la rapley,vond het wel eng,maar het is goed gegaan. Wel hebben ze veel regeldagen gehad,maar het waren dan ook hongerlapjes hier.