zucht... Poepfrustratie!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suzannes, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Onze dochter is nu bijna 3,5 jaar oud.
    Ze is sinds januari plaszindelijk ( ging in een paar dagen). Tijdens die fase heeft ze 2x gepoept op potje en daarna niet meer. Aangezien ze tijdens middagslaapje en nacht nog altijd een luier omkrijgt, omdat ze nog niet plaszindelijk is tijdens het slapen, wacht ze dus altijd totdat ze een luier omkrijgt en poept ze dan. Dat gaat dus nu al 6 maanden zo. Ik heb altijd gedacht dat ze het poepen een beetje eng vond, dus nooit al teveel aandacht aan geschonken ( in het verleden bij 1e zindelijkheidspoging ging ze nl haar poep ophouden, dus toen zijn we ook gestopt) maar de laatste tijd vertelde ik haar wel als een ander kindje had gepoept op potje etc. Heeeel soms wilde ze laatste tijd het zelfs wel even proberen, maar dan zei ze altijd na paar seconden dat het niet lukte. Oké, prima, goed geprobeerd!

Donderdag zei ze ineens dat ze wilde slapen, maar ik kon aan haar zien dat ze dit alleen zei om een luier om te krijgen voor te poepen. Ik had toevallig net 3 speeltjes gekocht, ik zei tegen haar: als je nu op potje gaat poepen, mag je een speeltje uitzoeken. Mevrouw gaat op de pot en binnen 2 seconden, zonder angst of wat, gepoept. De hemel ingeprezen en ze mocht speeltje uitzoeken. De volgende dag precies hetzelfde: poepje op potje (echt direct) en speeltje uitgezocht. Ze trots als een Pauw was ze, net als papa en mama! Wij dachten dat eindelijk die "knop" om was. Maar laatste dagen wil ze ineens niet meer op potje poepen, ondanks dat er nog een speeltje ligt als cadeautje. Dan ging ze bv. op potje zitten en zei ze dat ze niet hoefde, maar 5 sec later poept ze wel in de luier. Of ze zei:'ik ga lekker in de luier poepen. Ik zeg heel eerlijk dat ik er wel geïrriteerd van raakte. Ze heeft laten zien dat ze het kan en het ook durft, het ging 2x ging spontaan en was ook geen aanmoediging of niks nodig. Het leek alsof ze nooit anders had gedaan, zo makkelijk ging het. Ik snap niet waarom ze het nu ineens niet meer doet.

Vanavond voor het slapen heeft ze uiteindelijk toch een mini keutel gedaan op potje, ik wederom erg trots en zij ook, speeltje gekregen, luier gaat om ivm slapen en hoppa, de rest komt in de luier. Grr...why?

Ik weet dat ik het niet kan afdwingen, maar krijg nu een beetje een idee dat er een spelletje wordt gespeeld. Enerzijds wil ik het negeren en er niet teveel druk op leggen , anderzijds ben ik heel benieuwd hoe het gaat als de luier consequent afblijft, ook met slapen, maar goed, ze plast nog in haar slaap.
    Wat zouden jullie doen of iemand nog tips?

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi,

Hier redelijk hetzelfde. Zoontje is van 20 feb 2011. Hij is nog maar een maand of anderhalf plaszindelijk, heeft 2 x een poep op het potje gedaan zonder veel problemen en toen opeens ging hij het ophouden. Nu vraagt hij om een luier wat ik liever heb dan helemaal niet gaan of in de onderbroek.

Ja ik denk ook dat ze merken dat wij het graag willen en dat ze dan de druk voelen. Ik zou het even helemaal loslaten. Het zoontje van mijn nichtje vroeg ook steeds om een luier en ze dacht: gaat dit ooit nog goed komen. Met 3 jaar en 9 maanden deed hij het opeens op de wc. Uit zichzelf van de een op de andere dag.

Je hoort vaak van mensen: je moet het zelf gewoon helemaal loslaten. Maar het is ook doodvermoeiend als je weet dat ze het kunnen maar het gewoon niet doen. Het is natuurlijk ook een beetje de leeftijd nu...pffff...

Je hebt nog even dus laat haar maar. Het komt vanzelf wel en wie weet met de komende sprong van 3 jaar en 6 maanden ;)...ergens in augustus dus?? fingers crossed ;).

3. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Je kunt ook proberen af te spreken dat als ze moet poepen, ze om een luier kan vragen. En die dan max 10 min om laten. Misschien vindt ze dat voor nu gewoon fijner.

4. Porsche

Porsche Niet meer actief

goede morgen ..

wat herkenbaar.
    Onze zoon heeft ook heel lang met luier aan willen poepen.
    Wij hebben het een beetje af gebouwd.
    Hij wilde een luier om met poepen prima maar dan ga je maar op de wc staan ( niet op de pot zelf natuurlijk ) dat ging goed daarna moest hij van mij op de wc gaan zitten ..
    tot op een dag ik was het zo moe ik gezegd heb van nu ben je groot genoeg om zonder luier te poepen ...
    het heeft wat voeten in de aarde gekost maar zodra hij een keer op de wc haf gepoept was de knop om :)

5. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    onze dochter was eerder poep zindelijk dan plas zindelijk...zij vond poepen in dr luier zo vies en poepte al gauw op het potje of wc...
    ze is snacht ook nog niet zindelijk overdag wel al een tijd...maar als ze wakker wordt met luier om en ze moet poepen rent ze echt naar de wc..
    ik zei dan altijd..kom lekker op de wc/potje poepen...is toch vies in je luier...bah heel je billen vies... (vies gezicht bij trekken) totdat ze het zelf ook vies begon te vinden... en ze zit op de peuterspeelzaal...dus zei ik..ja want die en die poepen ook al op de wc hoor..die zijn ook al groot..
    en overdreven juichen al ze had gepoept op de wc...dat werkte hier ook goed...

Deel Deze Pagina