Wat heb je nodig met een peuter op een vliegreis?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nescio, 29 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Even een praktische vraag: mijn man vliegt deze vrijdag met onze dochter (2 jaar en 3 maanden) naar Turkije om zijn familie te zien. Ze moeten een keer overstappen omdat er geen directe vluchten zijn naar de stad waar ze hebben afgesproken.

De eerste vlucht duurt ongeveer 3 uur, dan moeten ze circa 2,5 uur op de luchthaven wachten tot hun tweede vlucht. Die is korter, ongeveer een uurtje.

Nu ben ik al haar tas aan het inpakken (handbagage), maar wat is nou echt onontbeerlijk voor een peuter op een vliegreis? Mijn man heeft een draagdoek mee zodat ze hopelijk ook slaapt, en verder denk ik aan drinken, wat eten voor onderweg (fruit? komkommer? koekjes?), haar lievelingsknuffel, wat boekjes zodat ze zich niet verveelt... is het te doen, zo'n 8 uur onderweg zijn?

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Nog geen ervaring met een peuter vliegen. Maar zoals je al zegt, wat te eten, drinken, speeltjes. Schoon setje kleding misschien?
    En of het te doen is? Als ik mijn moeder moet geloven van wel. Zij heeft met mij 15 uur gevlogen(exclusief overstaptijd) toen ik 2 was en dat ging prima ;)

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoe zijn de regels tegenwoordig? Mag je voor een peuter haar eigen drinkbeker (gevuld met water of iets) meenemen aan boord? Ik dacht het wel he?

4. MHR

MHR Actief lid

17 mei 2011
    180
    0
    0
    Noord-Brabant!
    een (suikervrije) lolly ofzo, voor tijdens het stijgen en landen. Kinderen moeten dan slikken en zo voorkom je pijn aan de oren en een daarbij behorend huilend kind. En een lolly leidt ook nog eens af.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een rietjesbeker zou ook wel werken he? Zat ook al te denken aan de druk op haar oren. Hopelijk slaapt ze dan :)

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, helaas niet. Voor baby's wel maar daarboven wordt alles leeggegooid bij de douane. In het vliegtuig weer even laten vullen door de stewardess (als je met een charter vliegt kost dat wel meteen 2,50 ofzo, maar ja, niets aan te doen. Wel gevuld meenemen hoor misschien heeft je man geluk en mag hij gevuld mee maar de laatste twee keren moest ik alles leeggooien voor de kinderen).

Wij zijn al 10+ keer met onze kleintjes naar Turkije gevlogen dus even nadenken voor handige tips ;)

Ik weet niet waar je man mee vliegt (jammer dat je zelf niet mee kan! Lijkt me heel moeilijk ik kan het niet :) ) maar bij Turkish Airlines krijg je voldoende te eten en hoef je zelf niets mee te nemen, hooguit iets voor tussendoor. Als hij met een charter vliegt krijg je niets te eten en zou ik inderdaad voldoende eten inpakken. Handig vliegtuigeten zijn krentenbollen (zonder beleg ook lekker), zoute stokjes (voor man en kind ;) ), rozijntjes (om ze stil te laten zitten tijdens stijgen en landen). Rietjesbeker neem ik inderdaad ook altijd mee. Let op dat die gaat spuiten als je hem openmaakt na het opstijgen!! door de verandering van de luchtdruk.

Qua speelgoed: favoriete knuffel, een poppetje om mee te spelen, paar kleurtjes en een kleurboekje, stickers om te plakken, tablet of telefoon met filmpjes....

In de luiertas (neem aan dat ze nog niet zindelijk is?) voldoende luiers, luierdoekjes, zeker 1 compleet setje schone kleren, een matje waar ze op kan liggen bij het verschonen. Kleed haar praktisch aan met een shirtje korte mouwen en daarover een vestje, dat is handig aan- en uittrekken.

Ik neem aan dat je man op Istanbul Ataturk moet overstappen, dat is helaas een beetje oude troep zonder al teveel te doen voor kinderen. Als je dochter geen Turkse ID (denk aan het visum wat je van tevoren moet aanvragen tegenwoordig) heeft moet je rekening houden met een lange wachttijd (langer dan een uur) bij de douane daar. En je loopt er zeker nog een half uur over naar de binnenlandse terminal dus daar heb je je tijd op zich wel voor nodig. Op Schiphol is een speeltuin waar je dochter zich nog even kan uitleven voor vertrek, vond ik wel handig.

Volgens mij was dit het wel een beetje.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb op al die vluchten nooit oorproblemen mee gemaakt. Heb altijd het idee dat dat een beetje overdreven wordt, alhoewel mijn meiden sowieso nooit oorproblemen hebben gelukkig. Een beetje water laten drinken helpt ook altijd wel. Geef wel neusspray mee als ze verkouden is want dan moet je haar wel sprayen voor stijgen en landen, anders gaat het door de verstopping wel pijn doen.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dank je wel Eylem! Ze vliegen inderdaad met Turkish Airlines, met maaltijd aan boord. Overstappen is op Istanbul Ataturk. Goede tip ook van die luiertas, en dat tablet met filmpjes.

Ze vliegen van Brussel, ook niet echt spectaculair maar het is een vrij vroege vlucht (7:50), dus wellicht zal ze nog slapen.

Het visum kun je geloof ik nu nog online aanvragen, dan mag je ook zo door. Ik ga dat straks eens bekijken.

Het is zeker moeilijk dat ik niet mee kan, ik weet ook dat ik flink ga huilen bij het afscheid (of daarna, zal me proberen sterk te houden voor mijn dochter). Maar met 32 weken zwangerschap is het gewoon niet meer te doen, en anders zou het weerzien nog langer duren...

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja ik snap het, moeilijk hoor! Nou ja dan maar proberen te genieten van je rust als je toch 'verplicht' alleen thuis bent :)

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gelukkig ga ik met mijn ouders en broer een weekje weg, dus heb ik genoeg afleiding. Alleen thuis zijn nu met al haar speelgoed en hun aanwezigheid die hier wel hangt zou ik nu niet trekken denk ik ;)

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Toestemming.s formulieren dat ze met haar vader mee mag.

Kinderen van vinden het hele vliegen op zich al een hele uitdaging.

Ooit naar Suriname gevlogen met mijn toen peuterzoon van 2.5 jaar. Heel die 747 gezien haha. rondjes lopen. Vlucht van 9 uur.

Daarna kwam ik alleen terug en is hij nog twee weken bij zijn vader geweest. En vond het ook heel moeilijk hoor twee weken kind helemaal aan de andere kant van de wereld. Was echt blij dat hij weer terug kwam op Schiphol.

Deel Deze Pagina