Ontwikkeling gebruik handjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mississippi, 4 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Doordat onze oudste zware motorische achterstand heeft (ivm hersenbeschadiging) ben ik bij m'n jongste heel erg gefocust op de motorische ontwikkeling. Ze is nu 12 weken (2 weken te vroeg geboren) en ze heeft sinds 2 weken haar handjes 'ontdekt' maar ze bekijkt ze alleen met gebogen armpjes van opzij zeg maar. Ze steekt haar armpjes nog niet naar voren om d'r handjes voor zich te bekijken of naar speeltjes te slaan (wat ze wel van opzij doet, naar speelgoed dat aan de rand van de box hangt) ook brengt ze beide handjes nog niet voor zich naar elkaar. Maar wel afzonderlijk de handjes naar de mond.
    Haar nichtje doet dit allemaal wel al (is 2 weekjes ouder) en nu maak me daar dus zorgen om. Mijn vraag is of dit normale ontwikkeling is, dus eerst van opzij handjes ontdekken en later de ontdekking dat ze ze ook naar voren kan brengen? Of maak ik me terecht zorgen?

2. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Deed ze hier ook nog niet met 12 weken. Nu wel (15wk)
    Soms worden ze op een dag wakker en dan kunnen ze ineens iets nieuws :)!

3. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Het zal bij ieder kindje anders zijn, maar kan me voorstellen dat je er extra op gefocust bent!
    Om je gerust te stellen: hier gingen ze pas bij 15 weken (gecorrigeerd) dingen voor hun pakken en hun handjes naar hun mond toe brengen. Daarvoor konden ze ook alleen dingen van de zijkant pakken en niet wat boven hun hing.
    De beweging naar de zijkant is makkelijker voor ze dan naar voren omdat ze al met hun armen plat liggen (dat vertelde de fysio mij destijds).

4. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Bij mijn zoon was dat ook "pas" tegen de 15/16 weken.

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    OW wat fijn jullie stellen me wel gerust :D
    Iedereen zegt ook steeds dat ik me er niet zo druk om moet maken, maar kan het helaas niet onderdrukken. Ben zo blij dat alles goed is gegaan bij de jongste met de bevalling, maar ergens kan ik nog steeds niet gewoon denken: ach het komt wel... Bedankt meiden!

6. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Snap ik, lijkt
    Me ook lastig! Maar volgens mij doet ze het hartstikke goed hoor zo te horen. Mijn zoontje begon met 4 maanden echt gericht dingen te pakken die je voor hem hield, daarvoor was t ook nog een beetje kijken en soms reiken, ieder kindje heeft z'n eigen ritme maar begrijp dat je er extra op gefocust bent

7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt meis! Ja het is ook wel begrijpelijk natuurlijk :) maar voel me zo stom dat ik dr zo mee bezig ben! Maandag weer naar het cb en ben zo bang dat er iets niet goed is ofzo, de vorige keer deden ze de test van aan d'r handjes tot zit optrekken en mevrouw liet haar hoofdje nog hangen, daarvan zei ze ook dat er al kinderen waren die daarbij al wel meewerkten door hun kin op de borst te leggen en zo mee omhoog te komen. Ons meisje deed dat nog niet (nu nog niet echt trouwens) het kan je zo onzeker maken:) overigens doet ze het op d'r buik heel goed, hoofd omhoog houden en rondkijken dus dat staat er weer tegenover :D

Deel Deze Pagina