hellow 20 augustus organiseren we een wiccaning voor onze meid Aangezien dit het dichtsbij mijn geloof is, vind ik dit erg passend het is een mooi ritueel waar het kindje in onze kringen welkom geheten wordt. Hier meer uitleg: Wiccaning | Heksenkring-lorena.jouwweb.nl Nu aanstaande zaterdag is ook de kerkelijke doop... we doen het allebei om niemand in de familie voor zijn hoofd te stoten... Graag zou ik eens weten of er hier nog andere mama's zijn die zich ook met wicca of iets in die richting bezig houden. En hebben jullie een wiccaning gedaan? Hoe is het bevallen? Dit is niet een topic om over geloofsovertuigingen ruzie te maken... Ikzelf ben gedoopt, heb mn eerste communie alsook vormsel gedaan maar ben toen ik 18 was geconverteerd naar het paganisme... Dit is mijn eigen keuze geweest, een geloof waar ik mij het meest in kon vinden. Ook heb ik respect voor iedereen die een ander geloof heeft...
hier al dadelijk om discussies in de kern te smoren: Een wiccaning voor een baby die op een dergelijk centrum geboren wordt en daar ook opgroeit kan een daadwerkelijk opnemen in de gemeenschap betekenen. Het kind maakt deel uit van een Wicca-gemeenschap tot het oud genoeg is om een eigen keuze te maken om zelf ook het Wicca-pad te kiezen en inwijding te zoeken of de Wicca de rug toe te keren. De twee belangrijkste functies van een wiccaning zijn de baby te zegenen en onder de bescherming van de Godin en de God te plaatsen. Dat zijn ook de doelstellingen die over het algemeen voor een niet ingewijde partner acceptabel zijn. Als beide ouders Wicca zijn is het waarschijnlijk voor hen belangrijk het kind in de Wicca-gemeenschap op te nemen en daar in de wiccaning de nadruk op te leggen. Vaak wordt bij de wiccaning het kind een naam gegeven die alleen binnen de Coven of Wicca-gemeenschap gebruikt wordt. Als het kind later Wicca als levenspad kiest en wordt ingewijd zal het een eigen Wicca-naam kiezen of ontvangen van de Hogepriesteres.
Hallo Nachtzon, Ik vind het een mooi ritueel. Ik ken het, hoewel ik geen wicca ben ( en ook niet genoemd wil worden ) Ben wel een heks, maar absoluut geen wicca. Zelf heb ik niks met de rangordes die in de wicca gebruikt worden. Bij ons is ieder gelijk, ongeacht hoe lang je bij "de groep" bent, je leeftijd of wat dan ook. Ik vraag me alleen af waarom je je kindje voor de kerk laat dopen? Puur voor de familie? Tja.. ik kan me voorstellen dat je niemand voor het hoofd wil stoten, maar persoonlijk zou ik dat dus nooit doen. Ik doe alleen dingen waar ik zelf 100% achter kan staan, anders niet. En zeker niet om "de schone schijn" voor een ander op te houden. Als wij ooit een kindje mogen krijgen ga ik hem/haar zeker ook de oude weg leren zoals ik hem ooit geleerd heb. Het is niks engs aan, het is het oudste geloof dat er bestaat. De inquisitie heeft er iets engs en raars van gemaakt in der tijd. Dat is jammer. Zeker als je nu ziet dat toch wel veel mensen toch wel graag hulp willen met de middelen en kennis die wij heksen hebben... Als je wilt pb`en mag hoor! Nogmaals ik vind het een mooi ritueel! groetjes Gemma