Mijn zoontje gaat om 18.30 naar bed en staat rond 07.00 op. Hij eet om 17.30/18.00 en hoeft dan geen bv meer. Zijn ontbijt bestaat uit fruit. Tussendoor wil hij 4x drinken (bv). 20.00 22.30 01.30 04.00 Zoiets... Overdag krijgt hij ook 3x bv, voor zijn slaapjes (3x 30 min.) Ik kan het nog hebben qua energie, ook al is het vermoeiend, maar las net (op dit forum) dat rond 1-1,5 jaar het slaapritme "pas" uitontwikkeld is. Dus ik heb zoiets van: o jee! Dat komt al dichtbij.... Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat mijn zoontje wel een keer door zou gaan slapen, maar zou ik zelf iets moeten doen hieraan? Ik hoor graag ervaringen van anderen. Zijn jullie kinderen met zoveel nachtelijke voedingen rond 8/9 maanden uiteindelijk nog door gaan slapen uit zichzelf en wanneer? Bvb dank
Mijn dochter ging met 11mnd echt van de een op de andere dag doorslapen; eerst kwam ze nog gerust meerdere malen per nacht, ineens sliep ze klokje rond. Na een paar weekjes wel weer even een periode waarin ze weer 1-2x wakker werd per nacht, maar dat was na een week of 2 ook weer over, sindsdien slaapt ze dus eigenlijk altijd door.
Lijkt mij dat ze op deze leeftijd geen nachtvoedingen meer nodig hebben, wellicht is hij eraan gewend geraakt of krijgt hij overdag te weinig. Je zegt dat hij fruit krijgt als ontbijt....fruit was hier echt een tussendoortje, en ontbijt was een fles melk en daarna een boterham. Misschien moet je eens kijken wat hij overdag eet, en of hij niet meer vast voedsel moet krijgen. Mijn dochter zat op die leeftijd al echt wel op 3 maaltijden wat natuurlijk ook nog uit melk bestond maar zeker ook vast voedsel als brood, tussendoortjes en flink bord warm eten.
ben met Wappie82 eens. Mijn zoon sliep met een maand of 3-4 al de hele nacht (7 tot 7) door maar kreeg toen nog wel een fles om 21.30 uur. Maar daarvoor maakte ik hem wakker en ging gelijk daarna weer slapen. Volgens mij met 5 of 6 maanden ging die fles eraf. Wij zijn al wel met 4 maanden begonnen met bijvoeden en hij kreeg dus met 6 maanden 3 complete maaltijden, fruit als tussendoortje en aangevuld met flessen melk. 's morgens een papfles van 200 ml, 'smiddags een boterham en 'savonds een bordje met aardappelen, groenten en vlees.
Dus fruit is een te licht ontbijt? Hij eet dan van 3 soorten fruit, zoveel hij wil. Hij krijgt overigens een boterham voor lunch, soms met beleg, en tussendoor 's morgens broodkorst en 's middags een rijstwafel. @Purk: ik hoopte al dat er ook zo'n antwoord tussen zou zitten. Geeft iig hoop!
Mijn mannetje is wat jonger, maar komt ook nog vaak s nachts! Bv kinderen kunnen wel doorslapen, maar veel doen het veel later dan FV kinderen. Het lijkt mij wel normaal, dus volhouden maar je kunt natuurlijk kijken of je hem overdag meer kunt laten eten/drinken en of het scheelt, maar ik zeg dus: volhouden
Niet om je te ontmoedigen, maar toen mijn oudste 8 maanden was kwam ze ook iedere 3 uur, en toen ze 20 maanden was keek ik met veel weemoed terug naar die heerlijk rustige nachten, want toen kwam ze iedere 1,5 uur, of om de 3 kwartier. Niets werkte, alleen uiteindelijk cold turkey stoppen met borstvoeden Ik hoop dat het bij jou andets gaat.
@fafa: Wat jammer! Hopelijk gaat het hier idd anders. Mag ik vragen hoe je dochter omging met het stoppen? Hoe lang duurde het voor ze het accepteerde en ging ze toen snel doorslapen? Ben het iig voorlopig niet van plan, hoor. Maar ben wel benieuwd.
Ik had haar verteld dat het "op" was. (Was natuurlijk niet zo, ik stond strak van de stuwing) En dat geloofde en accepteerde ze meteen. 3x huilen omdat ze geen borst kreeg, maar toen was het goed. Ze sliep ook dezelfde nacht nog door (lees: 1 of 2x wakker ipv 6 tot 10x) Ik had graag nog in ieder de 24 maanden volgemaakt, maar die nachten trok ik echt niet meer. Maar gelukkig gaat het meestal anders
Ik weet wel zeker dat fruit als ontbijt niet genoeg is om langdurig verzadigd te zijn. Probeer eens een boterham of pap als ontbijt met daarna bv en rond 10/11 uur het fruit te geven, als lunch n boterham gevolgd door bv en het avondeten om 18 uur te geven en niet vroeger.
Je zoontje heeft een heel normaal ritme. Niets mis mee, alleen vervelend voor de mama . Mijn dochter is 19 mnd en slaapt niet door. Ze krijgt s nachts nog bv. Als je weet dat de natuurlijk leeftijd om door te slapen ergens tussen de 2-4 jaar ligt, doet hij het dus gewoon prima. Nu hebben wij met elkaar bepaald dat babys moeten doorslapen, want dta is handig en fin voor de ouders. Maar sommige kinderen bepalen nu eenmaal anders. Tot een maand geleden kreeg mijn dl ook fruit als ontbijt, ineens van de ene op de andere dag wilde ze twee boterhammen. Ze krijgt nog bv op verzoek tussen de 3-6 keer per dag
Ik zou het wel raar vinden dat het kleine ontbijt een oorzaak is van het slechte slapen hoor! Dat geloof ik niet. Hier krijgt dochter enkel BV als ontbijt, nadien bied ik haar af en toe een boterham aan, maar daar heeft ze dan geen zin in. Om 11u krijgt ze dan warm eten in de creche. En ze komt echt toe tot 11 met enkel de BV Mijn dochter wordt meestal 2 keer per nacht wakker voor een paar slokjes BV. Echt drinken doet ze dan eigenlijk niet meer.... Hier is het meestal rond 12u, en rond 4u. Ik hoop net als jou, dan het op een gegeven moment vanzelf stopt. 2 weken geleden heeft ze 5 dagen achter elkaar doorgeslapen, van 19u tot 7u! Maar na die 5 dagen was het weer zoals gewoonlijk, 2 keer wakker in de nacht. Overdag eet ze heel goed, en veel! Volgens mij wordt ze gewoon wakker omdat ze die geborgenheid nog even nodig heeft... Ik ben soms wel moe, maar over het algemeen valt dat wel mee. Ik heb eigenlijk gewoon niet veel zin om energie te steken in slaaptraining ofzoiets... Ik laat haar even drinken, en dan valt ze meteen terug in slaap, en dan kan ik ook terug slapen. Als ik haar snachts laat huilen, en slaap ik zelf ook niet, dus dat vind ik geen oplossing. Oh ja nog even toevoegen: rond 8 maanden was het hier ook nog om de 3u. Maar dat is dus wel een beetje gebeterd nu
Fruit is geen volwaardig ontbijt. Of het de reden van niet doorslapen is betwijfel ik. Echter is te veel fruit niet goed, er zit veel suikers in. Dus dat zou ik wel als reden zien om over te stappen op een volwaardig ontbijt en fruit als tussendoortje te zien.
Hij is 8 mnd! Hij heeft nog zijn hele leven om met een volwaardig ontbijt te ontbijten . Ik ken genoeg mensen die ontbijten met fruit. En ik snap de paniek om fruitsuikers nooit zo. Het is toch een ander verhaal dan met toegevoegde kunstmatige suikers.
Ruim 3 stuks fruit is simpelweg aan de hoge kant. En er is idd verschil tussen de soorten suikers, maar te veel fruit suikers is niet goed. Genoeg mensen ontbijten met een kop koffie en een sigaret, maar om dat nu ook te doen... Daarnaast is het een advies. Wat iemand ermee doet is uiteraard eigen keuze.
Heel herkenbaar en nu sinds 4 dagen maakt. Hij nachten van 20 tot 6:30 en na de voeding pakt hij nog 2 uur. Niets verandert in het eten
En ook niet dat hij maar 1 hapjevan die drie soorten eet. En misschien een vreemde aanname, maar ik ga ervanuit dat je niet van elke soort een hapje geeft. Een advies mag je blijkbaar hier ook niet meer geven, terwijl dit toch echt goed bedoelt was. Als je leert op een goede manier te ontbijten is dit iets wat je de rest van je leven mee draagt.
@Patrijs1981: Dat wist ik niet, van die 2-4 jaar! Dat is dus weer iets anders dan de 1-1,5 jaar waarover ik gelezen had. @Nele87: Het kan dus van de ene op de andere dag veranderen. Dat is wel fijn om te weten jammer dat het niet aanbleef. Ik denk dat het hier ook mamahonger is en doe er het liefst niks aan. Mijn man zou wel in zijn voor slaaptraining, maar dat gaat te sterk tegen mijn moedergevoel in. @edelweiss: Wauw, wat heerlijk! Hoop dat het hier op een dag ook gebeurt. Over het ontbijt: ik zag een schema van het cb waarin stond: bv als ontbijt en fruit als tussendoortje. Fruit is hier als ontbijt gekomen toen mijn zoontje ongeveer rond 06.00 bv wilde. Ik had dan om 07.00 zoiets van: ik ga niet nogmaals bv als ontbijt geven. Maar goed, ik neem mee wat jullie zeiden, bedankt voor de reacties