Prematuur en kolven.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door erannick, 29 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. erannick

erannick Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.356
    0
    0
    Melissant
    Hallo,

Mijn dochtertje is morgen 2 weken oud, en geboren met een zwangerschapsduur 35 w en 2 dagen, sinds dat zij is geboren, ben ik aan het kolven en probeert ze zelf ook 3 voedingen aan de borst te drinken, die voedingen die ze drinkt zitten tussen de 20 en 30 cc en zelf kolf ik overdag 7 keer .
    S'ochtends vroeg kolf ik 100 cc en de rest van de dag tussen de 50 en 70 cc .
    Eva krijgt per voeding 45 cc totaal. Snachts kolf ik niet omdat ik anders helemaal niet tot rust kom, dit is omdat mijn peutertje van 2 al om 5 uur begint te spelen.

Zijn deze aantallen voldoende om de borstvoeding goed op gang te hebben, en te houden, dat als ze thuiskomt ik voldoende mm aanmaak om te kunnen laten drinken?
    En als dit niet voldoende is welke tips heeft u dan om de productie te verhogen?

Ik kolf met de medela advantage pump in style

Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Gefeliciteerd met je dochtertje. Wat een spannende tijd voor jullie joh!

Wat ontzettend knap dat je 7 keer per dag kolft, petje af en een grote pluim! En zeker omdat er nog eentje rondloopt.

Even op een rijtje voor mijn beeld.
    Je kolft met de Medela Pump in Style, gebruik je die dubbelzijdig? Hoe lang kolf je en op welke stand?

Als ik de volumes zo lees vind ik ze een beetje aan de lage kant om straks aan zijn vraag te kunnen blijven voldoen.
    Nu heb je voldoende maar straks gaat ze meer vragen.

Kolf in elk geval dubbelzijdig.
    Stel het vacuum zo in dat je de kracht zover opdraait dat het niet niet meer prettig voelt, draai hem dan een stukje lager. (Bij de Symphony zeggen we draai hem 2 tikjes lager)

Je kan een kolfschema gebruiken.
    Masseer je borsten, 7 minuten, stop (beide borsten)
    Masseer je borsten, 5 minuten, stop (beide borsten)
    Masseer je borsten, 3 minuten, stop (beide borsten)

Zo start je een paar keer zodat je soms net wat meer productie krijgt.

Hoe gaat het kolven verder, ervaar je een toeschiet reflex?

Ik kan me goed voorstellen dat de spanning en de drukte jou net iets minder relaxed maken waardoor het hormoon oxytocine dermate geremt wordt dat er geen of een zwak toeschietreflex ontstaat.

Je kan nog overwegen een weekje een Symphony te huren (alhoewel de omschrijving van de zuigfrequentie het zelfde is) heb ik zelf de ervaring dat de Pump in Style (een super kolfoverigens) net ietsje minder "trekt" net iets minder is af te stellen als de Symphony. Snap je at ik bedoel.

Is er in het ziekenhuis waar je zoontje is een LK die je kan consulteren? Misschien kan je met haar het kolfbeleid een doornemen. De productie zou met 2 weken zo intensief kolven veel hoger kunnen zijn. Misschien zijn er nog stappen te nemen in het borsschild. Past dat goed (kijk op de site van Medela.nl wat ik daarmee bedoel.) Soms help teen iets groter of kleiner borstschild waardoor de productie ineens hoger wordt.

Er zijn ook nog wel wat middeltjes die kunnen helpen maar zelf zou ik dan het technische deel uitgesloten willen hebben.

Ilse

3. erannick

erannick Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.356
    0
    0
    Melissant
    [

Hallo,

Ik kolf dubbelzijdig af en ben z'n 10 minuten per keer bezig, het kolfschema heb ik wel de eerste 2 weken gebruikt, maar volgens de lk van het ziekenhuis, vondt ze het beter om helemaal in 1 keer leeg te kolven, omdat ik idd haast geen toeschiet reflex heb. en ik meer bezig ben om de melk te laten komen ipv van dat het blijft lopen.

Ik heb begin vorige week iedere 2 uur gekolft en heb de cc wat op kunnen krikken, ik kolf nu in de ochtend ongeveer 140 cc en de rest van de dag tussen de 70 en 100 cc. Waardoor ik thuis toch al een aardige voorraad in de vries heb staan. Zij drinkt zelf ook nog 3 keer per dag toch wel 60 cc aan de borst, en die aantallen moest ik volgens het ziekenhuis er ook nog bij op tellen., waarvan vanochtend zij zelfs 90 cc dronk en ik nog eens 80 cc kolfde.

ik kolf nu nog 3 keer per dag met de symphony in het ziekenhuis en de overige 4 keer kolf ik thuis .

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?
    Want ik wil graag toch nog een aardige tijd borstvoeding geven.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wauw Angelique!

Dat heb je al super gedaan meid!
    Je kolft nu gewoon het dubbele! Dat is een goed gevoel, wat er ook weer voor zorgt dat het kolven makkelijker gaat.

Merk je verschil in gebruik van de Symphony of de PIS?

In ziekenhuizen wordt inderdaad vaak gezegd kolf maar aan 1 stuk door.
    Omdat er de eerste periode meestal helemaal geen TSR komt. Of nauwelijks.
    Het schema zorgt juiste dat je een aantal malen probeert een TSR te triggeren.

Gebruik je Syntocinon neusspray om een TSR te kunnen opwekken?

Super trouwens dat ze al zoveel uit de borst drinkt! dat gaat alleen maar meer worden, ook dat doet iets met je eigen hormonen en dus ook met je melkproductie. Kort door de bocht, voel je je goed, dan is dat gunstig voor je productie. Stress levert direct een dip op.

Ik mail je ook nog wat ik heb over middeltjes, dan heb je de info vast en moet je zelf maar kijken of je er iets mee wilt. Maar ik vind het niet slecht gaan zo.

Succes

Ilse

5. erannick

erannick Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.356
    0
    0
    Melissant
    Hallo,

Bedankt voor de antwoorden, ik gebruik de neuspray nog niet , als het goed gaat mag ze mischien morgen naar huis, ze ziet nu nog te geel en het ligt gelukkig niet aan de bv!Waarscvhijnlijk maakt ze een bepaald enzym niet aan om de billi af te breken. maar dat terzijde.

Ik ga morgen eerst naar de huisarts voor die spray, en kan dan altijd die middeltjes nog gebruiken.

Heel erg bedankt voor de antwoorden , en als ik weer eens je hulp nodig heb zal ik zeker mijn vragen weer stellen

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Heel veel succes, zeker met de spannende thuiskomst en alles wat er verder nog onderzocht moet gaan worden.

Ilse

Deel Deze Pagina