Hai all, Vraagje mbt borstvoeding. Onze kleine meid is nu ruim 2 weken oud. De laatste dagen tot week heb ik echt het idee dat ze veel krampjes heeft juist door het drinken aan de borst. Het schiet snel toe bij mij, ze heeft een hele goede zuigkracht .. noem maar op. Heb iig het idee dat ze te snel teveel binnenkrijgt ofzo, veel lucht meepakt. Soms geven we bv via een spuitje (op vinger laten zuigen), vanmiddag ook, en dan slaapt ze superrustig, nu al 3 ½ uur achter elkaar. Zonder krampjes. Nu overweeg ik om bv af te kolven en in flesje te gaan geven, overdag iig. s Nachts gaat het namelijk prima de bv, zonder krampjes. Maarrrr..ik heb begrepen dat je voor een leeftijd van 4 weken niet met een flesje moet beginnen, ivm zuigverwarring...dat je kans hebt dat ze niet meer aan de borst wil. Heeft iemand hier ervaring mee? Speentjes/fles gebruikt naast bv, al bij een leeftijd van 2 weken? Ik weet even niet zo goed wat ik moet, ben benieuwd naar ervaringen.
Hoi Wicjuh, Allereerst gefeliciteerd met je dochter! Ik zou i.d.d. nog niet beginnen met de fles, maar nog even een paar weekjes wachten voor alle zekerheid...en zelfs dan is de kans groot dat ze ook krampjes krijgt van de fles. Daar komt nl. toch ook altijd wat meer lucht bij kijken. Wat je tot die tijd eens kunt proberen is zodra je toeschietreflex komt en de melk begint te stromen dit weg te laten lopen in een bekertje of doek. Zo krijgt je dochter niet ineens een immense stroom van melk binnen en heeft ze minder kans op krampen. Succes!
Ik zou het niet doen. Ze moet toch ook wennen nog aan het drinken aan de borst en dat kost even tijd. Als je op flesjes overgaat zal ze het nooit leren vrees ik. In het begin verslikte Eva zich regelmatig, naarmate ze ouder werd en de productie wat beter afgestemd heeft ze er veel minder last van. Nu gaat het eigenlijk best goed, als drinkt ze een stuk rustiger uit de fles, daar spuit het namelijk niet uit . Maar ze krijgt de fles alleen een paar keer om te oefenen en verder alleen als het moet. Eva heeft wel vanaf 3 weken een speentje aangezien ze altijd snel klaar was/is en dan dus nog zuigbehoefte heeft. Dat heeft geen problemen opgeleverd, maar is natuurlijk heel iets anders dan drinken.
Het advies van loca is wel een goede inderdaad, deed ik ook altijd (Eva liet meestal ook los). Nu kan ze het wel aan, maar ik merk wel dat ze goed haar best moet doen .
Kolven en fles geven moet je pas als alleruiterste doen hoor, dat is ontzettend veel werk! Zo te zien heb je veel melk en een sterke toeschietreflex. Wat Loca schrijft is inderdaad een goede aanpal: zodra je de melk voelt toeschieten maak je je kindje even los en je laat de stralen weglopen (opvangen in handdoekje of bakje). Zodra het weer gaat druppelen leg je weer aan. Verder kun je een poosje gaan blokvoeden. Je verdeelt de dag in blokken van 3 uur. Elk blok begin je met eerst 2 borsten aan te bieden. De laatste borst gebruik je in de daaropvolgende 3 uur als troostborst. Het volgende blok biedt je weer 2 borsten aan, waarbij je die troostborst als eerste borst aanbiedt. De daaropvolgende 3 uur is de andere borst aan de beurt als troostborst. Ik zou dat vingervoeden verder achterwege laten, als je dat niet doet met de vinger tot helemaal achterin de keel (je moet de zachte huig voelen) kan het ook voor zuigverwarring zorgen. En je kindje kan het heel goed zelf helemaal aan de borst. Mocht je nou echt heel veel melk hebben, kolf dan een keer voor je gaat slapen je borsten helemaal leeg (heb je meteen voorraad voor je vriezer).
Ik ben voor dat mijn zoontje 2 weken was begonnen met een speentje (om dezelfde reden als snoopy, hij was binnen 10 minuten klaar) en ben ook de dag daarna begonnen met hem uit een flesje te laten drinken. Gewoon een beetje afgekolft en mijn vriend dat laten geven en de rest van de voeding gewoon bij mij. Ging heel goed en ben nu blij dat ik dat gedaan heb want hij drinkt net zo makkelijk uit de fles als uit de borst. Sluit me wel bij dirksmama aan dat alles afkolven en dan via de fles geven een ontzettend gedoe is.
Met 2 weken is toch wel riskant hoor. Het beste moment om met een flesje te beginnen is tussen de 4 en de 6 weken, omdat de kans op zuigverwarring dan veel kleiner is. En geloof me, zuigverwarring is HEEL vervelend, het kan echt je bv-relatie om zeep helpen!
Bedankt voor alle tips! Nog even geduld met flesje dus, dat risico wil ik niet lopen. Vingervoeden is ze al een tijdje gewend, omdat ze in eerste instantie de borst niet wilde/de eerste dagen had ze al honger en heeft ze bijvoeding gehad omdat de borstvoeding toen niet op gang was nog natuurlijk. Daarbij werd ze onwijs driftig omdat er niks kwam. Ik ga maar stoeien dan, en een tussenweg zoeken. Misschien ook maar even Cinababy in huis halen. Overigens voel ik de melk niet echt toeschieten... ik zal het gevoel wel niet herkennen; merk aan haar dat het er wel is omdat ik zie dat ze zich verslikt. Kijken of ik dan de eerste melk weg kan laten lopen...