Hoe doen jullie dit? Moet een borstvoeding op verzoek kindje naast moedermelk ook nog andere zuivelproducten krijgen? Zo ja, vanaf welke leeftijd? Ik vind de adviezen van het consultatiebureau maar "zo, zo"...
Als je kindje nog voldoende borstvoeding krijgt, dan is het niet nodig om daarnaast zuivel aan te bieden. Ik ben rond het jaar wel zuivel gaan introduceren, zodat hij ook daaraan kon wennen tegen dat ik met borstvoeding zou stoppen. Geef nu, een jaar later, nog steeds borstvoeding, maar is wel veel minder geworden (mede door zwangerschap), dus krijgt hij nu ook meer zuivel bij. Maar je moet het dus zelf even bekijken hoe je het wilt aanpakken, hoe het het beste past bij jullie situatie. Ook is het zo dat het laat introduceren van melkproducten mogelijk een allergie in de hand kan werken. Geef je dus nog helemaal niets van zuivelproducten, dan zou ik wel beginnen met eens een stukje kaas of wat yoghurt te geven. En rustig aan introduceren, niet meteen van alles wat.
Vanaf 6 maanden kun je aangezuurde zuivel naast borst aanbieden, gewoon als onderdeel van de maaltijden. Op zich krijgt een kind na 6 maanden met 3 à 4 voedingen per dag voldoende zuivel binnen. Het mag dus, maar moet niet.
Ik geef nu nog 2 voedingen zelf en mijn zoontje krijgt als toetje een bakje (volle) yoghurt. En verder is hij nu langzaamaan aan het wennen aan koemelk, ook al is dat qua zuivelbehoefte niet echt nodig. Ik wil wel dat hij de smaak ervan leert kennen.
Koemelkproducten zijn niet nodig, zolang er genoeg borstvoeding wordt gedronken. Leeftijd maakt daarbij niet uit.