zulke rare pijnklachten....wat is dit nou???

Discussie in 'De lounge' gestart door joseetje26, 14 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    maar kun je eigenlijk wel zonder je galblaas????? is misschien een rare vraag...

pppffff ik vind het nog steeds zo gek.... het is gewoon echt raar.... want nu is alles goed... heb het nu 3 keer in 7 weken gehad... hoe gaat de huisarts eigenlijk onderzoeken wat er is????? ik vind het zo lastig want dan drukt hij er dadelijk op en dan doet het niet zeer omdat ik niet zo,n aanval heb,,,

ggggggttttt nou ja... ik kan de klacht redelijk helder omschrijven en de zere plek goed aanwijzen..

laat jullie morgen weten hoe het was

gr Jose

2. Claudia86

Claudia86 Bekend lid

18 feb 2007
    806
    0
    0
    echt meis, als ik jou verhaal lees das gewoon mijn verhaal!
    en ik leef en zonder galblaas, in t begin toen die verwijderd was wel last van rare ontlasting en oppassen met vet! nu kan ik goed weer vet eten(maar doe ik nie hoor)
    Sta erop dat ze een echo maken en dat je echt echt echt t gevoel heb dat het niet goed is!
    Het is niet gek dat het misschien morgen geen pijn doet want t zijn coliekaanvallen die komen en gaan!
    ik was zo eigenwijs, niet na de h.a. gaan maar pas toenk aantal dagen constant pijn had en uiteindelijk een ontsteking en dat wil je niet want als ze je dan met spoed opereren dan heb je meer kans op een open operatie dan een kijkoperatie!
    Als je iets wil weten mail me gerust hoor!
    Succes!!

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Joseetje, dat kunnen ze onder andere aan je bloed zien, je kan verhoogde leverwaardes hebben. En echo onderzoek kan aantonen of er stenen in je galblaas zitten.
    Bij mij zagen ze toen allemaal kleine steentjes zitten.

Maar de omschrijving van je pijn zegt vaak al genoeg.

En je kan prima zonder hoor. Ik ben wel wat gevoeliger voor maagzuur sinds dat mn galblaas eruit is, maar of dat echt daardoor komt? Het is iig al 3 jaar dat hij eruit is bij mij.

4. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ook mijn galblaas is verwijderd.
    Is nu ruim een jaar geleden.
    Ik had last van pijn aanvallen rondom mijn maag.
    Het begon 's avonds en hield soms aan tot 4 uur in de ochtend.
    Ik lag dan echt te kronkelen van de pijn.
    Ik beschreef het alsof iemand zijn hand om me maag heen had en er flink in zat te knijpen.
    Huisarts is toen thuis langs gekomen omdat ik me amper kon verroeren.
    Hij dacht aan een spastische darm.
    Ik kreeg sterke pijnstillers die uiteindelijk wel even werkte.
    Maar het probleem bleef aanhouden.
    Bij mij was de pijn soms wel eens een maand weg...en soms een week.
    Maar het was niet helemaal over.
    ben uiteindelijk ook in het zh terecht gekomen waar ze een echo hebben gemaakt.
    Ze zagen 3 galsteentjes zitten en konden op dat moment niet echt verklaren of dat nou de reden was van mijn pijn.
    Maar om zeker te zijn werd ik toch ingedeeld voor een kijkoperatie.
    Uiteindelijk bleek mijn galblaas onstoken te zijn en hebben ze 'm verwijdert.
    Ik heb nooit meer pijn gehad!
    Het was echt een zegen dat ze 'm weg gehaald hebben.

Dring echt aan op een echo.
    Ik had ook niet meer willen wachten op een volgende pijnaanval!

Veel succes!

5. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    nou net bij huisarts geweest..

bijna 100% zeker galstenen...maandag liggen de papieren voor het zh klaar en dan bloedprikken en een echo....en hij moet eruit..

sjonge is dat toch even schrikken....

ik kan me bijna niet voorstellen dat je zonder kunt...

gr Jose

6. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Je kunt echt prima zonder galblaas (ik spreek uit ervaring ;)). De galblaas is niks anders dan een opslagplaats voor je gal (wat gebruikt wordt om je eten te verteren). Als je geen galblaas meer hebt neemt je lever die functie over.

No worries, het komt echt goed!

Veel succes!

7. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Die klachten komen mij bekend voor, heb het nu 2 maal gehad, en het is heel naar, je volet je heel benauwd.
    Ik ga ook maar eens googelen, maar bij mij ging het na 10 minuten wel weer over.
    Sterkte.

8. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik had inderdaad ook veel pijn bij het ademen

gr Jose

9. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Mijn galblaas is er nu 5 jaar uit. Je kunt echt heel goed zonder galblaas hoor! Ik merk het nergens aan dat ik hem niet meer heb. Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zonder galblaas zijn die slecht tegen vet eten kunnen maar volgens mij is dat een minderheid.

Ik zou me wel snel laten helpen. Dan ben je snel van de klachten af. Bovendien kun je ernstiger aandoeningen krijgen als je er mee door blijft lopen. Ik kreeg er pancreatitis (alvleesklierontsteking) en later een ontstoken galblaas van. Bij de eerste mocht ik niet geopereerd worden (maar lag wel in het ziekenhuis) en bij de tweede moest dat juist met spoed.

Sterkte!!

10. Claudia86

Claudia86 Bekend lid

18 feb 2007
    806
    0
    0
    @Mensi, echt even langs de H.A. ook ik dacht dat het vanzelf over ging... nou dat is ook wel maar t komt elke keer terug!

@Josee: Hoe gaat t nou? nog langs t ziekenhuis geweest??

11. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    de afspraken staan gepland... aankomende week bloedprikken en als de waardes niet schrikbarend zijn zal ik waarschijnlijk in okt geholpen worden..

ik wilde jullie nog vragen hoelang je niet mocht werken , ik doe fysiek zwaar werk... en hou je er een groot litteken aan over???

verder merk ik nu ik het weet dat ik eigenlijk contant hoog bij het middenrif en hoog in mijn rug pijn heb... ik dacht dat het door het tillen van de baby kwam en dat ik last van m,n maag had..

nu weet ik wel beter....

gr Jose

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    bij mij is ie afgelopen vrijdag verwijderd. De dag van de operatie had ik best wel pijn maar toen kreeg ik morfine. Ze hebben het laprosopisch gedaan, dus met 4 kleine sneetjes waarvan 1 in je navel. Kleine littekentjes dus. Dit kan in 90% van de gevallen maar ze beslissen altijd pas tijdens de operatie. Bij laproscapisch moet je 1 nachtje in het zkh blijven en anders 4 en dan krijg je wel een wat groter litteken.

Nu na 4 dagen kan ik al gewoon weer traplopen enzo. Het irriteert nog wel maar veel minder. Je mag minstens een week niet werken, maar je moet na 2 weken terugkomen om de hechtingen te verwijderen en in jouw geval zou ik voor de nacontrole niet gaan werken.

13. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    nou dat is dan het enige voordeel......dat ik niet hoef te werken..:(

en postieve miep als ik ben ( ik probeer altijd overal de voordelen van te zien hahah) als je gal nou helpt het vet te verteren...betekent dat dan dat je leker slank word omdat het vet niet meer verteerd kan worden???:D:D:D:D

nee joh gekkigheid..

gr Jose

14. Dingetje2

Dingetje2 Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij fysiek zwaar werk zou ik idd advies van een arts vragen. Ik ben nu 4 weken verder en kan alles alweer. Mijn conditie is alweer bijna op peil en ik heb geen problemen meer met tillen.
    Ik kan ook weer vet eten zonder problemen. Heel af en toe wat last van maagzuur..

15. Dingetje2

Dingetje2 Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Debby, bij jou dus alles goed gegaan als ik het goed begrijp? Had in andere topic ook al naar je gevraagd, maar vast nog niet gelezen ;)

16. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Haha was dat maar zo'n feest :D

Vet blijft natuurlijk gewoon verteerd worden. Gal wordt aangemaakt in de lever. Normaal wordt het dan opgeslagen in de galblaas tot het nodig is om vet ed te verteren. Als je geen galblaas meer hebt neemt de lever de functie van opslagplaats over. Dus het wordt dan na aanmaak ook opgeslagen in de lever....

17. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    En voor wat betreft wanneer je weer kan werken: dat gaat in overleg met de arbodienst. Ik ben een maand na de operatie thuis geweest, toen eerst begonnen met halve dagen, en daarna weer volledig gewerkt (24 uur).

Ik had op zich wel weer eerder kunnen gaan werken maar de Arbo wilde dat ik het rustig aan deed. Achteraf ben ik wel blij dat ik die tijd heb gekregen want ik was echt heel erg moe na de operatie.

De operatie zelf valt best mee. Bij mij is het ook laparascopisch gedaan, dus inderdaad 4 kleine littekens. Ik had van te voren alleen wel een verkeerde inschattig gemaakt. Ik dacht dat het net zo was als na een bevalling, dat je je een beetje gammel zou voelen maar dat je wel gewoon weer uit bed kon en van alles kon doen enzo. Nou, de eerste twee dagen kon ik echt niet zelf mijn bed uitkomen, ik had echt een handje nodig. Ook omdraaien was een drama. Maar het gaat al snel beter. Zoals de chirurg tegen me zei: vergeet niet dat het aan de buitenkant weliswaar maar 4 kleine sneetjes zijn, aan de binnenkant is het een "echte" buikoperatie. Ik mocht ook twee weken niet tillen (handig met een 3 maanden oude baby).

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Dingetje ja het is goed gegaan. Ik had een "abbonement" op dat andere topic maar alle abbonementen zijn ineens weg... kreeg ook geen mailtjes meer... ik zal het onderwerp nog even zoeken.

En je blijft gewoon nog gal aanmaken, het wordt alleen niet opgeslagen in de galblaas (als je geen vetten zou verteren zou je dus alles opslaan en juist heel dik worden in plaats van dun haha)

19. Claudia86

Claudia86 Bekend lid

18 feb 2007
    806
    0
    0
    Ik heb ook een kijkoperatie gehad woensdagochtend geholpen en vrijdag was ik pas weer thuis, het verschilt dus echt per geval!
    ook wanneer je weer mag werken zou je even op je nacontrole moeten vragen, ik doe veel til/buk werk en mocht 6 weken dus echt niet werken, je kan altijd vervangend werk vragen als je je enigsinds beter voelt.
    Ik mocht dus ook m'n kindje niet tillen, zorg dat je van te voren vast alles geregeld heb wbt de opvang van je kindje!
    Zodra je gaat tillen na een operatie zet je er druk op en dit is NIET de bedoeling, zo kan het niet helen! dus echt niet tillen. ik mocht nog geen koffiepot oppakken!
    Het belangrijkste is dat jij je weer goed voelt.
    het kan ook zijn dat je een drain oid in je wond krijg dan ben je er ook langer zoet mee, en hou rekening ermee dat je complicaties kan krijgen of misschien wel een open operatie(dus zo'n snee) dat beslissen ze pas tijdens de operatie zoals hierboven geschreven.

Dus het is verstandig als je vast je werk belt en voorbereid dat als het tegenzit je 6 weken nog niet mag komen werken, maar je natuurlijk wel van je goede kant laten zien en bellen zodra het goed gaat dan kan je op therapeutische basis gaan werken met minder uren beginnen of lichtere werkzaamheden!
    Succes!!!!

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ja dan is het echt per geval anders. Ik ben vrijdag geholpen, zaterdag thuisgekomen en zondagavond zorgde ik al weer alleen voor mijn meisje van 3 maanden. En ik moest dan natuurlijk ook tillen, ze weegt 5 kilo. Morgen is het een week geleden en echt pijn heb ik niet meer. Wel jeuk en last van diarree...

Deel Deze Pagina