goedemiddag ik heb even een vraagje over borstvoeding ik ben 2 weken geleden bevallen van een gezonde zoon maar nu heeft hij 2 weken lang 14 voedingen op een dag gehad nu moest ik dat een beetje af gaan bouwen van cb.Nu heeft hij nog ong 9 voedingen op een dag maar sinds hij 9 voedingen krijgt drinkt hij nog zo weinig!Ene keer drinkt hij 10 min en valt in slaap en wil de andere borst niet meer en de andere keer maar 5a6 min en wil dan de andere borst ook niet meer dan valt hij ook als een blok in slaap.en dan krijg ik hem ook niet meer wakker door de luier te verschonen. Krijgt hij nu wel genoeg binnen?want nu ben ik bang dat hij ook weer te weinig binnen krijgt. ben benieuwd gr ik
Hallo Ik, Gefeliciteerd met je zoontje! Ik schrik niet van het aantal voedingen als je zegt dat hij 14 voedingen per dag krijgt. Daarbij stel ik mezelf wel direct de vraag of hij effectief genoeg drinkt. Zeker omdat je aangeeft dat hij met 9 voedingen eigenlijk snel in slaap valt en niet meer wil drinken. Kan je me meer info geven over hoe het voeden gaat? Loopt het aanleggen makkelijk, is je tepel gevoelig of niet? Gebruik je een hoedje? Heb je kloofjes gehad? Hoe is de vorm van je tepels na het voeden? Kan je ook iets zeggen over zijn gewicht? Geboortegewicht en het gewicht bij controle op het CB? Belangrijke graadmeter is of er voldoende plas en poepluiers zijn. 4-6 kletsnatte plasluiers en minstend 1 liefst meerdere poepluiers per dag. Ook moet hij zelf wakker worden voor een voeding. Zie je, wanneer je hem aanlegt, een overgang in zuigfrequnetie? Met andere woorden zie je dat hij snel en oppervlakkig zuigt, dan begint de melk te stromen en gaat hij over op grote klokkende slik bewegingen? Dat is belangrijk om te zeggen of hij een goede voeding heeft gekregen. Ik probeer zo zo snel mogelijk meer te zeggen zodra ik meer info van jou heb. Groetjes, Ilse
hoi nou ik zal beginnen ik denk dat ik hem goed aanleg maar ik heb aan allebei mijn tepels kloven en ze doen ontzettend zeer.(daarom is 14 voedingen wel veel) hij heeft wel genoeg plas luiers en komt ook goed aan want dat zijn we na gaan laten kijken maar hij is 3060 geboorte gewicht op 22-08 is hij nu 3400. nou heb ik het advies gehad op het cb om aftebouwen (ook omdat ik er echt door heen zat kwa bv)omdat ze denken dat hij het ziet als speen. hoe denkt u daar over?is dat ook zo? nou wil ik denk ik toch gaan afbouwen ivm de pijn.maar voel me der toch nog te schuldig over om nu te gaan stoppen na bijna 4 weken bv bedankt voor u reactie
hoi ik heb er goed over nagedacht en ik wil toch de borstvoeding gaan afbouwen (ook al voel ik me nog ontzettend schuldig daarover ) maar ivm de pijn en ik over een paar weken weer aan het werk moet (ik heb nog wel een paar weken)maar ik heb ook begrepen dat je niet zomaar kan stoppen met bordtvoeding.Hoe bouw ik nou het beste af en welke borstvoeding laat ik als eerste vallen? bedankt alvast voor u antwoord
Hoi Ik, Ik zal ook even antwoord geven. Hoe gaat het nu, ben je al aan het afbouwen? kom je er een beetje uit? Ik denk niet dat je je schuldig moet voelen hoor, je hebt mijn pijn 4 weken je kindje de borst gegeven, er zijn heel veel moeders die dat niet volhouden! Daarbij, tegen de tijd dat je helemaal van de borstvoeding af bent, ben je die eerste 6 weken voorbij, een periode waarbij je je kindje heel veel goede antistoffen hebt kunnen geven! Topprestatie dus! Daarnaast is het goed om ook je eigen behoeften en beperkingen te herkennen en daar naar te handelen, daar hebben jullie allemaal wat aan! Over het afbouwen: in principe laat je als eerste de voeding vallen waar je niet het meeste melk hebt: vaak is dat de voeding van het eind van de middag. Deze voeding vervang je door een flesje, je slaat de voeding dus over. Let goed op je lichaam en borsten: wordt de stuwing te erg, krijg je last van rode en pijnlijke vlekken, dan wat afkolven. Liefst enkel de spanning er af, dus niet de hele borst leeg. Kijk wat je lichaam aan kan. Na een dag of 3-5 (de ene keer heeft het langer tijd nodig dan de andere keer, neem die tijd, je wilt niet nu nog een borstontsteking forceren!) zul je merken dat je lijf het 'snapt' en de borsten op dat moment niet meer gestuwd aanvoelen. Nu kun je de volgende voeding laten vallen, waar bij je er nog wel een voeding tussen laat: dus niet de voeding die er voor zat (tussen de middag) maar die daar voor. (ergens in de ochtend) Wanneer je deze voeding op dezelfde manier hebt afgebouwd, kun je de voeding die er tussen zit laten vallen. Nu ben je een groot deel van de dag borstvoedingsvrij om het zo maar te zeggen. Dat geeft waarschijnlijk veel lucht en ruimte (en tijd!) Misschien zeg je op dit punt: ik houd de ochtend en avond voeding nog even aan. Ga je wel verder met afbouwen, dan bij voorkeur de voeding waar je nog het meest melk hebt als laatste laten vallen. Dat kan de ochtend voeding zijn, maar ook die voor de nacht. kijk maar gewoon naar je lichaam. Ter ondersteuning kun je saliethee maken. dit maakt dat je melkproductie minder wordt aangemaakt. neem eens een kopje na de lunch als je de voeding van de middag gaat afbouwen bijvoorbeeld. (niet te veel nemen, eerst maar eens kijken hoe je lichaam reageert.) naarmate je meer voedingen af bouwt, hoe sneller het kan gaan. Veel succes, geniet van je kindje! Heidi Margit
ja ik ben gisteren begonnen met afbouwen.Hij krijgt nu de fles om 18.00 en dat doet hij goed bedankt voor uw antwoord groetjes ik