Hoi allemaal, ik ben nieuwe op dit forum, alhoewel ik al wel veel heb gelezen en opgepikt. Mijn zoontje is 19 weken oud en krijgt nog borstvoeding. De laatste tijd drinkt hij voor mijn gevoel minder. Dan drinkt hij 5 minuten aan één borst en ongeveer even lang (of korter) aan de andere borst. Het voeden duurt vaak ook korter dan voorheen. Ik heb het idee dat hij misschien toe is aan meer dan alleen borstvoeding. Ik weet dat het beter is om pas met vast voedsel te beginnen als ze 6 maanden zijn ivm allergiën, maar hoe zit dat met pap? Kan je daar eerder mee beginnen, of is het ook beter om dat pas te doen met 6 maanden? Hoe oud was jullie kindje toen je met pap begon en gaven jullie het in een flesje of met een lepeltje? Mijn zoontje weigert nog steeds uit een flesje te drinken. Verneem graag jullie reactie's/ervaringen.
Hallo appel4 het best is om ook met pap te beginnen na 6 maanden, want het beste is om 6 maanden exclusief borstvoeding te geven. Dat wil zeggen niets anders dan borstvoeding. Je kindje heeft hier ook genoeg aan. Dat je kindje sneller klaar is met drinken is heel normaal. Je kindje is groter en sterker en kan efficienter drinken. Wij zijn begonnen met pap vanaf 6 maanden. Wij doen moedermelk met Biobim en lepelen dat omdat onze zoon ook niet zo gek is op de fles.
Sluit me aan bij Nemo. Pap = bijvoeding. Overigens heb ik nog nooit pap gegeven en ben met ruim 7 maanden begonnen met brood.
Senna krijgt sinds afgelopen 1 januari PAP. Dat is gewoon een normale fles (180cc/6) plus Nutrix. Ze vindt het helemaal geweldig. Zit lekker bij één van ons op schoot en smullen maar. We kunnen het haast niet bijhouden, zo snel wil ze de hapjes achter elkaar...hahaha... Senna heeft last van eczeem (goed onder controle overigens) maar dit was volgens het CB geen reden om niet aan de Nutrix te beginnen. Moet er wel bij zeggen dat ze enorm nieuwschierig is naar eten. Ze kijkt ons het eten bijna uit de handen.... En ze had niet meer genoeg aan 5x180cc/6. We doen het papje dus nu sinds een week en het gaat perfect! Een heel tevreden meisje met een geweldig dagritme (7.30/11.00/15.00/18.00/23.00 uur) Wat wil een mens (lees moeder) nog meer? We wachten wel bewust met het groent/fruithapje totdat de dame 6 maanden is. Gr. Dolfijn
Mm, raar CB dat zegt dat je vroeg mag bijvoeden als er eczeem is. Dat is nou net een van de contra-indicaties. Zou het goed in de gaten houden, en als de eczeem verergert er meteen mee stoppen! Appel4, rond deze leeftijd is het heel normaal dat ze snel drinken, en ook dat ze minder belangstelling hebben voor de borst. Ze ontdekken de wereld om zich heen, en die is enorm spannend! Maar echt, jouw borsten bevatten het beste wat je je kind geven kunt. Als Jasper erg afgeleid is overdag, dan kun je hem in een prikkelvrije omgeving aanleggen (slaapkamer, gordijnen dicht). Overigens is het ook heel normaal bij borstgevoede kinderen om rond deze leeftijd minder snel te groeien, maak je daar vooral geen zorgen over. Die pap: lekker laten staan tot hij 6 maanden is! Het is bijvoeding (met alle risico's van dien) en ook kan je melkproductie kelderen als je gaat bijvoeden. Je kunt de pap ook gewoon helemaal overslaan en met 7 maanden brood geven.
Wij geven Tijn sinds deze week pap op aanraden van het CB. Hij kwijlde erg en dat was volgens hen een teken dat hij toe is aan bijvoeding. Ze raadde ons af om fruit en groente hapjes te geven ivm allergien. Pap kon volgens hen geen kwaad en zo went hij wel vast aan het eten van een lepeltje enzo.
Jesper krijgt nutrix rijstebloem pap sinds hij bijna 4 maanden oud was. Hij vind het lekker! Maar ik geef het in de fles want via een lepel wil hij nog niks. Ik oefen wel iedere dag. Op het pak van Nutrix staat dat het vanaf 4 maanden mag hoor, dus je kunt t gerust geven.
Bedankt voor jullie reactie's. De reactie's lopen wel wat uiteen, dus weet nog niet zeker wat nou het beste is om te doen. Ben in elk geval wel gerust gesteld wat betreft het minder lang drinken van Jasper en dat dat heel normaal is. Hij zal toch zelf wel regelen hoeveel hij nodig heeft. Hij groeit ook goed verder, is een flinke kerel (was hij al bij de geboorte) Net als Tijn kwijlt Jasper ook heel erg, al een paar weken. Soms blijf ik afvegen Morgen moet ik weer naar het CB, zal het daar ook even ter sprake brengen. Soms is het moeilijk als er allemaal verschillende dingen worden gezegd en het CB ook verschillend reageert. Na de 6 maanden wil ik wel de BV af gaan bouwen. Hoe weet ik nog niet, want meneertje wil niet echt uit een fles drinken. Misschien moet ik dan maar een tuitbeker proberen of zo. Daarom leek het me handig om in elk geval een BV door pap te vervangen, dat kan ik met een lepeltje geven.
Hoi Mowtom, inderdaad grappig dat onze kindjes bijna even oud zijn en op 1 letter na dezelfde naam hebben! Jasper is al een beetje aan een lepeltje gewend, want wij geven hem zijn vitamine D met een lepeltje. Hij zit al echt met zijn mondje open voor het lepeltje. Met pap zou dat volgens mij wel goed gaan.
Nou hier precies zo'n verhaal als bij jou. Ook Jesper wilde niet uit een fles drinken en na gewoon iedere dag een flesje bv te geven om te oefenen doet hij het hel goed nu. Moest ook wel want ik moest weer gaan werken. Ook Jesper kwijlt als een gek tegenwoordig. Volgens mij hoort dat gewoon de leeftijdsfase waar ze nu in ztten. Ik vermoed nog geen tandjes, alhoewel ze bij cb vertelden dat de onderkant al verdikt was. Ik gaf Jesper ook altijd de druppels van een lepel maar helaas dat wilde hier niks zeggen met pap eten van een lepel hahahaa helaas. Ik geef het nog niet op ik oefen iedere dag egwoon met hem....ja gisteren heeft Jesper geluk gehad toen was papa thuis en die is het vergeten...
Kwijlen is een normale ontwikkeling van de speekselklieren. Het heeft niets maar dan ook niets echt HELEMAAL niets te maken met toe zijn aan bijvoeding. Een CB-medewerker die zoiets uitkraamt moet zich doodschamen!
nee dat geloof ik ook niet, lars eet als een dijkwerker en kwijt als een sint bernard, bij vlagen nogsteeds haha. en ik heb het al eerder gezegd, rijstebloem zit niks in, tis alleen een verdikker, en bij ons op het cb vonden ze het een goede eerste stap naar pap als hij 6 maanden was.
Kwijlen is een normale ontwikkeling van de speekselklieren. Het heeft niets maar dan ook niets echt HELEMAAL niets te maken met toe zijn aan bijvoeding. Een CB-medewerker die zoiets uitkraamt moet zich doodschamen!
nee dat geloof ik ook niet, lars eet als een dijkwerker en kwijt als een sint bernard, bij vlagen nogsteeds haha. en ik heb het al eerder gezegd, rijstebloem zit niks in, tis alleen een verdikker, en bij ons op het cb vonden ze het een goede eerste stap naar pap als hij 6 maanden was.
Nutrix IS pap. Pap van rijst. En omdat het geen melk is is het bijvoeding, het is dus niet zo dat er 'niets' in zit.
Bij mij op het cb verkondigen ze ook dat rijstebloem geen bijvoeding is. Ik heb er zelfs een discussie over gehad met de arts. Ze zei dat het geen bijvoeding was omdat er geen eiwitten in zouden zitten (die zitten er dus wel in) En al zaten er geen eiwitten in het is wel bijvoeding. Slecht hoor dat een cb dat niet weet.