Hallo!! Tot hoeveel kilo kun je je kind dragen in doek of drager? Ik ben geen ervaren mama daar in dus een ingewikkelde manier gaat me vast niet lukken hahah Het is voor op vakantie, we gaan naar frankrijk en onze kleine man kan nog niet zover lopen helaas.
ligt voor een deel aan je drager, en aan jezelf. De een kan 15 kilo makkelijk hebben de andere moet er bij 10 kg al mee stoppen. Als je met een zwaarder kindje langere wandelingen wilt doen is het fijn om te rugdragen. en afhankelijk van je eigen wensen kun je dan voor een toddler draagzak (patapum/boba 4g/rose and rebellion etc) of een echte rugdrager/backpack (van vaude/deuter etc) kiezen. Voordeel van de draagzakken is dat het maar een klein pakketje is, en als je kind niet zo zwaar of groot is, zit het vaak voor allebei erg comfortabel. Voordeel van een echte backpack, is dat het voor sommige fijner draagt zeker bij langere bergwandelingen etc. een groot nadeel is dat het absoluut een groot ding is om mee te nemen. Wij hebben afgelopen jaar met onze 2 jarige eigenlijk vooral uiteindelijk de buggy gebruikt, en toch zelf stukjes laten lopen. (we hebben geen hele lange wandelingen in moeilijke gebieden gemaakt)
Mijn oudste heb ik tot halverwege mijn zwangerschap gedragen in wompat peuterdrager op mijn rug. Nou was ik al wel gewend om haar te dragen. Ze woog toen ook iets van 14 kilo, en ik droeg haar alleen als ze moe werd.
Dit hangt volgens mij voornamelijk af van je eigen spierkracht. Ik heb hier nog twee dragers liggen die in principe tot 20kg gebruikt mogen worden, maar dat zou ik nooit kunnen (althans niet lang ). Ik heb tot ongeveer 10 kilo gedragen, daarna vond ik het wel welletjes.
Ik draag mijn peuter van 17 kg nog zonder problemen in mijn Tula of Rose&Rebellion dragers. Alleen geen uren meer omdat ik niet dagelijks draag, dus ik krijg nu sneller spierpijn in mijn liezen en bovenbenen.
in een ergonomische drager/doek van katoen/hennep/bamboe kun je best lang dragen. tot 15 kg moet dat makkelijk gaan. (mits je geen instabiele rug hebt zoals ik hihi)