dochter van 13 alleen laten gaan, met nieuwjaarskaartje?

Discussie in 'De lounge' gestart door siriel, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik weet het even niet, mijn dochter is 13 en een half en loopt sinds een paar maanden de krant. Nu mag ze vandaag bij de krant die nieuwjaarskaartjes wegbrengen. Mijn man en ik hebben afgesproken dat we haar dit s'avonds niet alleen laten doen en dat of hij of ik meegaat. Nu is ze ineens om 12 uur al vrij van school, dus wil ze vanmiddag zelf al gaan beginnen. Zij weet dat ze nooit bij iemand naar binnen mag gaan oid. Maar ik durf haar niet alleen te laten gaan... Mijn man net gebeld, en die zegt dat dat onzin is. Het is overdag en licht, normale buurt, dus we moeten erop vertrouwen dat ze dit kan.
    Ze is overigens wel een pittige tante, en behoorlijk "volwassen" voor haar leeftijd. Maar toch... Ik ben zo bang dat ze ergens aanbelt, en iemand zegt, 'kom maar even binnen kind, ik zal wat voor je pakken.." En dat er ik weet niet wat gebeurd :$
    Ze zegt dat ze echt niet bij iemand naar binnen gaat, maarja.. Iemand kan heel lief en aardig lijken, en misschien denkt ze dat het toch geen kwaad kan ofzo.
    Zie ik nu spoken, en moet dit gewoon kunnen zoals mijn man zegt.
    Ik kan ook niet meegaan omdat ik zelf nog een kleine thuis heb. En nu geen oppas kan regelen.
    Ze kan ook wel pas vanavond beginnen, maar in 1 avond red ze het niet, dus moet ze morgen weer.
    Moeilijk moeilijk :( Kan ik op dit moment niet "loslaten"?? of is het logisch dat ik het rot vind als zij dit alleen gaat doen..

Wat vinden jullie:):)

2. Alita

Alita Niet meer actief

NOu als jij het niet wilt dan doe je het toch niet? Ik heb helaas geen ervaring met 13-jarige maar weet wel dat ik gewoon naar mijn gevoel moet luisteren!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb zelf vanaf dat ik een jaar of 14 was de krant bezorgd en gaf idd rond de kerstdagen die kaart af. Maar ik ben ook nooit ergens naar binnen gegaan of gevraagd. Nou woonde ik toentertijd wel in een dorp van "ons kent ons".

Jij moet doen waar je je goed bij voelt.

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik snap je gevoel heel en heel goed, ik zou zelf hetzelfde voelen/denken. ik denk dat je echt naar je eigen gevoel moet luisteren ipv wat anderen zeggen/denken

succes meid!

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Snap je gevoel zeker.

En hoe jammer ook voor je dochter. Ik zou haar tot vanavond laten wachten en dat jij of je man mee gaat.

In deze wereld vertrouw ik ook niemand meer een normale buurt betekend nog geen normale buur!!

Het haar dus uit leggen. (wat ze natuurlijk niet leuk vind) en vanavond zelf mee gaan.

Ik geef je gevoel dus groot gelijk. Natuurlijk moeten ze zelfstandige worden maar. In dit geval..;)

6. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik heb zelf een dochter van 12 en een van 14.Ik snap je gevoel.
    Toch zou ik haar wel laten gaan vanmiddag.
    Het is idd even een gevoel van loslaten denk ik.
    Wel zou ik heel duidelijk met haar afspreken dat ze nergens naar binnen mag gaan.En als mensen dat dan vragen of ze even binnenkomt,dat ze moet zeggen:nee ik wacht wel even hier.

Moeilijk af en toe he puberdochters?Ze denken zelf dat ze de hele wereld aankunnen,maar het zijn nog maar gewoon kinderen.

7. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik zou dr laten gaan, en je dochter vertrouwen.
    Ik denk dat t ff moeilijk voor jou is, maar je zal dr toch een keer los moeten laten.

8. Alita

Alita Niet meer actief

idd misschien s`middags wel alleen laten gaan.....

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ik zou haar tot vlak voor het donker is wel alleen laten gaan. Je dochter heeft nu een leeftijd bereikt waar je haar langzaam los moet gaan laten hoe moeilijk ook. Ik snap je gevoel zeker wel en is ook niet niks op de dag van vandaag maar ikzelf zou haar wel alleen in de middag alleen laten gaan en de avonden samen met jou of je man.

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik mocht s middags gewoon alleen gaan toen ik 13 was.
    Maar gister avond belde er bij ons ook een meisje van die leeftijd aan om 20.00 ofzo en dat vond ik toch apart. Dat ze dat alleen mocht. Het is hier niet een super slechte buurt, maar s avonds lopen hier soms toch rare figuren rond..

11. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je dochter vertrouwen geven is ook belangrijk. Maak goede afspraken met haar en zorg dat je ieder uur of half uur even contact hebt.

12. noukie89

noukie89 Niet meer actief

nou ja ligt er denk ik aan waar je woont kijk ik weet dat in den haag van je kaartje beroofd word als je niet oppast maar in een boeren gehucht??

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Iedereen zegt dat je op je dochter moet vertrouwen en ik denk dat ze idd de leeftijd heeft at dat zou moeten kunnen. Probleem is dat ik de maatschappij niet zo vertrouw. In dit geval niet eens om het naar binnen trekken van je dochter. Ze gaat zichtbaar met geld over straat en zou het vreselijk vinden als ze overvallen zou worden. Een meisje van 13 is natuurlijk een makkelijke prooi!

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zall straks vást met hetzelfde zitten, maar ik zeg ook: Laten gaan. En voor jezelf dan maar een andere veiligheid 'inbouwen' . Zoals laten bellen regelmatig (of de telefoon over laten gaan) , zelf even een rondje fietsen in haar wijk of even komen kijken. Als ze volgend jaar uitgaat, staat ze ook in een kroeg en moet je er ook maar op vertrouwen dat ze binnen blijft. En niet buiten gaat zwalken of gaat drinken of wat dan ook.

En misschien zijn dat dingen die je dochter niet doet - maar ik denk dat je er dan ook moet vertrouwen, dat je dochter de dingen die je nu niet wil- niet doet.

Ik deed het op die leeftijd overigens ook en werd bij erg slecht weer, nog weleens binnengevraagd, meestal bij oudere dametjes, zodat ik e ven droog stond op de mat.

15. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Mijn dochter is nog niet zo oud, maar ik denk precies zo.

Ik denk dat ik zelf toch wel mee zou gaan.

16. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Loopt ze de krantenwijk alleen of loop je dan ook mee?

Ik zou haar overdags, met daglicht wel laten gaan. Tot een uur of 5 (als het donker is).
    Een goede oefening om zelfstandiger te worden en assertief.
    In het donker zou ik haar nog niet alleen laten gaan.

17. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw

De krantenwijk loopt ze normaal wel alleen, en als het begint te schemeren dan fietst mijn man haar tegemoet, dan moet ze meestal nog een paar huizen en is ze klaar.

18. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Mijn dochter kwam net thuis, dus ik heb het er met haar over, zegt ze "kom op mam, ik ben geen klein kind meer (;)) Ik ga gewoon zelf hoor, ik bel je wel even na elke straat die ik klaar heb, en ga echt bij niemand naar binnen. Ik kom tussendoor anders nog wel even mijn geld brengen, maak je niet druk, andere meiden uit mijn klas doen dit ook gewoon zelf :)->)

Dus ik laat haar maar gaan, maar moet zo nog even boodschappen doen, dus rij gewoon even langs om te kijken hoe het gaat.. Om 16 uur komt ze naar huis, mocht ze nog niet klaar zijn, en dan gaat 1 van ons vanavond mee.

Kleine meisjes worden groot..:)

19. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Als ze volgend jaar in de kroeg staat :$:$ Nou dat hoop ik toch nog niet hoor, ik ben 35 en volgens mij niet ouderwets ingesteld, maar met 14 in de kroeg, lijkt me wel erg jong... Maar dat verschilt misschien per kind :(

20. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

laten gaan hoor. ik fietste toen ik 13 was ook gewoon naar school, ging de stad in met vriendinnetjes enzo. en idd over een jaar of 2 staat ze in de kroeg. dat hou je echt niet tegen

Deel Deze Pagina