Zus vervelend gedrag richting zusje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sunshine83, 6 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine83

30 jun 2020
    56
    17
    8
    Mijn dochter (6) gedraagt zich de laatste weken vervelend richting haar zusje (4). Ze maakt haar uit voor domme zeekoe, maakt schopbewegingen naar haar (schopt niet echt) en schreeuwt naar haar.
    Het buurmeisje (7) met wie ze veel speelt lijkt hierbij invloed op haar te hebben, we merken dat dit gedrag er vooral is als ze veel met dit meisje omgaat. Buurmeisje heeft een sterke wil en is bepalend in het contact en lijkt oudste dochter voor het karretje te spannen om dingen te doen zodat ze geen 'last' hebben van hun zusje.
    Mijn oudste dochter is zelf wat meer teruggetrokken en bescheiden, maar geeft normaal gesproken wel goed haar grens aan. Buurmeisje heeft ook wel een goede invloed op haar t.a.v. het meer uit haar schulp treden, maar het slaat nu wel door in naar gedrag.
    Ik weet: het zijn kinderen, ze moeten nog leren.., maar heeft iemand tips hoe ik hier als ouder mee om kan gaan?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.682
    27.317
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 6 aug 2020
    Laatst bewerkt: 6 aug 2020
    Hoe gaat de jongste ermee om? :)

Onze 4 jarige moet eerst zelf proberen ongewenst gedrag op te lossen of iig zijn grens aan te geven voordat wij het doen. Hij zegt: stop hou op, ik vind dit NIET meer leuk. Op school gaat hij als een kind niet stopt of naar de juf of speelt met een ander. Met buitenspelen komt hij thuis. Maar we betrappen hem er ook wel op dat ie het terug zegt (logisch!) naar een kind en dat ze elkaar blijven voedden en dat bespreek ik dan wel met beide kinderen.

(Gedrag van je oudste doet onze oudste overigens tegen ons ivm leeftijd baby, zal wel bij t grenzen ontdekken horen. Dan grijpen we uiteraard zelf in, negeren , gesprek, buitenspeel verbod of time out, t is maar net hoe zn bui is wat we toepassen)

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.987
    3.992
    113
    Ik zou je oudste dochter wel aanspreken op dit gedrag. Ook al is het onder invloed van een ander kind, ze moet ook leren daar mee om te gaan. Schelden en schoppen is onacceptabel gedrag en je oudste moet leren dat ze dat sowieso niet mag doen, ook al zet iemand anders haar daartoe aan. Zelf blijven nadenken.
    Wij hebben dit ook wel gehad met onze dochter en een buurmeisje. Dan hadden ze wat uitgevreten en dan was het standaard 'ja maar buurmeisje had het bedacht'. Ja nou en zeiden we dan altijd, je doet toch mee? Zelf blijven nadenken of iets kan of niet en als je twijfelt een volwassene vragen of het mag.
    En je jongste zoveel mogelijk zelf laten aangeven dat ze het gedrag van haar zus niet leuk vindt (stop hou op etc) en pas ingrijpen als dat niet helpt.
    Ik ben altijd voorstander van kinderen dingen zelf op laten lossen, maar welk in gelijkwaardige situaties. Dus als het kind een stuk jonger is en duidelijk niet opgewassen tegen het oudere kind, dan wel ingrijpen.

Paardenbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina