Jij weet het geslacht, zij niet. Idd stel dat jij een andere naam kiest en zij krijgt n paar dagen later een jongen.. dan baal jij natuurlijk als een stekker! dan had jij die naam kunnen gebruiken. Wie weet krijgen jullie daarna alleen nog maar jongens en word die naam nooit meer gebruikt. Het was handiger geweest dat zij gewoon ook het geslacht had geweten. Ik zou het er toch even met haar over hebben. En trouwens n 2e keus meisjesnaam achter de hand houden!! je weet nooit.. zou erg vervelend zijn dat je op het laatste moment toch wat anders moet verzinnen. Ben trouwens wel heel benieuwd naar de meisjesnaam!! misschien is er n naam die er veel op lijkt? Wanneer komt de kleine ongeveer? Wel erg vervelend dit lijkt me.. succes!
Oh en trouwens, laatst zei mn zusje welke naam zij leuk vond voor evt ooit n dochter. En dat was de naam die wij ook voor onze dochter hebben! nou duurt het bij hun nog een paar jaar voor ze n baby krijgen dus ik hou hem lekker hoor! ws vind ze dan al lang wel weer wat anders leuk. Maar ik moest wel ff slikken toen ze me dat zei. Maar ze vind het vast ook heel leuk om een nichtje met die naam te hebben
Kies gewoon een andere? Dat is wel heel makkelijk gezegd. Wij vonden het al moeilijk om 1 mooie jongens en meisjesnaam te kiezen. We zijn al 13 jaar samen...de jongensnaam hadden we al bedacht toen we een paar maanden samen waren. De meisjesnaam pas een paar jaar geleden. Wij hebben de namen nooit met iemand gedeeld. Kan daar in ieder geval nooit onenigheid over ontstaan. Gelukkig zijn "onze" namen tot nu toe nog nooit gekozen door familieleden, vrienden en kennisen. Hopen dat dit zo blijft!
Een beetje kort door de bocht! Mijn vriendin en ik hebben ooit verteld wat onze toekomstige namen zouden zijn. Voor mij hebben de namen een betekenis, geschiedenis en is 1 naam een vernoeming. Dus de namen betekenen ontzettend veel voor mij en mijn man. Mijn vriendin is nu zwanger. Bij ons duurt het even wat lamger ivm PCOS, helaas. En tijdens een gesprek waar ze mij en onze andere vriendin ging vertellen wat de namen gingen worden kwam ze met twee van de drie namen voor ons meisje! ..... Ik moest toen 100 x slikken....Ik heb haar toe ook gevraagd waarom ze die twee namen ging kiezen terwijl ik die voor mijn dochter heb staan. Ze verklaarde dat ze het helemaal was vergeten... Maar het goede nieuws is wel dat ze nu andere namen heeft bedacht! Ik heb geen advies voor je. Ik zou het meer dan vervelend vinden. Maar sommige namen zijn wel zo te vervormen dat ze anders zijn. Alhoewel ze wel nichtjes worden.... Mag ik vragen wat de naam is? Misschien kunnen we helpen de naam een andere draai te geven of om met soortgelijke namen te komen. Succes!
Wauw wel super van haar zeg!!! Ik vind het ook niet zo makkelijk om ff een andere naam te verzinnen. Je wilt niet weten hoeveel moeite wij hebben n leuke jongensnaam te verzinnen!! zeker bij de naam van ons zoontje.. dus makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou het heel balen vinden dat als ik n naam had waar ik al jaren gek op ben het toch op het eind niet kon gebruiken voor mn kind...
Als jullie zo door gaan word het waarschijnlijk ruzie!! Uit ervaring weet ik (vriendin heeft haar zoontje 8maanden later de zelfde naam gegeven als ons zoontje) dat ik het nog steeds (na 2 jaar) heel moeilijk vind om aan te horen dat zij zo makkelijk onze naam hebben over genomen! Maar ik zou echt even een goed gesprek aan gaan met je zus, het zou zo jammer zijn als jullie band hierdoor verslechterd. En wie het eerst komt wie het eerst maalt vind ik ook een beetje raar, Het lijk dan wel een wedstrijdje om de naam! jullie zijn toch zussen, jullie kunnen hier toch wel uitkomen?? heel veel succes!!!
Ik zou een andere naam kiezen! Voor mijn gevoel zou het toch al niet meer 'mijn' naam zijn. En dit kan zomaar uitlopen op een familieruzie (wel flauw, maar ja).
Beetje jammer dat er zo'n gedoe over moet ontstaan... Als jullie er niet uitkomen, waarom dan niet gewoon afspreken dat ze dezelfde naam krijgen? Misschien wat minder leuk, maar dan hebben jullie allebei dé naam. Zou er trouwens zelf nooit moeilijk over doen als een vriendin/nicht dezelfde naam als wij zouden kiezen: alsof een naam speciaal gemaakt is voor één kindje
Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als je beiden dezelfde naam hebben omdat je zussen bent....Als het gewoon een bekende was had ik me er niet druk om gemaakt. Maar vind ook niet dat de één de ander kan verplichten een andere naam te kiezen. Ik vind het dan van meer respect tonen om beiden een andere naam te kiezen....maar dat is mijn mening En anders hebben ze maar dezelfde naam, tja het is dan niet anders
Zijn er andere compromis mogelijk behalve 'wie het eerst komt wie het eerst maalt en de ander heeft pech' ? Stel de naam is Sara, Dan kun je afspreken dat je de ene Sara-Jane noemt en de andere Sara Olivia. Dan noem je de meiden in de familie met hun dubbele naam. Dat kunnen twee namen zijn maar ook een samengestelde naam met een streepje. Waarom vechten om het alleenrecht als je ook kunt benadrukken dat je als zussen op elkaar lijkt, dezelfde smaakt hebt en dat als iets leuks ziet? Het lijkt of je zus zich machtiger voelt omdat ze iets eerder is uitgerekend, maar jij kan net zo goed eerder bevallen dus haar houding is onterecht. Persoonlijk vind ik dat je elkaar als zussen wat moet kunnen gunnen. Dan maar allebei die naam en verzin er iets creatiefs mee. Of is het zo'n unieke naam dat niemand die ooit gebruikt heeft? Misschien ook goed om te bedenken dat ze later ook in de klas kunnen komen met kinderen met die naam, de buren kunnen hun kind zo noemen, je kunt nieuwe vrienden krijgen die hun kinderen al zo genoemd hebben, aangetrouwde familie met die naam. Hoe uniek wil je het hebben?
Mijn zusje en ik hebben t zelfde *probleem* alleen zusje is in febr uitgerekend en ik pas in juni. Hier gaat t om de namen Isa(zusje) en Ise (ik) en we weten beide niet wat t gaat worden. Mooi houden zo , we zien t wel in februari , krijgt zusje een jongen dan mag ik de naam Ise gebruiken in juni als we een meid krijgen. Krijgt zusje een meid in febr tja dat is dan jammer voor mijn vriend en mij maar zullen we op zoek moeten naar een andere naam. So be it...
Lastig...ik weet niet wat ik zou doen... Maar ik zou er sowieso niet zo heel veel moeite mee hebben als één van mijn zusjes toevallig dezelfde naam voor hun kindje zou kiezen... Andersom geloof ik dat ik niet zo snel dezelfde naam zou kiezen als ik al een nichtje of neefje had wat zo heette... Maar als de bevallingsdata zo heel dicht bij elkaar liggen, dan wordt het toch weer een stuk lastiger... Maar als een naam echt De Naam is...dan is het soms toch knap lastig op korte termijn nog iets anders te bedenken...dat zou een broer of zus toch ook moeten begrijpen (en zo niet, dan doen ze het zelf maar, want dan gaat het hen kennelijk makkelijk af, toch? ). Misschien inderdaad dan maar allebei iets anders bedenken? Maar bij bv. Ise en Isa zou ik er niet echt moeite mee hebben...tenzij je in dezelfde straat woont, elkaar elke dag ziet en spreekt, jullie kindjes straks naar hetzelfde kdv en dezelfde school zullen gaan, enz. Dan zou ik er wel nog even een paar keer extra over nadenken.
zou het in de dagelijkse praktijk echt een groot probleem zijn als beide nichtjes dezelfde naam hebben? Mijn broer heeft ook een neef die minder dan een jaar in leeftijd scheelt en dezelfde naam heeft (in de jaren '70 heette elke jongen nou eenmaal Remco ). Op verjaardagen en visites was het ook nooit een probleem; ze waren toch al gewend dat ze met meerdere Remco's in de klas zaten. Ik hoop in ieder geval dat jullie er met z'n allen uitkomen en uiteindelijk allemaal gelukkig zijn met de namen van jullie kinderen.
Misschien is Lise dan een optie! Vind ik een prachtige naam! Net ook weer even anders net als Ise. Maar misschien had je dit zelf ook wel bedacht?
TS ik vind de oplossing van Bloeme een hele goede, zo zou ik het doen. Juudje79, vind Isa en Ise wel verschillende namen en zou dan ook gewoon voor die naam kiezen ook al zou je zus een meisje krijgen..
mijn zus en ik zaten in dezelfde situatie maar dan met een jongensnaam. we hebben er over gesproken maar mijn zus vind dat zij recht heeft op de naam omdat ze ouder is. ik vind dit echt een domme reden. en heb me dan ook voorgenomen dat als wij als eerste een jongen krijgen dat we de naam gewoon gebruiken. het 'probleem' heeft zich al wel vanzelf opgelost. mijn zus heeft 2 dochters gekregen en wil geen kinderen meer erbij. wij krijgen ook een dochtertje. mocht er bij ons ooit een jongen geboren worden dan gebruiken we zonder twijfel die naam
Pfffff..... Lekker zeg, dat je zus jou verplicht een andere naam te zoeken! Stel nou dat je van elkaar niet had geweten wat jullie voor naam hadden gekozen en je zou tegelijkertijd bevallen..... Dan zouden jullie kinderen allebei dezelfde naam hebben. Ik zou gewoon de naam kiezen hoor. Zij heeft niet meer 'recht' op die naam als jij. Hopelijk krijgt ze een jongetje!
Mijn zusje heeft zich vandaag verpraat.. Ze krijgen een dochtertje.. Dus zal zij Isa gaan heten.. En kunnen vriend en ik op zoek naar een andere naam. Ik ben de oudste , als ik dus lullig had willen doen had ik kunnen zeggen ik ben de oudste dus t meeste recht ? beetje onnozele reden eerlijk gezegd. Ik doe niet moeilijk , ik ga voor een andere naam .. Ise en Isa vind ik dus wel op elkaar lijken.