Zusjes (bijna 7 en 8) in hetzelfde leerjaar, hoe mee om te gaan?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door KleineFee, 26 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.017
    3.671
    113

Hier samen ooit met m'n zus in de klas gekomen wij schelen nog geen 1.5 jaar en zij moest ook een klas over doen. Dacht groep 5 of 6 bij ons was er maar 1 klas dus kwamen bij elkaar.
    Achteraf was het beter geweest als wij niet bij elkaar kwamen(dus goed om te lezen dat ze beide in een andere klas komen)
    Uiteindelijk toen ik naar de middelbare school moest en daar niemand anders kende en de schoolvakantie niet zo leuk was geweest omdat m'n oma plotseling was overleden. Heb ik daar best veel moeite mee gehad.

Nu schelen m'n zoon en nichtje ook 10 maanden en zitten bij elkaar op school maar ook echt gezegd als het kan aub niet bij elkaar. Gelukkig zijn er hier meer klassen 1/2 enz.

Zouden je dochters er echt zo mee bezig zijn als ze beide in een andere klas zitten?

De 1 zou er veel meer moeite voor moeten doen dan de ander was bij ons thuis ook maar m'n ouders waren net zo trots op 1van ons die het maar net haalde en wel echt der best deed dan de ander die amper wat hoeft te doen en hele goede cijfers haalde.

Succes het komt goed hoor:)

Hier zijn er BTW in groep 2 al hele toetsen die ze moeten doen.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    @esklessebes
    Ik vind neefje en nichtje toch anders, daar zit je niet continue mee in 1 huis. Mijn zoon gaat toevallig ook naar dezelfde klas als zijn nichtje, dat vind ik alleen maar erg leuk. Het klikt ook heel goed tussen hen, al zie ik zeker wel niveauverschil (nichtje is echt heel pienter, zoon zie ik straks gewoon lekker meehobbelen in de klas). Maar goed zoals gezegd hier geen cijfers gelukkig. :)

esklessebes vindt dit leuk.
  3. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.017
    3.671
    113

Snap ik hoor en kan ook leuk zijn maar m'n zoon en nichtje zitten regelmatig ook 2/2.5 dag bij dezelfde oppas en daarnaast zien wij elkaar ook best veel.
    Toen mijn zoon kleiner was klikte het niet zo denk mede omdat zoon wat later ging praten en zij jonger was en ook nog niet praatteo_Oo_O botste dat wel eens.
    Nu gaan ze vaak hand in hand naar school en beschermd m'n zoon z'n nichtje echt als een soort grote broer. Echt tof om te zien.

Eppo82 vindt dit leuk.
  4. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Het ertegen op zien is erger dan de praktijk, is mijn ervaring. Hier hebben onze zoons vanaf groep 3 in dezelfde groep gezeten, wel allebei in een andere klas. Het is belangrijk dat je zelf blijft benadrukken dat de ene misschien beter kan theoretisch leren en de ander meer praktisch is ingesteld. Bij ons waren ze beide geen hoogvliegers, maar de oudste doubleerde.

5. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    #25 Roozjuh, 24 aug 2021
    Laatst bewerkt: 24 aug 2021
    Heb hier ongeveer zelfde situatie. Mijn 12jarige heeft groep 2 opnieuw gedaan en zit nu in groep 8. Zijn niveau ligt echter flink lager, eind groep 6 niveau beetje. Zijn zusje die 3jaar jonger is, zit nu in groep 6, en ze maken dus zo'n beetje hetzelfde werk. Ivm verhuizing is jongste naar nieuwe school gegaan, oudste laten we het laatste jaar nog af maken op de 'oude' school. De scholen verschillen enorm van elkaar kwa lesstof, dus precies hetzelfde werk krijgen ze niet, wel hetzelfde niveau. Maar waar de oudste met pijn en moeite zijn toetsen maakt met uren en uren leren, doet zn zusje het met 2 vingers in dr neus. Zo is de jongste al een tijdje avi-uit, en de oudste ook bijna(scheelde paar sec op de test)

Hoe wij ermee om gaan? Wij zijn natuurlijk al wat jaartjes bezig met onderzoeken en begeleiding voor de oudste. Hij heeft zijn eigen leertraject, hierdoor kan hij gewoon steeds naar de volgende groep mee, maar wel met zijn eigen werktempo. Planning is dat hij zou uitstromen met groep 6 niveau naar vo, maar daar zit hij nu al op dus kan alleen maar beter worden

Ook hier huilen, boosheid, frustratie en verdriet waarom hij 'anders' is. Maar weer even helpen herinneren dat iedereen is zoals hij is en dat daar niks mis mee is, kan hij weer even vooruit. Tot de volgende moeilijke toetst en dan beginnen we weer het preekje opnieuw dat iedereen op zijn eigen tempo leert

Deel Deze Pagina