Mijn zoontje van nu bijna 13 maanden heeft sinds zijn geboorte een bijoortje. Toen is door de verloskundige gezegd dat dit gemakkelijk verwijderd kan worden rond zijn eerste verjaardag. Dit aangezien het belangrijk is dat het kindje stil ligt en kindjes onder de 1 jaar brengen ze liever niet onder narcose ivm verhoogde risico's. Op zich vind ik het zelf niet storend dat bijoortje, maar zelfs schattig en het hoort bij hem. Maar ik ben zo bang dat hij hier straks op school mee gepest gaat worden. Kinderen zijn natuurlijk erg hard onder elkaar. Door het weg te laten halen kan ik dat gemakkelijk voorkomen. Nu nadat hij 1 jaar is geworden heb ik bij de huisarts een doorverwijzing gevraagd en ben bij de KNO arts in het ziekenhuis geweest. Er zit gelukkig geen kraakbeen in en ook de binnenkant van zijn oortje ziet er prima uit. Blijkbaar zijn er meerdere opties: onder narcose verwijderen of poliklinisch met plaatselijke verdoving. Zelfs afbinden heeft hij nog even genoemd. Dit lijkt mij wat achterhaald . Aangezien ik denk dat het lastig is om mijn zoontje na een verdoving (die hij natuurlijk niet leuk gaat vinden) nog goed stil te laten liggen voor het verwijderen, lijkt poliklinisch mij niet echt handig. Ook het prikje voor het infuusje zal niet leuk zijn maar als hij eenmaal slaapt merkt hij helemaal niks meer. Ik denk dat dit minder stressvol is voor hem. Nu heb ik dus een afspraak staan voor over anderhalve maand. En dacht ik ga eens of er meer kindjes zijn die een bijoortje hebben laten verwijderen en hoe. Hier is erg weinig over te vinden op internet. Vandaar mijn vraag: Heeft jouw kindje een bijoortje en heb je dit wel of niet laten verwijderen? Zo ja, hoe?
Onze dochter heeft ook een bijoortje. Het is wel een heel klein bijoortje, het lijkt wel een pukkeltje. Ik heb hetzelfde gevoel als jij, ik vind het ook bij haar horen. Mijn vriend en ik hebben dan ook besloten om het niet weg te laten halen. Als ze later gepest wordt hoop ik dat ze sterk genoeg is om haar schouders erover op te halen. Mocht ze er toch problemen mee hebben, dan mag ze het natuurlijk wel weg laten halen. Ik laat de keuze bij m'n kind.
Hi, mijn jongste heeft er ook eentje. Net zoals Sonja dr dochter denk ik. Ik ga het denk ook laten weghalen om dezelfde reden als jij beschrijft. Alleen kijk ik er nu al tegen op, een huilend gillend kind die een prik krijgt. Gelukkig weten ze daarna niets meer.. Maar als mijn oudste echt pijn heeft dan krijg ik ook de tranen in mijn ogen. Dus kijk er wel heel erg tegenop. Dan denk ik pijn lijden voor zo'n pukkeltje??
Al vraag ik me wel af.. Wanneer het poliklinisch gebeurt en er zit geen gevoel mee, je kunt je kindje afleiden met speelgoed of zoiets, waarom dan niet zo? Als hij niets voelt, stribbelt hij ook niet tegen toch? En ik kreeg trouwens van het cb mee dat het via een plastisch chirurg ging??
Ik heb er geen ervaring mee maar vind het er niet anders uit zien dan een klein pukkeltje ofzo... is het later niet net zo makkelijk weg te halen? dan zou ik persoonlijk de keuze aan mn kind laten (tenzij ze dr last van heeft)
Mijn zoontje heeft ook een bijoortje ook een kleine. Wij, mijn ex-man en ik hebben toen besloten om het te laten zitten tot dat hij oud genoeg is om de keuze zelf te maken. Ook ik vind het bij hem horen. Hij is 7 en ja hij wordt er mee gepest dat het een pukkeltje is.... Dus we zijn nu aan het kijken of hij het inderdaad wil weg halen of wil laten zitten. Ik probeer hem wel eerst uit te leggen dat het niet zo erg is en dat er kinderen zijn met ergere dingetjes etc. Maar aan hem de keuze uiteindelijk....
Hier ook een bijoortje laten verwijderen bij onze dochter toen ze 13 maanden was. Het bijoortje was echt een los flapje en geen vast bultje. Lijkt het meest op de foto van het zoontje van TS. Ons ziekenhuis raadde poliklinisch echt af. Het kindje heeft toch in de gaten wat ze doen en dat kan behoorlijk dramatisch verlopen omdat je ze op deze leeftijd nog niet alles zo goed kunt uitleggen. Narcose moet je meer zien als een roesje. Onze dochter is alles bij elkaar 15 minuten op de ok geweest. Heeft daarna nog een uurtje bijgetankt en mocht daarna vrolijk weer mee naar huis. Zeer pos ervaring dus. Zou het wel zsm doen, onze dochter heeft geen nachtmerries ed gehad. Ziekenhuis wilde het ook het liefste rond 1 jaar doen.
Hier ook een klein bijoortje Net als sonjaa dus net een pukkeltje. Toen ze werd geboren zag ik het gelijk en had het gevoel van herkenningwaar dat vandaan kwam wist ik niet. Als ze het later weg wil halen heb ik er geen probleem mee als ze het laat zitten ook niet.
Bedankt voor jullie reacties meiden! Als ik het goed zie op de foto's... volgens mij is het bijoortje van mijn zoontje wel wat groter. Het is geen vast bobbeltje maar een soort van balletje aan een kort steeltje, weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven . Ik weet bijna zeker dat hij ermee gepest gaat worden. Het groeit ook steeds een beetje naarmate zijn oortje groeit. Plus dat het bij een jongetje denk ik beter zichtbaar is. Meisjes hebben meestal lang haar waardoor het minder opvalt. Aan de ene kant denk ik inderdaad laat hem zelf maar beslissen als hij ouder is. Maar aan de andere kant.. nu is hij nog klein en beseft er niet zoveel van, bespaar ik hem hiermee niet de ellende? Nu moet er trouwens eerst bij de zorgverzekeraar akkoord gevraagd worden, omdat het geen medisch noodzakelijke ingreep is. Indien dit afgewezen wordt is de rekening voor onszelf en misschien dat we dan toch overwegen of we het alsnog poliklinisch doen. De arts vertelde namelijk dat dit zo'n 1.000,-- scheelt .
Als het bij me meisje zo groot is zal ik het ook laten verwijderen. Hier alleen het steeltje dus. Ik neem aan dat je wel een akkoord krijgt. Succes
Heb op deze laptop geen foto's van het bijoortje van mijn dochter, maar dat zag er exact hetzelfde uit. Zie mijn reactie over hoe wij het hebben laten weghalen.
Ja, zijn nooit geen vragen over gesteld. Ben wel aanvullend verzekerd, maar weet ook niet of dat iets uitmaakt. Heb begrepen dat de chirurg bepaald of het vergoed wordt.
Ik begrijp dat je het vreselijk vindt om je kindje pijn te laten hebben, maar wat je zegt, het is het prikje en ik denk zelf dat ze er nu minder last van hebben dan als ze groter zijn...dan zijn ze veel meer bewust, maar is het ook allemaal eng en misschien dus wel stressvoller. Het verhaal van Madeliefke is top natuurlijk, als het zo gaat heeft je kindje (en jij) er weinig last van en is het vlot weer klaar. En of het 'ethisch verantwoord' is om je kindje deze ingreep te laten ondergaan of dat het 'bij hem hoort'...dat is aan jullie als ouders, maar ik zou hem het pesten besparen bij zo'n relatief eenvoudige ingreep. Succes!
Hoi hoi, onze dochter heeft ook een bijoortje en die wordt straks 1 jaar en wij laten het wel weghalen maar dan net voor haar 2de jaar pas want dan hoeven wij pas weer bij de kinderchirurg te komen..wij zijn een maand geleden bij de chirurg geweest (voor iets anders) en die wou het niet voor het 1ste jaar doen en dat hoeft van ons ook niet want wij vinden het niet erg maar wij denken alvast voor haar voor later en we kunnen het beter zo vroeg mogelijk doen dan is het gebeurt en het is gewoon een dagopname zei de chirurg ..