Wat is nou het geheim van een hoog baksel? Ik weet dat er hele hoge vormen te koop zijn, maar is dit echt hét geheim? Of zit het hem in het stapelen? Ik bak meestal zelf mijn taarten voor grote verjaardagen, maar voor de verjaardag van onze oudste wil ik een vrij grote en hoge taart maken. Heb alleen niet echt een idee hoe Iemand die mij hier tips in kan geven?
Je kunt bakpapier gebruiken om de rand van je normale bakvorm iets te verhogen. Ook flink lang het mengsel met de eieren opkloppen (ik neem aan dat je gewoon biscuit deeg bedoelt). Verder als je hem heel hoog wil miss idd twee bodems. Ben benieuwd hoe de andere dames dit doen
Als je biscuit wil maken, dan zou ik twee (of drie als je heel hoog wil gaan) keer een normale vorm doen en dan stapelen. Dan is de kwaliteit in mijn ogen het beste. Bij een hogere vorm loop je risico dat t afbakken minder goed gaat.
Heeft het langer kloppen te maken met de hoogte van de taart ? Ik ben sinds kort ook begonnen met bakken maar de taart wil niet elke keer omhoog komen.
Je oven( gelijkmatig verwarmen) , je recept, de lengte van kloppen ( zeker 8 min) en evt temperatuur laten oplopen in stappen allemaal tips voor hogere tAarten. Uitproberen , ik heb de beste resultaten met funcakes biscuit mix en dan wT meer beslag als achter op verpakking staat per maat vorm .
Je klopt er lucht in en daardoor word het lekker zacht en komt hij omhoog. Meestal mix je ongeveer tien minuten.
Dat gaat bij mij inderdaad minder goed als ik m'n vorm verhoog. Dan blijft vaak een deel wat "ei-achtig" en taai. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor stapelen. Klinkt als de meest veilige optie. Óf ik ga de mix verdubbelen en dan en dan in een grotere/hogere vorm. Er moet toch een nieuwe vorm aangeschaft worden, een vierkante. Dan kan ik net zo goed voor een hoge versie gaan. Ik gebruik meestal de mix van funcakes en dan extra ingrediënten toevoegen (zure room, essence/extract, etc)
Alle vocht extra maakt hem lager! Dus dan water gedeeltelijk vervangen voor vanille . Droge ingrediënten toevoegen kan ook uiteraard maar bij bijv. Rozijnen die dus eerst wellen anders onttrekken ze vocht. Bij grote/ hele hoge taarten een heating core gebruiken! Anders inderdaad in 2 delen bakken. Maar ook belangrijk je mixer mag niet te vol zitten. Als de klopper draait zit hij idealiter niet de hele draai in de mix. Hij moet ergens gedeeltelijk in de lucht zitten zodat er ook lucht in geklopt kan zitten. Mijn Max. Voor een mooie hoge taart is 350/400 gram mix in 1 x en ik heb een Bosch mum RvS mengkom.
Dat! En idd geen extra vocht toevoegen nog bovenop t recept. Eieren op kamertemperatuur en de hogere vorm gebruiken zorgt voor mooiere rand (als ik verhoog met bakpapier wordt t niet zo mooi). En echt de aanbevolen tijd mixen.
Om een idee te geven ik doe dit (15 cm diameter , 12/14 cm hoog) zonder heating core. Maar 20 diameter bak ik Max 10 cm hoog . Dan ga ik dubbelen.
Deze is in 2 x ook 15 cm maar moest over de 15 cm hoogte heen en dat was voor het mooie net even teveel. ( bijna 19 cm incl. Vulling en genache )
Mooi hoor Mimi! Ik heb wel echt een beest van een taart nodig voor zijn verjaardag. de onderste laag is vierkant 35x35 en de laag erop 25x25 Best een grote taart dus... Is dat ook te doen zonder heating core met een grotere hoeveelheid beslag? Ik heb wel eens deze formaten taart gemaakt, maar met dunnere lagen en dan dus gestapeld.
Ik zou de neiging hebben om een rainbow cake ervan te maken. Dus verschillende kleuren lagen stapelen.
Toch wel he...beetje jammer, heb niet altijd zin in vulling namelijk. Vooral bij Antilliaanse taarten (die ik vaak bak) heb je niet altijd een vulling.
Bij een cake achtige kan je ook tempratuur verlagen en met eating core en lange baktijd komt het dan ook goed. Hoe natter het beslag hoe minder hij omhoog komt.