Hallo, helaas wordt mijn tijdelijke contract door bezuinigingen vanaf 1 september niet meer verlengd. Echter, officieel zou mijn zwangerschapsverlof lopen tot 1 oktober. Heb ik nu recht op deze laatste maand zwangerschapsuitkering of heb ik gewoon pech? Bedankt en vriendelijke groet.
Beste avienna, Vervelend dat je contract niet wordt verlengd na 1 september. Je wilt weten of je nog recht hebt op je bevallingsverlof tot 1 oktober. Wanneer je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) ontvangt heb je recht op maximaal 16 weken. Dit kan nog verlengd worden met de dagen die je later bevalt dan je vermoedelijke bevallingsdatum. Meestal maakt UWV de WAZO over naar de werkgever zolang er een dienstbetrekking is. De werkgever verrekent de WAZO dan met het salaris. Eindigt deze dienstbetrekking? Je werkgever meldt jou uit dienst en geeft jouw rekeningnummer door aan UWV. Vanaf 1 september betaalt UWV jou rechstreeks en je ontvangt wekelijks de WAZO tot het einde van je bevallingsverlof. Actuele informatie over de betaling van de WAZO vind je hier. Ik wens je nog een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare