Hallo, Zijn er veel vrouwen die rond hun 20ste week last kregen van hun bekken? Hoe voelt/voelde beginnende bekkenpijn? Groetjes
Hoi, Ik kreeg last van bekkenpijn (bekkeninstabiliteit) toen ik 13 weken zwanger was. Het wisselt per vrouw, maar de klachten die ik heb zijn lage rugpijn en erge pijn in mijn stuitje. De pijn straalt bij de meeste vrouwen vooral uit naar 1 bil en bovenbeen. Bij mij is dat de linkerkant. Alles wat je langer dan - afhankelijk van je dag - zeg een minuut of 5 doet - liggen, zitten, lopen, staan, bukken, tillen, een hond die een ruk aan de lijn geeft, noem maar op -, doet pijn. Het is dus belangrijk dat je heel veel afwisselt in je houding. Ik ben zo snel mogelijk naar de fysiotherapeut geweest en daar krijg je tips en ook oefeningen om de spieren om je bekken heen sterker te maken zodat je je bekken ontlast. Het is dus echt slim om snel naar de fysiotherapeut te gaan. Hoe langer je ermee wacht, hoe kleiner de kans dat het nog zin heeft. Bij mij is het nu een stuk beter dan in het begin. Ik weet niet hoe dat precies komt, maar ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik er nu meestal wel goed mee om weet te gaan: ik doe braaf mijn oefeningen en laat manlief de badkamer en zo schrobben en stofzuigen en dat soort klusjes. Ook de toekomstige babykamer leeghalen is geen goed idee (sjouwen en bukken en tillen is funest!). Je hebt van die bekkenbanden die iets verlichten, maar ik vind het belangrijk om eerst te proberen je lichaam te leren kennen: met zo'n bekkenband doe je nog steeds verkeerde bewegingen (waardoor het alleen maar erger wordt waarschijnlijk), en ik wil graag weten wat mijn lijf wel en niet kan. En mijn spieren om mijn bekken heen sterker maken. Mocht dat op een gegeven moment (als ik een heel dikke buik heb) niet meer werken, dan wil ik pas een bekkenband. Dat was ook het advies van de fysio. Succes ermee!
bij mij begon het met 16 weken, precies wat Linda beschrijft. mijn werk bestaat uit lopen en nauwelijks zitten, dus af en toe is dat best pittig. ik gebruik ook geen bekkenband, de oefeningen (spiercorset aanspannen) die de fysio me heeft geleerd werken beter. (heb de band wel geprobeerd maar vond het minder effectief) ik zou echt zo snel mogelijk naar de fysio gaan (kan zonder verwijzing) om erger te voorkomen, want er is heel goed mee om te gaan als je er op tijd bij bent!