Hoogte dagloon WW en WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door nursje, 20 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nursje

nursje Lid

4 nov 2010
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik wilde even wat informatie.
    Per 1 juli stopt mijn tijdelijke contract en de kans is groot dat deze niet wordt vergoed.
    Qua werkjaren weet ik dat ik recht heb op een WW-uitkering, maar ik vroeg mij af hoe deze precies wordt berekend. Ik heb het SV-loon gevonden op mijn loonstrook/jaaropgave en dit ingevuld in de rekenhulp.
    Klopt het dat het bedrag wat hier uit komt dan bruto is? Hoe weet ik wat ik daar netto ongeveer aan over houd?

Daarbij zal ik volgend jaar mogelijk gaan starten met behandelingen om zwanger te worden en dus zwanger uit dienst gaan. Mocht alles voorspoedig gaan, dan heb ik eerst een paar maanden WW en daarna Zwangerschapsuitkering. Op welk bedrag wordt die zwangerschapsuitkering gebaseerd? 100% van mij dagloon van de WW of 100% van het dagloon van mijn vorige baan?

Alvast bedankt voor de moeite.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste nursje,

Je wilt weten hoe het dagloon van een WW-uitkering wordt berekend. Daarnaast wil je weten waar het dagloon van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) op wordt gebaseerd wanneer je vanuit een WW-uitkering met zwangerschapsverlof gaat.

UWV kijkt voor de berekening van het dagloon naar het SV-loon dat je verdient tijdens het dienstverband waaruit je werkloos wordt. UWV kijkt daarbij naar een periode van een jaar (referteperiode) die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand (of vier weken) voorafgaand aan de dag dat je werkloos wordt. Het totale SV-loon wordt gedeeld door 261 en de uitkomst is je dagloon. Van dit dagloon ontvang je de eerste 2 maanden 75% en vervolgens voor de resterende duur van je WW-uitkering 70%.
    Heb je korter dan een jaar gewerkt bij je werkgever? Dan deelt UWV het SV-loon niet door 261, maar door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode.

Het klopt dat het bedrag wat uit de rekenhulp komt een bruto-uitkering is per 4 weken. Dit bedrag is inclusief 8% vakantiegeld. Dit vakantiegeld wordt voor jou gereserveerd. Ik kan je niet vertellen hoeveel loonheffing op het restant wordt ingehouden. Dit is per individu verschillend (laat je de loonheffingskorting toepassen bijvoorbeeld en wat is de hoogte van de uitkering). Ik adviseer je in dit geval contact op te nemen met de Belastingdienst (0800-0543). Zij kunnen je vertellen hoe je dit zelf kunt uitrekenen met behulp van de tabellen.

Mocht je zwanger worden en vanuit een WW-uitkering met zwangerschapsverlof gaan, zal UWV voor de berekening van de WAZO het dagloon van de WW nemen (dat dus is gebaseerd op wat je gemiddeld verdiende bij je werkgever). Van dit dagloon ontvang jij 100%. Wat jij vraagt is hetzelfde. Ik heb het vermoeden dat je bedoelde 100% van 70% van de WW. Maar dit is dus niet het geval.

Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina