Goedemiddag, Op dit moment ben ik werkzaam via een uitzendbureau en zit in fase B. Mijn huidige contract loopt af op 30 november. Mijn baas heeft al laten weten dat ik vanaf 1 december een fase B contract krijg voor een jaar. Deze heb ik nog niet ondertekend. Daarna zou ik nog een ong. 1 jaar in fase B zitten. Nu weet ik sinds 3 weken dat ik zwanger ben en ben waarschijnlijk halverwege juni uitgerekend. Op mijn werk heb ik nog niet verteld dat ik zwanger ben, want ik ben bang dat ik dan geen contract v.a 1 december krijg. Toch voelt dit niet goed. - Wanneer ben ik verplicht te vertellen dat ik zwanger ben? - Als ik het contract onderteken en dan vertel dat ik zwanger ben, is dit wettelijk toegestaan? - Als mijn contract v.a. 1 december start heb ik dan recht op zwangerschapsverlof? - Als ik zwangerschapsverlof heb, loopt mijn contract dan nog door tot 1 december? M.a.w. mag het uitzendbureau of opdrachtgever tussentijds het fase B contract beëindigen wegens zwangerschap? Ik ben bang dat ik na mijn verlof niet meer terug mag keren op het werk. Alvast bedankt voor de antwoorden. Met vriendelijke groet, Ruth
Beste Ruth, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Het antwoord op je vragen: Wanneer ben ik verplicht te vertellen dat ik zwanger ben? Je bent verplicht om uiterlijk 3 weken voor ingang van je zwangerschapsverlof aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Vaak is het wel verstandig dit eerder te doen. Indien nodig kan je werkgever maatregelen nemen om jou en je ongeboren kindje te beschermen. Daarnaast geef je de werkgever de tijd om eventuele afspraken tot maken over je afwezigheid. Actuele informatie vind je hier. Als ik het contract onderteken en dan vertel dat ik zwanger ben, is dit wettelijk toegestaan? Je bent niet verplicht om je werkgever te vertellen dat je zwanger bent voordat je het nieuwe contract ondertekent. Mag het uitzendbureau of opdrachtgever tussentijds het fase B contract beëindigen wegens zwangerschap? Je werkgever mag je niet ontslaan met als reden dat je zwanger bent. Dit geldt ook voor het tussentijds beëindigen van een fase B contract. Actuele informatie over vind je op deze pagina van de rijksoverheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare