ziek door zwangerschap en 0 uren contract?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door aylioun, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aylioun

aylioun Bekend lid

10 feb 2011
    529
    0
    0
    zuid-holland
    Beste,

sinds dinsdag 4 december zit ik ziek thuis.
    Ik ben pas 10 weken zwanger maar ben zo misselijk en moe dat ik alleen maar in bed kan liggen.
    Ik werk in de thuiszorg en kan het niet meer opbrengen om een zwaar gehandicapte cliente met overgewicht op haar zij te duwen en in een tillift te zetten, dit kost mij een te grote inspanning.
    Tevens heb ik door het vele overgeven gewoon geen energie meer en kan ik de hele dag alleen maar op bed liggen.

Mijn werkgever betaald alleen uit wat ik stond ingepland.
    Nu plannen ze altijd maar een week dus krijg ik maar een week uitbetaald.

Een medewerkster van het uwv vertelde mij dat ik een brief kan sturen naar een adres in Amsterdam met verzoek van ziektewetuitkering omdat mijn werkgever dit dus niet doet, klopt dit?

Wat is dan na het ontvangen van die brief door het uwv de procedure?

Is er ook mogelijkheid tot bezoek arboarts?
    Dit zou ik namelijk wel graag willen aangezien dit niet via mijn werkgever kan die zegt dat dit te duur (?) is?

in afwachting van uw reactie

mvg

Aylioun

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Aylioun,

Binnen 48 uur na ontvangst van je schriftelijke ziekmelding, neemt UWV contact met je op. Tijdens dit telefoongesprek bespreekt een collega de ziekmelding met je. Hij kan je doorverwijzen naar de verzekeringsarts, als er beoordeeld moet worden of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap. Binnen vier weken na ontvangst van je ziekmelding krijg je een beslissing over je recht op uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over de ziektwet-uitkering en over re-integratie bij ziekte.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. aylioun

aylioun Bekend lid

10 feb 2011
    529
    0
    0
    zuid-holland
    Bedankt voor het antwoord.

Nog een aanvullende vraag, als die ziektewet uitkering om wat voor reden dan ook afgewezen zou worden (kan het me eigenlijk niet voorstellen maar just in case) en ik zou dus een aantal maanden geen inkomen hebben (uitgaande van worst case scenario dat misselijkheid en moeheid aanhouden),
    hoe wordt mijn zwangerschapsverlof dan berekend?

Zou ik dan niks krijgen omdat ik die maanden voor mijn verlof niks gewerkt heb?

mvg

Aylioun

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ayloun,

Is je inkomen de laatste loonperiode voor ingang van je Zwangerschaps-uitkering (WAZO) lager door ziekte (of verlof) ?

UWV kijkt dan voor de hoogte van je WAZO naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je WAZO-uitkering lager uitvalt als je Ziektewet-uitkering wordt afgewezen.

Actuele informatie kun je vinden op uwv.nl door in de zoekfunctie: “dagloon WAZO” in te vullen.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina