Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben 9 weken zwanger en werk in de optiek bij een van de grote ketens. Mijn eigen filiaal is een grotere waar ik altijd met meerdere collega's sta. Alleen word ik wel eens naar een ander, kleiner filiaal gestuurd. Waar ik alleen moet staan. Daar kan het soms erg druk zijn, waardoor pauze houden op gezette tijden niet altijd lukt. Nu ik zwanger ben vind ik het helemaal geen prettig idee om alleen te staan. Het idee dat ik me niet terug kan trekken benauwd me. Nu is mijn vraag, wat zijn mijn rechten hier in? Mijn werkgever weet overigens nog niet van mijn zwangerschap. Groetjes Tulpje.
Beste Tulpje88, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Je wilt weten wat je rechten zijn als zwangere werknemer. Tijdens je zwangerschap is je werkgever verplicht de gezondheid van jou en je kindje zo goed mogelijk te beschermen. Uitgangspunt hierbij is dat je tijdens je zwangerschap zoveel mogelijk het eigen werk kan blijven doen, in de eigen functie en op de eigen werkplek. Je rechten als werknemer bij zwangerschap staan omschreven in de arbowet. Deze kun je nalezen op deze pagina van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Je zult voor jezelf moeten bepalen wanneer je vertelt aan je werkgever dat je zwanger bent. Doe dit in ieder geval uiterlijk 3 weken voordat je met zwangerschapsverlof gaat. Vaak is het wel verstandig om dit eerder te doen. Je kunt dan immers met je werkgever goede afspraken maken als dit nodig mocht zijn. Actuele informatie vind je hier. Heb je aanvullende vragen? Je kunt dan (telefonisch) contact opnemen met: Informatie Rijksoverheid, telefoonnummer 1400 Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare