Zw wil niet....!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanmimi, 6 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Sorry voor het zoveelste onderwerp over zindelijkheid, maar ik zit er echt even mee in mijn maag....
    Mijn dochter is nu ruim 3 jaar oud (juli 2008) en nog altijd niet van de luiers af! Ze geeft aan er bang voor te zijn, maakt niet uit of het een potje of verkleiner is en houd het ook gewoon in. Ik zet haar meerdere keren per dag op het toilet en ze doet niks. Ze krijgt haar broek weer aan en altijd heeft ze dan met 2 minuten haar luierbroekje volgeplast!!!:x Ze houd zich gewoon in terwijl ze dus wel moet plassen.
    Ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee aanmoet, ik ben hier al een aantal weken (!) mee bezig en er zit eigenlijk geen vooruitgang in, puur omdat ze het zelf tegenhoudt. Persoonlijk vind ik dat het met deze leeftijd wel eens mag, en ze zegt zelf ook geen romper of luier aan te willen. Ze wil graag hello kitty onderbroeken en ik heb gezegd dat ze die krijgt als ze geen luier meer aanhoeft, maar ook dat helpt niet:(

Iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Ik moet trouwens wel zeggen dat ze in een behoorlijke tegendraadse fase zit en ze waarschijnlijk ook een hoop spanningen voelt van mijn zw.schap en de problemen daarbij.....

2. CinCinCin

CinCinCin Actief lid

27 jul 2011
    121
    0
    0
    Verzorgende IG
    Omgeving Utrecht
    Mijn zoontje, ook ruim 3 jaar ( juni 2008 ) is ook nog niet zindelijk. Hij zit zo nu en dan op het potje, maar doet niks.
    Ik heb hem een keer zonder luier laten lopen, maar binnen 5 min. was zijn broek al nat en was hij er best een beetje ontdaan van. Dus hup, luier weer om, want ik vind dat hij er wel een 'goed gevoel' bij moet hebben.

Misschien is jouw meisje er simpelweg gewoon nog niet klaar voor ? Net zoals mijn mannetje er nog niet klaar voor is....
    Wij kunnen het wel graag willen ( want ik ben echt wel een beetje klaar met die poepbroeken ), maar ze moeten er zelf wel aan toe zijn.

Ik zou het iig even laten rusten, zeker omdat ze aan geeft er bang voor te zijn. Eerst die angst aanpakken, zonder iets van haar te verlangen ( plassen op wc/potje ) ?

3. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Er even mee stoppen, ik ben echt van menig dat een kind het zelf aan gaat geven. Onze dochter was pas 5!(ze heeft wel een ontwikkelingachterstand, ivm een chromosomenafwijking, en autisme)
    Maar dan nog ben ik van menig dat pushen of het er iedere keer over hebben juist averechts kan werken. Hier ging het dus bijna vanzelf uiteindelijk. Natuurlijk wilde ik ook wel dat ze van de luier af was maar wat niet is is nou eenmaal niet zo.

Succes

4. shai

shai Actief lid

16 sep 2008
    119
    0
    0
    conductrice
    vleuten
    mijn dochter juli 2008 taalt er ook helemaal niet naar ik heb van die mooie stickersystemen gemaakt met een kado bij 10 stickers maar er zit nog geen een sticker op het vel papier ha ha ik denk dat je het inderdaad even los moet laten en dan over een tijdje weer proberen we hebben nog een jaar voordat ze naar school gaan

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ik bedoel het echt niet vervelend maar ik voel je spanningen door je berichtje heen... Je wilt echt HEEL graag dat ze zindelijk wordt, maar misschien is ze er nog even niet aan toe. De aandacht wordt er nu wel op gericht. Ik heb het zelf heel erg aan mijn kind overgelaten en echt waar, het komt vanzelf.
    Succes, ook met je zwangerschap en wat er allemaal bij komt...

6. Yelice

Yelice Niet meer actief

ze is PAS 3 zou ik zeggen ;) maar ik snap je frustratie wel.
    Mijn dochter was met 2,5 plas zindelijk maar heeft tot haar 3de in een luier gepoept ze was zo bang om het op de wc of pot te doen.
    Dus op den duur liet ik de luier ' snachts ook uit en moest ze wel op de wc poepen.
    Maar als kinderen niet willen doen ze het echt niet is mijn ervaring dus ik zou het gewoon een paar weken zo laten en dan nog eens proberen.
    Overigens zou ik wel een onderbroek van Hello Kitty kopen en de luierbroekjes uitlaten want ze weet dat ze daar in kan plassen.1x een natte onderbroek en ze beseffen vaak oh das vies ( over het algemeen dan) succes

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik ben bang dat ze gewoon weigert omdat het niet iets dat je kunt afdwingen. Net zoals eten bedoel ik: je kunt op je kop staan, maar als ze het niet willen doen ze het niet. Volgens mij is 3 toch veel lastiger dan mijn dochter met 2j2mnd zij was nog niet dwars, geloof niet dat het me nu makkelijk zou lukken.

Wat doet ze als je haar helemaal geen luier geeft? Want zoals ik het nu lees laat je haar plassen op de wc, ze doet dus niets en dan geef je haar weer een luier aan?

Gewoon zeggen dat ze de luiers op zijn als het pak leeg is. Want ik vind dat je ze wel mag helpen, maar het moet geenstrijd worden want dat win je toch niet. En het afwachten tot ze er klaar voor zijn past niet bij mij.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bij mijn dochter heeft het toch wel heel erg goed geholpen om dr gewoon in onderbroek te laten lopen. Ze schrok er enorm van als ze nat werd (huilen!!), maar het werkte geweldig. Ze was binnen 2 weken plaszindelijk en poepen ging ook al best goed.
    Daarna overigens nog wel een paar flinke terugvallen gehad, vnl met poepen. Maar daar heb ik dr ook flink in gestimuleerd (mama gaat hard klappen!!)

Omdat t poepen dus een tijdje niet goed ging, deed ik dr ook weer een luier om, maar daar ging ze op een gegeven moment ook weer in plassen. Dat vond ik erg zonde, maar had ook echt geen zin om die poep uit te blijven wassen. Dus toen heb ik dr flink gestimuleerd (ze was ook een beetje bang, denk ik).

Dat jouw dochter graag mooie onderbroeken aan wil, lijkt mij een heel goed teken hoor. Heb je dr wel eens een aantal dagen gewoon zonder luier laten lopen en alles lekker onder te laten plassen? Hoe reageerde ze daarop?

9. MissyZ

MissyZ Lid

6 sep 2011
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons heeft het ook geholpen om het even te laten rusten. Mijn zoontje van april 08, is nu sinds 3 weken plas zindelijk en een week later ging het poepen heel goed. We waren er echter een half jaar geleden ook mee begonnen, dat ging een paar dagen goed....maar vervolgens een drama. Hij wou absoluut niet op het potje of op het toilet iets doen. We besloten om het toen maar te laten. We hebben het er wel regelmatig over gehad. 6 weken terug dan poging 2 nadat we terug waren van vakantie. Lekker in z'n spiderman onderbroek laten lopen en vond het verschrikkelijk als het dan nat werd! Maar het hielp wel om naar het toilet te gaan. Het poepen kwam iets later op gang, daar was hij gewoon bang voor. Hij heeft een paar x in z'n onderbroek gepoept en daarna kwam hij vragen of de luier om mocht als hij moest poepen....dus dat werd direct op het toilet zitten. En ja hoor....1e x was echt een feeestje toen het poepen op het toilet lukte! ;)

10. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ergens heb ik ook zoiets, ik wil haar absoluut niet dwingen, maar de druk van de omgeving begint nu flink te komen. Nichtjes die met 1,5 al zindelijk waren. Misschien dat ik het idd maar helemaal los moet laten.
    Toch wel moeilijk, maar lijkt me wel het beste......

Bedankt in elk geval:)

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja joh ... er zijn altijd wel kindjes van 6 maanden die al kunnen lopen, praten, plassen op de wc én zelf hun billen kunnen afvegen ;)

Gelukkig is ieder kind weer anders en geniaal op zn eigen manier :).

Ik zou het helemaal laten rusten, komt vast vanzelf!

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Met 1,5 al zindelijk? klok-zindelijk dan zeker, wat betekent dat moederlief ze elk uur op de wc of het potje zet. Zo kan ik het ook....

Wat anderen ook al zeggen: laat het even lekker gaan, komt vanzelf dat ze er niet meer bang voor is, of ze zo graag wil dat die angst kleiner wordt.
    De gemiddelde leeftijd van zindelijk worden is momenteel 3,5 jaar, dus je zit prima en zeker met een zwangerschap erbij zou ik het even laten rusten tot na de bevalling, omdat je anders kans loopt dat ze toch weer een terugval krijgt.
    Oefen nu gewoon met dat ze aan gaat geven te gaan plassen (in luierbroekje), en dat je daarna direct verschoont, dan heeft ze dat iig onder de knie zodra je met de wc zelf begint, zou ik denken....

13. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Hier precies hetzelfde, zoontje van juni 2008. Ik heb eigenlijk al van alles geprobeerd, van een stickersysteem tot aan de hele dag alleen in zijn onderbroek laten lopen. Ik heb hem toen 3x moeten verschonen en 1x heeft hij toevallig een plasje op de wc gedaan omdat we hem ieder halfuur op de wc hadden gezet. Hij vindt het vies als zijn broekje nat is maar dat lijkt hij dan zo weer vergeten.

Soms ben ik toch wat gefrustreerd maar dat werkt natuurlijk helemaal niet mee. Vandaag was hier een vriendje van hem aan het spelen, die is van Augustus 2008 en is wel zindelijk. Als ik zie hoe gemakkelijk dat gaat wil ik ook zo graag dat hij zindelijk wordt. Maar je dwingt het niet af, dat weet ik nu wel. Ik laat het maar rusten nu.

Je bent dus niet de enige, misschien toch een beetje een troost:).

14. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Ik herken het probleem. Bij mijn zoontje ging het zindelijk worden ook niet helemaal vanzelf. Achteraf hadden wij hem zelf moeten laten aangeven wanneer hij er klaar voor was.
    Wij zijn duidelijk te vroeg begonnen. Uiteindelijk was hij net voor zijn 4de verjaardag "plas zindelijk" en toen nog niet "ontlastings zindelijk".
    Hij durfde niet te poepen op de pot of het toilet. Dit heeft zeker nog een half jaar langer geduurd.
    Wij merkten vooral dat wij te vroeg waren begonnen doordat hij heel veel problemen heeft gekregen (en nog steeds soms heeft) met poepen. Dit resulteerde uiteindelijk in 1 keer per week hele kleine beetjes poepen op het toilet en heel erg klagen over buikpijn en bijna niets meer eten. Uiteindelijk ging hij zelfs "stiekem" `s avonds in bed in zijn luier poepen.

15. hardloper

hardloper Niet meer actief

Loslaten en wachten, ze heeft nog even.

Je zou misschien nog kunnen overstappen op katoenen luiers, maar daar zit je denk ik niet op te wachten....

Ik heb bij mijn oudste een snoepje ingesteld als ze ging plassen. Dat werkte heel goed (wel een kleintje dan he) Het was een directe beloning, en dat werkte beter dan de stikkers. bij mijn middelste werkte dat niet, die bedacht nl dat ze dan ipv een grote plas ook wel drie kleintjes kon doen:D. dus die mocht een snoepje na een dag droog. Mijn jongste ging eigenlijk vanzelf, maar die was later dan de andere twee.

Ieder kind is anders, en je moet het zelf ook wel redden als mama om ze zindelijk te maken hoor. Als jij het niet trekt zou ik het gewoon nog even opschuiven.

16. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik heb inderdaad maar besloten om het nog even te laten, ik begin er voorlopig ook niet meer over. Ik zie wel wanneer zij er mee komt. Regelmatig zegt ze tegen me: O trouwens ik heb ook nog geplast/gepoept, dus ze weet het wel..... Maar heb nog niet het idee dat ze het "vies" vind ofzo, een vieze luier.
    In elk geval bedankt voor de goede tips die ertussen stonden, als het dan eenmaal zover is, kan ik daar wel wat mee!!!

Deel Deze Pagina