Mijn zoon heeft nooit in zijn handjes geklapt of gezwaaid. Hij vond het waarschijnlijk niet nuttig Hij is nu nog steeds niet echt uitbundig met zingen/dansen/groeten. Te druk met de dingen die hij wel leuk vindt.
Ff n update. Toch contact gehad met intergrale vroeghulp vanaf januari krijgen we begeleiding en gaan ze meekijken. Vrees toch echt voor autisme. Hij is hartstikkr gezellig lacherig en noem maar op..maar woorden die hy kon verleerd hij zoals mama.. nog steeds zwaait hy heeeeel sporadisch handjes klappen zeer proradisch 1x per maand byv. Begrip is niet zo goed en als we hem willen knuffelen duwt hy ons weg.... soms wel uit zichzelf n kusje. Hy pakt nu ook mijn hand om dingen te doen zeg maar.. ook zon kenmerk.. Hij wijst wel en zegt iets van da ofzo. Verder is het papa vooral en komkom verder weinig... Al deze dingen apart baart me weinig zorgen maar alls bij elkaar... ja dat baart me zorgen... vooral t begrip niks nadoen enzovoorts...
Hier is de kleine 14 maand en doet dat ook niet, nog nooit nagedacht of hij iets zou hebben. Geloof het niet hoor. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt is het goed om eens iemand mee te laten kijken. Onze kleine man zegt ook geen mama of papa. Soms zegt hij het na soms ook niet, maar niet uit zichzelf. Wel zegt hij poes en aai, maar thats it. Verwacht dat het vanzelf wel komt eigenlijk.
He meid, wat vervelend, maar ik vind het heel goed dat je iets met je gevoel gedaan hebt en hulp hebt gezocht. Aan mijn verhaal heb je in die zin 'niks'. Mijn zoontje zwaaide en klapte ook niet tot ongeveer 18 mnd, begreep ook weinig, imiteerde niets, sprak nauwelijks, kon met 16 mnd pas staan etc... Het was inderdaad een optelsom van een hoop 'kleine' dingen die toch samen 'groot' waren. En tja, zoals je aan mijn banner kon zien waren dat bij hem duidelijke tekenen. Hij was op alle (en dan ook echt op alle) vlakke langzaam tot erg traag en had een aardig setje 'eigenaardigheden' en dat werd na zijn eerste verjaardag steeds duidelijker. Ik kreeg ook vaak te horen, 'ach, ieder kind zijn eigen tempo' en heb me ten onrechte (omdat ik niet beter wist en CB niet aan de bel trok) laten 'geruststellen'. Heel veel sterkte! Hoe moeilijk het soms kan zijn, je kunt maar beter (snel) duidelijkheid hebben. Of er wel of niet iets aan de hand is.
Ik hoor ook niks anders ieder kind is anders geniet gewoon niks aan de hand. Maar ik weet het gewoon en het is super frustrerend begin bijna hopeloos er van te worden... Mn eigen familie helemaal niemand die me serieus neemt terwijl het voor mij zo duidelijk is!
Niet zwaaien niet klappen geen taalbegrip byv waar is mama? Of bal of fles? Maja 14 maanden is anders als 16.5 denk ik Het is de combinatie.
Haha, heb precies hetzelfde met mijn zoon. Klappen in handjes doet hij gewoonweg niet (ik oefen het ook al heeeeel lang). Laatst deed hij het uit zichzelf opeens, ik dacht dat het een doorbraak was maar nee hoor....heeft het niet meer gedaan. Zwaaien doet hij af en toe maar NIET op commando, lol.
Hier is het eigenlijk ook nog niet zo lang geleden begonnen.(hooguit 2 maanden terug) Vaak gebeuren de dingen die je graag ziet op een moment dat je even niet oplet.
Inderdaad! Bij ons zit ook autisme in directe familie. (volle neef) Onze oudste is een drukke ondernemende knul met een korte concentratieboog. Hij heeft hier en daar wat aandachtspuntjes waarvoor hij nu op een medisch orthopedagogisch centrum extra begeleid wordt. Voorlopig nog lang geen testjes en labeltjes in zicht, want eenmaal een labeltje betekent dat je er niet (snel) meer vanaf komt en de kans bij onze oudste is heel groot dat hij niet eens een vorm van autisme heeft. In het afgelopen jaar, sinds hij naar de psz gaat is hij al zo ontzettend ontwikkeld. Die schema's uit de boekjes zijn een gemiddelde richtlijn, maar worden vaak zo strak aangehouden alsof die lijn de standaardwaarde is. Hiermee worden een hoop onzekere ouders gek gemaakt, dat ze vervolgens in paniek schieten en denken dat hun kind achterloopt op ontwikkeling terwijl het kind gewoon zelf zijn eigen ontwikkeling volgt.
Hier 18 maanden en klapt niet in de handen maal met niet zo druk om af en toe laten we het zien maar ga echt niet elke dag lopen oefenen .. Zwaait wel met de handen en doet andere dingen heel goed dus komt vast nog wel en zo niet is t ook oké Zie hier boven dat je aan de hand meenemen om iets te doen een kenmerk is van autisme? Serieus?
'Gelukkig' ontwikkelen kinderen zich niet allemaal hetzelfde, zou zo saai zijn! Hier een dochter die al ruim 3mnd kan zwaaien en klappen maar.. zelf zitten? nee. zelf optrekken? nee. en zo zijn er nog wel meer dingen die ze niet kan en andere leeftijdsgenootjes wel.
Tuurlijk maar gaat om de combinatie van alles bij elkaar Niet alleen omdat hy geen handjes kan klappen natuurlijk Het taalbegrip zou er nu toch echt wel moeten zijn bijvoorbeeld
Sorry! Heb jouw update nog niet gelezen Maar inderdaad.. taalbegrip is wel belangrijk.. Maar kan hij daar ook niet 'gewoon' laat mee zijn? Een vriendin van mij heeft een zoontje van nu ruim 2 en die praat ook niet. Ik weet niet precies wanneer maar zijn taalbegrip kwam ook laat. Hij snapt nu de meeste dingen wel (jas aan, slapen, in de prullenbak etc). Ik wilde je alleen even een hart onder de riem steken, en natuurlijk niet het gevoel geven dat ik/wij/iemand je niet serieus neemt. Hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht!
Geeft niks begrijp t wel. Ik heb zelf bijna nooit gehoord dat er geen begrip is met 16.5 maand tenzij er iets aan de hand was.
Ja taalbegrip heeft hij wel. Maar praten of bijvoorbeeld klanken nabootsen (van dieren of war dan ook) doet hij niet. Bij CB een paar weken geleden vonden ze het wel een issue dat hij nog geen drie woordjes zei....
Nou hier zwaait ze (15 maanden) wel (ook op verzoek) maar in handjes klappen heeft ze lang geleden een paar keer nagedaan, maar blijkbaar vond ze het niks want nu nooit meer. Als ik het doe ligt ze in een deuk , dat wel! Ze praat trouwens ook nog niet verstaanbaar (hoogstens 3 woordjes) maar maak ik me geen zorgen over, dat komt wel.
Hier vonden ze het geen probleem dat hy niet veel woorden kent hier zyn ze super makkelijk en wuiven juist alles weg. hij zegt hier: papa tuttie kom Thats it... natuurlijk ook weleens ja ofzo maar dat is zomaar
Maar dan hoef je je toch geen zorgen te maken? Ze hoeven met 18 maanden maar 3 woordjes te kennen. Dat doet die van jou dan toch. Mijn zoontje is een paar dagen jonger dan die van jou, die zegt echt nog helemaal niets. Brabbelt ook heel weinig, wat hij al brabbelt is zomaar iets en niet in plaats van iets oid. Hij weet nog niet wat bijvoorbeeld een bal is. Reageert nog niet als je 'die' zegt en wat aan wijst. Kijkt heel af en toe om als je papa of mama zegt maar dat is het. Zwaaien en klappen doet hij nog helemaal niet, niet 'per ongeluk' en niet expres en niet op commando. Hij snapt dan wel weer veel hoe dingen werken, hij komt bijvoorbeeld met een stuk speelgoed langs als die uit staat en aan moet. En brengt boekjes omdat hij de geluidjes ervan wil horen en die niet zelf kan laten afspelen. En van de rest gaat het qua ontwikkeling heel goed, dus ik maak me er ook verder helemaal geen zorgen om. Dat komt vanzelf wel, hij is alleen dan wat langzamer dan het gemiddelde kind, maar dat maakt niets uit. CB heeft hier gezegd als hij met 18 maanden nog geen 3 woordjes kent, er dan wel even iemand mee moet gaan kijken en helpen stimuleren. Maarja, dat duurt nog 2 maanden, dus daar kijk ik op dit moment nog helemaal niet naar.