Hoi dames, Weet niet of mijn topic hier goed staat anders mag ie verplaatst worden, maar heb vorig jaar juni een spoedsectio gehad. Nu 7 maanden later heb ik nog altijd last van mn buik. Vier maanden na de keizersnede ben ik al bij de huisarts geweest die me vertelde het tijd te gunnen en rustig aan te doen. Nu zijn we weer drie maanden verder en is er nog niets veranderd. Ik kan er geen pijl op trekken. Heb vandaag gewerkt waarbij ik de hele dag achter mn bureau zit en heb nu een opgezette strakke buik. Aanraken en lichte druk geven doet pijn. Net boven het litteken voel je onderhuids allemaal bobbels. Als je die aanraakt doet dat ook pijn. De 'uiteinden' van het litteken staan strak alsof het te strak gehecht ik om het zo maar te zeggen. Je zou zeggen dat je met zitten er geen last van moet hebben. Ook heb ik het vaak na een dag flink poetsen, sjouwen met boodschappen, kinderwagen, maxicosi enz. 's morgens is er niets aan de hand. Daarom vind ik het ook lastig om weer naar de huisarts te stappen. Het spreekuur is tussen 9 en 10 en dan is er niets aan de hand en voelt de arts ook niets. Sorry voor het lange verhaal, maar heeft iemand hier soms ook ervaring mee? Kunnen dit echt na 7 maanden nog de spieren zijn bijvoorbeeld of is het gewoon domweg obstipatie? Nog nooit last van gehad overigens en alleen rond het litteken voel je de bobbels verder in de buik nergens.
Heb je t idee dat er iets door het litteken naar buiten komt? Vaak heeft een huisarts 's middags ook spreekuur. Mijne iig wel, vaak voor dingen die niet tot de volgende dag kunnen wachten, beetje spoed. Maar als je het probleem uitlegt, kun je vast wel een keer dan terecht. Zo niet, dan leg je het zo uit aan de HA als je hier doet.
Nee dat niet echt. Het litteken zelf is wel grillig, hobbelig zegmaar maar wel redelijk soepel. Alleen net daarboven zitten al die bobbels. Het stukje wat normaal gevoelloos is (bij mij dus niet)
ik weet niet hoe t in nederland werkt, maar is er een optie dat je een afspraak kunt maken bij de gyneacoloog waar je ook ter controle was na de sectio? zou er echt even na laten kijken, en anders idd even goed en duidelijk uitleggen en laten merken dat je serieus genomen wilt worden, doorverwijzen laten.
hmm, doorverwijzing is ook wel weer heel snel geroepen hoor....ik heb ook nog steeds pijn aan het litteken...maar moet wel zeggen, niet zoals jij beschrijft. Ik heb alleen pijn als ik dus idd veel getild heb of als ik er tegenaan stoot...(vaak als ik gezeten heb en opsta dan lijkt het heel erg te trekken, dan rekt je buik uit denk ik) Dus misschien wel beetje wat je beschrijft, maar nooit pijn als ik stil zit....ook geen bobbels.....dus misschien toch gewoon ff vragen of je smiddags langs kunt komen (uitleggen waarom en dat het alleen te voelen is in de middag) Dan maken ze vast een uitzondering hoor. Groetjes, miranda
Goeie vraag wie dat is. Heb ik drie zkh gelegen dus ook drie gyn. Nacontrole was vooral meer een gesprek dat ik een jaar niet zwanger mocht worden en welke gevolgen de problemen van de bevalling hadden voor een volgende zwangerschap. (Moet dan via LUMC om IUT behandelingen te ondergaan) Er is toen verder niet naar de wond of wat dan ook gekeken.
Ik heb na de eerste ks ook lang last gehad, als het koud weer was speelde het steeds op maar ook als ik iets zwaars moest tillen of veel gesjouwd had etc. En nu 5,5 maand na de tweede ks heb ik er weer nog steeds last van! Tegen mij werd gezegd dat het normaal was (bij de eerste x zeiden ze dat) zolang het maar niet rood is of heel warm dus ga nu ook niet opnieuw langs.. Heb zo n zeurderig trekkerig gevoel maar ook niet weer de hele dag door maar echt als ik echt heel druk ben geweest
gedeelte van het idee dat het te strak is gehecht is wel herkenbaar, ik heb ook een spoedsectio gehad, en bij mij bleek na bijna 4 jr dat er een haard van endometriose zat. die is verwijderd en de pijn is ook weg, bij mij was dat stukje ook bobbelig. ik zou toch om een verwijzing vragen, maar vergeet niet een keizersnee is een zware buik operatie, dat is niet met 12weekjes genezen, bovenhuids geneest het snel, maar onderhuids duurt het vrij lang, je spieren zijn toch door gesneden en alles moet opnieuw opgebouwd worden, je mag niks voor niks 6 week niet stofzuigen
sorry..maar ff correctie hoor je spieren worden dus niet door gesneden hoor...enkel heel ver opzij getrokken waardoor ze verdooft raken en dat duurt lang voordat ze weer op hun plaats zitten... wat ze wel doorsnijden zijn de zenuwen...
Zou er voor de zekerheid toch nog wel even beter naar laten kijken, evt. door een gynaecoloog. Heb zelf ook veel last gehad van mijn litteken: ook bobbels, rood en pijn. Bij mij bleek het litteken in de baarmoeder te zijn vergroeid waardoor ik nog meer pijnklachten kreeg (incl. Tussentijds bloedverlies). Wil je niet ongerust maken hoor, want dit komt echt maar bij klein percentage vrouwen voor maar beter voor de zekerheid even laten checken dan rond blijven lopen. Wat bij mij wel redelijk goed heeft geholpen tegen de roodheid en de bobbels was bindweefselmassage. Zou je evt. ook nog kunnen proberen. Werd bij mij vergoed door zorgverzekering omdat de fysiotherapeut de behandeling uit kon voeren.
Hier nu een dikke 6 maanden geleden de 3e ks gehad en nog wel regelmatig last ervan. Zoals antares het ook beschrijft, maar dus niet zo vaak als jij. Als je er niet gerust op bent, zou ik toch nog even weer naar de huisarts gaan.
Ik snap dat je niet kan verwachten dat het na die zes weken gelijk klaar is en je alles weer kunt maar zeven maanden lijkt me wel lang toch? Bij mij zijn de spieren wel degelijk doorgesneden is mij verteld door de gyn die de operatie heeft uitgevoerd.
volgens mij gebeurd dat met een spoed sectio ook sneller, wat ik begreep was dat bij mij ook gebeurd, bij mij was er geen tijd om alles netjes te doen. mijn man heeft gezien hoe ze mijn uk eruit haalde en dat had hij liever niet gezien. (hij zag tegen een gewone ks al op) verbaasd me nog steeds dat het maar zon kleine snee is (was allang blij dat uk en ik in leven waren)]
Gebeld en kan maandag langskomen bij een waarnemend arts (dokter is op vakantie) dus wie weet neemt deze me wel serieus
2keer spoedsectio gehad,waarvan 1x gescheurde baarmoeder,en ook spieren doorgesneden Ik zou wel ff voor de zekerheid teruggaan.
Nou ben weer langs geweest en had deze keer een andere arts en heb in ieder geval geen littekenbreuk. Wel heb ik een dik en hard litteken van de buikwand. Dit veroorzaakt ook de pijnen omdat dit erg strak staat. De bobbels die ik voel zijn de plaatsen waar het hechtdraad zit/gezeten heeft. Eigenlijk hebben ze plat gezecht teveel buikwand bij elkaar genomen waardoor er een dikke harde kabel is ontstaan. Hier is helaas niets aan te doen dan het tijd te gunnen (zucht) Verder zou ik moeten gaan sporten maar de kans is dat het door de sterke spieren dan juist nog erger wordt. Ik heb ook de mogelijkheid niet om te sporten omdat manlief zes dagen per week van 7:30 tot 22:00 uur werkt en ik dus geen oppas heb. Dus zal er mee moeten leren leven.
Ik zou je toch adviseren om bindweefselmassage eens te proberen of het litteken in te laten tapen door de fysio. Dit gaf bij mij absoluut verlichting van de pijn! Sterkte!
Het is nu 5 maanden gelden dat ik een spoedkeizersnede heb moeten ondergaan. Heb echt veel last van het litteken. Het is rood, soms helemaal paars, het gloeid, brand, voelt warm en strak en soms voelt het of het gaat scheuren (wat natuurlijk niet gebeurt, maar zo'n pijn doet het). Het is niet constand de hele dag, maar bij vlagen. Heb er wel elke dag last van. Mijn striae op mijn bovenbenen, doen ook zo veel pijn. Smeer regelmatig mijn buik, benen en litteken in. Ook heb ik in het midden van het litteken een harde plek zitten. Ben al meerdere keren bij de huisarts gecontroleerd en heb het 2 keer gezegd tegen de gyno. Toch schijnt er weinig aan te doen zijn. Met de kou kan je er meer last van hebben en nu de zenuwen weer aan elkaar gaan groeien schijnt ook pijn te doen, wat normaal is. Toch kan ik regelmatig niet rechtop staan van de pijn, gisteren werd het gewoon zwart voor mijn ogen. Ja wat is er aan te doen? Soms ga ik snachts onder de douche tegen de pijn of neem ik een paracetamolletje.