Op je rug slapen gevaarlijk??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door WmvSS, 14 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Lees verschillende berichten. Is op je rug slapen slecht voor bloed toevoer naar de baby? Ik lig vanwege voorgeschiedenis elke middag alleen maar op de bank. Niet plat maar wel gewoon op mn rug zegmaar. Ook slaap ik op mn rug ...........

2. Son1980

Son1980 Bekend lid

2 jun 2012
    689
    1
    0
    Zo lang het lekker ligt blijven doen kan geen kwaad ! Slaap lekker ;) zo lang het nog kan .....

3. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen
    lig normaal gezien ook op mn rug en draai dan op mn zei als ik uiteindelijk slaap ,plat op mn rug kon k wel nooit liggen (altijd met 2a3 kussens)
    naarmate mijn zwangerschap vorder wordt t wel moeilijker ivm ademen enzo ,van mn 20weken lukt t niet goed meer en baby vind t ook niet leuk
    maar schadelijk denk k niet dat t is ,ongemakkelijk daarintegen

4. flowerpower50

flowerpower50 Niet meer actief

Volgens mij kan het geen kwaad, zolang je er zelf geen last van krijgt. Bijvoorbeeld licht in je hoofd worden. Er loopt een belangrijke ader in je rug, die kan worden afgekneld door het gewicht van de baby en het vruchtwater enzo.
    Maar, ik pin me er niet op vast dat dit zo is, en het dus geen kwaad kan...

5. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Nou ik kan absoluut niet op mijn rug slapen, ik krijg dan echt last van mijn ademhaling.
    Paar weken terug ben ik een paar keer onwel geworden, dus had het met de verloskundige overlegd, en die vroeg meteen of ik op mijn rug lag.
    Dat was dus zo, en dat had daar dus mee te maken.
    Maar ik slaap op mijn zij ook niet lekker.
    Ik ben eigelijk een buikslaper.

6. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik heb wel eens gelezen dat het vanaf 34 weken steeds schadelijker zou kunnen zijn om op je rug te liggen. Dit verschilt echter per persoon aangezien ieders anatomie verschillend is. Het is dus ook een kwestie van uitproberen. In jouw termijn lijkt me dit dus geen probleem. Het heeft met 2 (slag)aderen te maken die kunnen worden afgekneld door het gewicht van de bm: de kransslagader en de aorta. Ze zitten aan weerskanten en de een vervoert bloed naar het hart toe en de andere de andere kant op. Als je op je linkerzij ligt dan knel je de ader die bloed richting het hart en het kindje pompt niet af. Dus dat zou het beste moeten zijn. Dit is de theorie erachter maar in de praktijk is iedereen anatomisch en (qua gewicht van de bm) weer anders.

7. meerie

meerie Actief lid

30 apr 2011
    391
    0
    0
    Ja ik vraag mij dit dus ook af. Ik slaap nu alleen nog op me zij links en rechts maar word dus heel vaak wakker op me rug...en ik weet niet hoe lang ik dan al op me rug lig te slapen, en nu vroeg ik mij af of het kwaad kon terwijl je slaapt dat je dan een belangrijke ader afkneld terwijl je het niet eens door hebt?! Werd vanmorgen beetje paniekerig wakker hiervan omdat ik daar ineens aan moest denken. ik ben nu iets meer als 35 weken zwanger.

8. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    het kan geen kwaad als je op je rug slaapt wel kan het zo zijn dat je onderste holle ader in je rug dicht drukt , maar geloof mijn dat merk je wel ...
    dus gewoon liggen hoe je lekker ligt en op het moment dat je last krijgt van die onderste holle ader lekker op je linker zij draaien dan zijn de symptomen zo weer weg

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Wij zagen t tijdens n groei echo, als ik op mn rug lag werd hartslag lijn vlak, moest me direct omdraaien toen kwam t terug t hartje.

ik mocht niet meer plat op mijn rug liggen..

10. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ik heb het ook tijdens een echo gehad en mijn is verteld door de gene die de echo deed dat het geen kwaad kon zolang je maar wel reageerde!
    in je slaap kan je toch niet voorkomen dat je plat op je rug ligt ??

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Het kan geen kwaad. Als je er last van krijgt draai je automatisch wel. Dus geen zorgen over maken eb geen doem berichten lezen ;)

12. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    daarnaast beweeg je toch altijd wel in je slaap. dus denk dat het wel meevalt :) hoe vaak ik niet toch op mijn buik wakker word haha

13. Chaii

Chaii Niet meer actief

Het gaat niet alleen om je eigen ongemak maar vooral die van de baby. Het schijnt dat vanaf week 16/17 er meer druk op je bloedvaten komt te staan dit kan voor vermindering van de bloedtoevoer naar de baby zorgen.
    Die bloedtoevoer zorgt ervoor dat de voedingstoffen van de moeder naar de baby gaan om hem te helpen groeien en ontwikkelen.
    Ik zelf kies ervoor om te verliggen als ik perongeluk op mijn rug lig dus, vind het ook gewoon een fijner idee.
    En straks als je veel verder bent in de zwangerschap heb je hier ook profijt van want dan is echt de fijnste houding op je zij liggen en als je daar dan nog aan moet wennen terwijl je al niet meer zo goed slaapt..

14. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    wat wel goed helpt trouwens, kussen tussen je benen leggen :) of de deken iets dubbelvouwen.

15. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Ik zou wel willen maar word toch steeds wakker op mn rug. Slaap nuvreselijk slecht omdat ik er onbewust mee bezig ben. Steeds schiet ik wakker omdat ik op mn rug lig.

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb het ook steeds terwijl ik helemaal geen rugslaper ben/was, echt heel gek.
    Lastig he, ik weet ookniet hoe ik ervanaf kom.
    Bij mijn dochter had ik er helemaal geen last van.

Deel Deze Pagina