Hallo, Afgelopen donderdag is de verloskundige hier langs geweest, omdat ik pijnlijke harde buiken had welke met rust niet minder werden (duurde al zo'n 4 uur).. Hartje baby was oke, buik voelde inderdaad gespannen en bij inwendig onderzoek constateerde ze een verweekte baarmoederhals en ze kon met een vingertop naar binnen (ontsluiting)... De combinatie van de harde buiken en de verweekte baarmoedermond en ontsluiting bij 22,5 week zwanger vond ze toch verontrustend. Na overleg met de Gyneacoloog was het advies om urine te Laten controleren op blaasontsteking. Dit gedaan, maar was helemaal oke. Maandag alsnog een keer inleveren, zodat ze het op kweek kunnen zetten. Ik moest weer contact opnemen als ik bloed of vochtverlies zou krijgen of de harde buiken niet minder zouden worden. Nu doe ik al 2 dagen vrijwel niks. Dit zorgt ervoor dat ik minder last heb van de harde buiken. Wel zo nu en dan en af en toe wat buikkramp. Waar kan de ontsluiting en harde buiken vandaan komen als ik geen blaasontsteking heb en in hoeverre moet ik nu rust nemen? Mag ik van de week gewoon weer gaan werken of moet ik de komende weken toch maar rustig aan doen (werk met kinderen met complexe problematiek en rustig aan doen is er daar niet bij) daarbij heb ik steeds meer bekkenklachten. Hiervoor ga ik maandag de bekkentherapeut bellen.. Ik vind het advies doe rustig aan beetje lastig. Wat kan/mag ik nu wel en wat niet en hoe weet ik of er niet meer ontsluiting ontstaat, want neem aan dat dit echt niet oke is bij 22,5 (dinsdag 23) weken zwangerschap... Het is wel mijn 2e kindje, dus weet niet of dit het minder erg maakt? Sorry, beetje lange vraag, maar maak me toch wel een beetje zorgen... Groetjes, Misty
Hallo, Rustig aan doen is inderdaad altijd een vaag begrip! In jouw geval zou ik even een paar weken sowieso thuis blijven en 'weinig' doen. Geef die baarmoeder maar even rust en dus geen extra prikkels. Je baarmoeder is bij jou geprikkeld waardoor je harde buiken krijgt. Die prikkels kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door een blaasontsteking of een groeispurt van je baarmoeder. Soms is er ook geen aanwijsbare oorzaak. Bij twijfel over mate van lichamelijke inspanning zou ik dit zeker even overleggen met je verloskundige. Groetjes Gea
Hallo Gea, Bedankt voor je reactie. Uit het urineonderzoek (ook na kweek) is niks uitgekomen. Verloskundige adviseerde ook even thuis te blijven en eht rustig aan te doen. Als ik dat doe merk ik wel dat mijn baarmoeder rustiger wordt. Wel steeds een menstruatie achtig gevoel in mijn buik en zo nu en dan een harde buik door bijvoorbeeld een volle blaas, traplopen, beweging kindje. Voel me ook veel moe en heb dagelijks last van wat hoofdpijn. Kan dat ook hierdoor komen? Ook vroeg ik me nog af of het niet zo kan zijn dat ik een zwakkere baarmoedermond heb door mijn vorige behoorlijk heftige bevalling. Mijn kindje bleef toen hangen met haar schouder achter het schaambeen. Ze kregen haar niet meteen gedraaid, waardoor ze haar een stuk terug hebben geduwd en met veel geweld eruit hebben getrokken. Dit was op dat moment nodig, omdat haar hartslag weg was gevallen. Ze woog ook 8 pond en zelf ben ik heel tenger (1.67 m en zo'n 52 kg als ik niet zwanger ben) Heb hier nog heel lang last van gehad. Een heel zwaar gevoel aan de onderkant. Ook heeft de bekkentherapeut mij na de bevalling nog behandeld, daar mijn schaambeen en staartbeen scheef stonden en erg verkrampt was aan de bekkenbodem. Sorry voor de vele vragen, maar ben dit gister aan de telefoon ook vergeten te vragen bij de verloskundige. Heb volgende week weer controle, dus wil dit dan ook nog navragen. Groetjes, Misty
Hallo, De hoofdpijn kan ik niet direct relateren aan de harde buiken maar het brengt natuurlijk toch onrust en stress met zich mee dus mogelijk heb je daardoor wat hoofdpijn? De vermoeidheid kan er wel bij horen. Sowieso in de zwangerschap omdat er gewoon van alles in je lichaam gebeurd. Je voorgeschiedenis is geen directe aanwijzing voor een zwakke baarmoedermond. De schouderdystocie (zoals wij dat noemen) die je gehad hebt is meer een obstructie/belemmering achter het schaambot en niet ter hoogte van de baarmoedermond. Dit kan inderdaad wel invloed hebben op je bekken en bekkenbodem zoals je ook beschrijft. Groetjes Gea