toch gek dat zoveel denken dat fv makkelijker zou zijn. vriendin van mij had spruw, vasospasme (pijnlijke tepels), tepelhoedje, slecht drinken daardoor, veel afvallen, extra moeten kolven/clusterkolven want productie gekelderd en alles met veel aadnacht/medicatie weer op rit. kan dus ook!
Natuurlijk kan het! Er zijn maar weinig vrouwen bij wie het echt niet kan. Omdat de productie bjivoorbeeld niet toereikend is. Er zijn er een paar op dit forum die ook echt alles uit de kast hebben gehaald om hun kindje te kunnen voeden en het toch niet gelukt is. Maar het gros....bv mislukt niet in een paar dagen, dat betekend gewoon dat je niet de hulp hebt gekregen die je nodig hebt. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk: nr 1 kwam 4 weken te vroeg en had nog geen kracht genoeg. Dus:aanleggen,kolven, fingerfeeding. JA dat is pittig en JA niet zoals je het wil. Maar de LK, die ik natuurlijk ingeschakeld had, bleef mij op het hart drukken: ze kan het! Na 4 weken (ja precies in haar geplande geboorteweek) was mevrouw volledig aan de borst. Nr 2 viel in slaap aan de borst en nam geen goede hap. Lk ingeschakeld: ga het toch maar weer met tepelhoedje proberen. Want ze doet een rare tongrol, en hapt daarom niet goed aan. Hop, probleem opgelost. (Nr 3 was een natuurtalent ) Had ik die LK niet laten komen dan was in beide gevallen van de bv niets terecht gekomen. En dat vind ik dan zo jammer om te lezen soms. " na 2 dagen ben ik gestopt met de bv want het lukte niet" Waarom lukte het niet? Waarom heb je geen hulp ingeschakeld? "ik had geen melk" Ben je gaan kolven, en weet je dat veel vrouwen de eerste dagen nog niet zoveel melk produceren, en dat dit niet erg is? En zo zijn er zoveel voorbeelden te noemen... Jammer
Ik had teveel melk.. Meteen al.. De kleine hapte niet goed aan, ik kolfde zo met mijn hand 50cc per borst eruit en kon dat geven via spuitje. Had de kraamhulp en verloskundige nog nooit mee gemaakt. Maar tjonge wat had ik last van stuwing die eerste week
Bij mijn eerste ging het redelijk makkelijk. Eerste week moeten bijkolven en bijvoeden. Daarna grotendeels probleemloos gevoed tot 9 maanden. Natuurlijk heb ik moeilijke momenten gehad, maar niets onoverkomelijks. Toen de dag voedingen afgebouwd en helaas hield mijn productie geen stand. Maar vol vertrouwen begon ik bij de tweede. En dat viel een potje tegen. Eerste weken alles super, maar toen tegenvallende groei, nauwelijks productie, bij moeten voeden enz. Maar gewoon doorgegaan, lk zag het eigenlijk niet zo gebeuren, maar ik moest en zou doorgaan. En voed nog steeds. We hebben kv gebruikt waar het voor is, als ik niet genoeg gekolfd had kreeg hij kv. En als ik thuis was legde ik zo nodig elk uur aan. En gisteren was daar opeens het moment dat hij meer dan 6 uur niet gedronken had maar liever een appel at ipv mijn melk dronk. En hoe pijn het even deed (vooral omdat hij hard beet om duidelijk te maken dat hij niet geïnteresseerd was), het deed me ook goed. Langzaam maar zeker wordt hij groot, hij kan van andere dingen genieten. Zo hoort het. Ik wil nog lang voeden, het gaat nu zo lekker, maar zonder de ervaringen van de eerste weet ik niet of ik had kunnen doorzetten. Wat ben ik blij dat ik wel heb doorgezet. Zijn gezicht als zijn buikje vol is maakt alles goed.
Zelfs nu nog zie ik af en toe de "borstvoedingsblik"bij mijn zoon, tijdens het voeden. De "ik kijk wel maar verkeer even in een andere wereld" blik. Weten jullie wat ik bedoel?
Ik snap helemaal wat je bedoelt (ook al is mijn zoontje nog maar 7,5 week). Hoe ging het met jullie productie toen jullie eenmaal weer aan het werk waren? Ik hoorde laatst van een collega dat het bij haar hard achteruit ging toen ze eenmaal aan het werk ging. Ik hoop dat dat hier niet het geval is.. En de opmerkingen uit de omgeving: "Je doet het nu al zo lang (??), het is toch een keer goed geweest?" "Je gaat straks, als je weer aan het werk gaat, toch gewoon over op kv? Dat gedoe met kolven en bv opwarmen is ook niet wat" Ik ga gewoon door zolang het kan.
Vaak valt het weer aan het werk gaan ook samen met de fijne 4 maanden dip periode. Dat ze weinig willen drinken. Of het juist s'nachts weer heel erg in gaan halen. Het is gewoon even wennen, voor mama en voor baby. Maar het herstelt zich weer. Niet dat ik nou eens even fijn ging zitten voor weer een kolfsessie. Maar ja. Als het nou 10 jaar lang moet.. Koppie thee erbij, blaadje lezen en hop met de melkfabriek
Mijn productie werd bij de oudste slechter, hij kwam vanaf 4 maanden weer voor nachtvoedingen. Bij de jongste werd het beter, hij drinkt niet erg effectief dus kolven heeft juiste een stimulerend effect. Heel wisselend dus. Maar een flesje opwarmen is niet moeilijker met bv dan met kv. Dat is dus geen reden om te stoppen. Bij mij op de creche vonden ze het totaal geen probleem. Nu is ml thuis dus ook geen issue.
Die 4-maanden dip, dat hoor ik vaker. Dan drinken ze dus slechter, maar ook zo slecht dat ze minder gaan groeien? Of komen ze dan heel vaak? En hoe lang duurt zo'n dip gemiddeld?
Snap precies wat je bedoelt zei laatst tegen mijn man: 'als je wilt weten hoe het in de hemel is moet je even in J. zijn ogen kijken' Over de 4 maanden dip: het kan zijn dat je op de groeicurve van het cb een afbuiging ziet. Je kindje zou dan minder gegroeid zijn dan dat er verwacht wordt. Als je zelf een curve invult op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding zul je zien dat die niet/minder afbuigt.
Maar hoe zwaar is het nou? Als je kolft moet je zo een u bij een werkdag optellen als je niet alles in de baas zijn tijd wilt doen.als de nachten dan ook weer ingehaald worden...is het dan vol te houden? Met bv om 19 u zelf ook naarbed? Ik wil het erg graag maarmijn omgeving denkt dat het erg zwaar wordt...
Nee hoor, ik kolfde gewoon in de tijd van de baas. Heb me daar ook nooit bezwaard over gevoeld. Immers, het is geen gunst, maar je goed recht. Als je zwanger bent heb je ook bepaalde rechten. Zo is het nu eenmaal in de wet geregeld. Wat betreft de nachten, hier heb ik ongeveer 2 weken gerommel gehad s'nachts, toen ik weer ging werken (met mijn dochters dan). Toen we weer wat gewend waren aan het nieuwe ritme, gingen de dames doorslapen. Dat was rond een week of 17. 21.00-06.00. Heerlijk! Ik moest zoiezo vroeg er in want de wekker ging om 05.30 Maar echt niet om 19.00 hoor Bij mijn meiden heb ik het absoluut niet als zwaar ervaren! Tegen de tijd dat ik weer ging werken liep alles lekker. De bv liep, het slapen steeds beter, ik voelde me al wat fitter...zag er ook niet tegenop op weer te gaan werken. Af en toe ook lekker met vriendinnen lunchen, kolf mee. Of met vriend een avondje eten. Weet je, het lijkt heel wat, maar als je eenmaal bezig bent, valt het allemaal reuze mee!
Ik weet dat het een recht is maar ons bedrijf zit in zwaar weer en verlof en dit soort dingen drukken op de productiviteit dus als het even kan wil ik een deel in eigen tijd doen... dank voor je positieve woorden, geeft moed! Ik heb al zin in werken en bv loopt lekker, kolven ook beter dus heb goeie moed
Geef aan bij je baas dat je ook wat van je eigen pauze tijd wil opofferen, maar dat er ook een vast moment moet komen onder werk tijd. Dat weten jullie beide waar je aan toe bent en kom je beide elkaar tegemoet (ook al zijn er regels etc, ik weet zeker dat je baas dit zeer zeker erg zal waarderen!)