Hallo, Jullie kunnen mij vast en zeker wel helpen... Ik wil koekjes dippen in de chocolade en dan versieren met muisjes. Maar is er een bepaald soort chocolade die je moet gebruiken? En is er een bepaalde manier hoe je de chocolade het best kunt smelten? Bedankt!
eau bain marie (geen idee hoe je het schrijft) maar boven heet water en dan roeren... volgens mij kun je het beste pure chocolade gebruiken, maar dat weet ik niet zeker
Melk kan ook prima hoor zelfs wit. Ik heb een speciale au-bain-marie pan, maar voorheen deed ikhet met een pan kokend water en daar een kleintje in/op hangen. Goed roeren en als het vloeibaar is dippen, het wordt vrij snel hard(er), zeker als je het van het vuur afhaald.
Oke dus als ik een steelpannetje in een grotere pan zet die gevuld is met heet water dan moet het goedkomen? Wil ze vanuit de pan gelijk door de muisjes halen en dan op een bakplaat hard laten worden.
Wat voor chocolade gebruikt maakt niet zoveel uit. Witte chocolade en muisjes is ook een erg leuk effect! Een andere manier om makkelijk chocolade te laten smelten is gewoon in de magnetron. Niet op vol vermogen en regelmatig roeren tussendoor en je hebt perfect gesmolten chocolade! Succes!
Ik vind au bain marie het makkelijkst. chocola in een glazen kommetje, dat zet je in een pan met heet (net niet kokend) water. roeren tot het zacht genoeg is en dopen maar. In een magnetron heb je toch het risico dat een plekje te heet wordt en 'verbrandt'. Is niet zo lekker meer daarna.
Wat ik altijd doe met chocolade smelten is een steelpan met kokend water, daar een zeef boven hangen met daarin een plastick bakje met chocolade en roeren. Zo kan je het goed in de gaten houden. En je kunt alle chocolade gebruiken. Wel een leuk idee trouwens, zal het ook eens gaan proberen!
Tip voor de koekjes: lange vingers! Kreeg het pas op kraamvisite en ze waren heerlijk. Makkelijk dippen ook nog...
Thanks! Nog maar een vraag hahaha. Ik wil ongeveer 50 koekjes maken, hoeveel chocolade heb ik nodig? Bedankt voor de tip met witte chocolade, daar had ik nog niet over nagedacht maar dat is wel leuker met muisjes!
Ja ik twijfel nog tussen droge koekjes of lange vingers. Heb beide al in huis dus misschien een combi?
Lt meissie je kunt het ook gewoon ff in de magnetron, roeren en kijken als het nodig is nog eens in de magnetron.. Dat scheelt gestuntel met heet water en is een stuk sneller.. Ik zou die platte koekjes doen (Maria denk ik) lijkt mooi op beschuit met muisjes en dan zie je vanzelf als je ff bezit bent hoeveel je nodig hebt.. X
Zelf denk ik dat lange vingers makkelijker is, en ook makkelijker is met vasthouden (lees opeten ), dan is het niet zo'n kliederboel als je het onderste stukje van de lange vingers zonder chocolade hebt. Maar het is natuurlijk persoonlijk. (vertel dit ook net aan een collegatje, zit ook al te kwijlen, haha)
Klopt maar als ik te weinig chocolade koop heb ik er morgen niks aan .. Dus als iemand enigzins een inschatting kan maken? Moet ik aan 10 repen denken of eerder aan 20?
Ik maak heel vaak aarbeien met chocola erom en dan pak ik voor 10 aarbeien of meer een halve reep dus dan moet dat makkelijk lukken op een koekje.. Denk nou trouwens dat die lange vingers idd makkelijker is.. De bovenkant een beetje in de chocolade en dan in de muisjes en laten drogen..
Ik zou er 20 kopen, als je wat over hebt is dat niet zo erg als te kort, en dan met maken beginnen met 5 repen per keer, heb je ook tijd om de koekjes te maken voordat de chocolade weer hard is..
2 repen? Ohjee zit ik wel erg fout met mn 20 repen. En welk merk gebruik je? Denk wel dat ik voor witte chocolade ga...