Hebben jullie veel last gehad bij het afbouwen? En waarvan dan? Ikzelf ben aan het afbouwen. Ik heb nu al twee dagen stevige hoofdpijn, met vlagen misselijk en zie soms schitteringen. Zal dit erbij horen?
Ik heb lexapro gehad. Ik nam eerst een tijdje een halfje en daarna om de dag en toen helemaal niet meer. Hoe lang heb je ze gehad, en wat adviseren ze je? Neem je nu opeens helemaal niet meer? Ik heb last gehad van duizelingen. Meer niet echt, ooh ja misselijkheid. Maar het was snel over.
Ik heb Lexapro druppels, waardoor ik heel gedoseerd kan afbouwen. Ik ben van 7 druppels naar 5 gegaan. Maar het valt me op dat ik hier last van heb. Het zal er wel bij horen, maar vraag me af of ik dat nu bij elke druppel ga krijgen. Ik ben ook nog ongesteld, dat helpt natuurlijk ook niet mee.
Ooh ja, als je ook nog ongesteld bent is het allemaal heftiger! Ik zou het wel een tijdje nu op 5 druppels houden, voordat je weer gaat minderen. Eerst weer even stabiel worden. Is er wel iemand die je advies geeft?
De huisarts doet het er een beetje bij. We hebben een zwangerschapswens en moeten waarschijnlijk IUI ondergaan met hormonen. Dat baart me wel zorgen. Stel dat ik gestopt ben, hoeveel invloed hebben die hormonen dan. Ik heb een verwijzing gevraagd aan de huisarts voor een zogenaamde POP-poli. Daar zitten gyneacoloog/psychiater/kinderarts bij elkaar en die kunnen adviezen geven. Ik hoop dat ik daar binnenkort terecht kan en ze misschien nog iets beter kunnen adviseren over het afbouwen. De huisarts heeft idd ook gezegd. Iedere week een druppel eraf en dan kijken hoe het gaat. Dus we wachten af. Ik denk dat ik het maar twee weken op 5 druppels hou.
je zou ook 1 dag 7 dr en de andere dag 5 dr kunnen doen. dit voor een week lang en dan pas elke dag 5 dr. stapsgewijs afbouwen is wel heel raadzaam hoor!! Ik ga dit voorjaar mn citalopram afbouwen en dan ga ik daar ook alle tijd voor nemen om het stapje voor stapje af te bouwen. Geen zin in een terug val of het weer opnieuw te moeten slikken!!
Ik ben 3 jaar terug afgebouwd van mijn ad, na 10 jaar, maar kan me geen bijwerkingen daarvan herinneren. Ik weet wel dat ik nu van de huisarts geen hormonen meer voorgeschreven krijg; geen anticonceptie e.d. omdat ik hier juist depressief en heftig op lijk te reageren. Ik weet niet hoe lang je dit gebruikt heb maar ik denk dat bijwerkingen erg logisch zijn, zorg dat je jezelf goed in de gaten houd en dat je de dokter 'up to date' houdt. Knap! Succes!
O, dat is ook een idee! Ik ben wel eerst van 7 naar 6, en nu dus van 6 naar 5 gegaan hoor. Dankjewel meiden! Fijn om dit soort dingen te lezen.
Ik had ook een afbouwschema van de HA gehad. De ergste bijwerking die ik had was dat het net leek of alles om me heen in schokjes ging (moeilijk te beschrijven maar een heel vreemd gevoel was dat )
De bijwerkingen waren niet van de benauwde hier. Ik ben ook op een verkeerde manier gestopt. Wilde van de een op de andere dag van de ad af omdat ik juist angst had door het medicijngebruik (bang voor verslaving en afhankelijkheid). Toen ik stopte had ik enorme hoofdpijn, angsten werden erger, hallucinaties en lichte paranoide. Ik heb oxacepam gekregen en moest dit van de huisarts twee weken aan een stuk innemen om de bijwerkingen te verlichten. Verder werd hij boos omdat ik niet rustig heb afgebouwd maar begreep later wel wat de oorzaak hiervan was. Ik ben uiteindelijk blij dat ik van die troep af ben, maar ik adviseer je wel om heel langzaam af te bouwen en bij teveel bijwerkingen nog even oxacepam te gebruiken. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen.
Ik zou een psychiater om een afbouwschema vragen een HA heeft daar net als van opbouwen de ballen verstand van sen HA boiwt veel te snel.op en af
Maar voordat je bij een psychiater binnen bent, dan sta je eert lang op de wachtlijst. Ik hoop dat ik bij die POP-poli binnen kom en daar mijn vragen kan stellen. Ik blijf nu eerst wel even op 5 druppels. Eens kijken hoe dat valt. Naast de hoofdpijn, heb ik geen psychische klachten (tot op heden).
Ik bedoelde ook via de psych. van de pop poli Mag je lexapro helemaal niet slikken tijdens de zw.schap want soms adviseren ze het in een lage dossering te blijven slikken
Ik heb toen een afspraak gemaakt met de pop-poli voor ik zwanger was. Mij werd nadrukkelijk geadviseerd niet te stoppen met de AD. En zeker niet als ik zwanger mocht zijn. Dit heeft alles te maken met hormoon-schommelingen. Ze hebben wel de AD nagekeken op de schadelijkheid (zowel voor de zwangerschap als voor de borstvoeding). En was het schadelijk geweest, had ik andere AD gekregen. Het advies was om ook na de bevalling zeker 1 jaar door te slikken. Denk dat het belangrijk is dat je goed advies voor jouw situatie krijgt. De pop-poli is bij uitstek geschikt hiervoor. Wat betreft afbouwen: ik neem aan dat je dat onder begeleiding doet?
Ik ben vorig jaar gestopt met cypramil, had soort van elektrische schokkend in m'n hoofd en duizeligheid, ook moest ik soms om iets kleins vreselijk lachen dat de tranen over m'n wangen rolden, soort lachstuip. Maar na een maand of 2 merkte ik dat ik weer onzeker/depri/labiel werd dus ben er weer mee begonnen. Ik denk dat ik het m'n hele leven moet blijven gebruiken
Nee liever niet. De gyn adviseerde me om contact op te nemen met mijn huisarts. De huisarts gaf aan dat ik beter over kon gaan op citaprolam (in overleg met de apotheek) of dat ik moest proberen af te bouwen. Ook omdat ik me tijdens de zwangerschap van mijn zoon heerlijk gevoeld heb. Ik gebruik lexapro nu zo'n anderhalf jaar voor angststoornis of burn out (ik denk het eerste).
Dat afbouwen gaat niet echt onder begeleiding. Ja, ik kan op ieder moment bij mijn huisarts terecht (geweldig mens), maar ik weet niet of je dat bedoeld. Die pop-poli lijkt me idd erg prettig. Ik neem aan dat je hier naar doorverwezen moet worden? Het is mij niet helemaal duidelijk wat de risico's zijn van AD en zwangerschap. Ik ben dan vooral benieuwd naar de risico's op de lange termijn. Die van net na de bevalling heb ik wel gelezen. Ik wil graag voor mezelf een goede afweging maken. Overstappen op een ander merk, lijkt me ook eng, vandaar dat ik nu voor afbouwen kies. Heeft 1 van jullie dan ervaring met overstappen en bijwerkingen? Ik denk dat ik aankomende week nog maar eens een afspraak maak met de huisarts. Ik heb haar nu een mail gestuurd, waarin ik om een verwijzing gevraagd heb.