Zwaar tillen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door brunette85, 17 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brunette85

brunette85 Bekend lid

29 dec 2009
    944
    0
    0
    gelderland west
    hoi iedereen,
    ik ben nu bijna 6weken zwanger, ik hoor om mij heen; pas op voor zwaar tillen? wat is zwaar? ik zit in een verhuizing en werk als verpleegkundige in het ziekenhuis waar ik altijd moet tillen.. wie kan mij advies geven? ik hoor ze graag tegemoet ;) liefs

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik til eigenlijk nog alles zoals boodschappen enz.
    Laatst zelf het bed op klossen gezet(vriedje was wel boos haha)
    Maar het is eigenlijk niet goed. Ik heb gehoord dat je niet meer als 5 kilo mag tillen o.i.d
    Maar je lichaam geeft heel snel aan wat teveel is of niet. Zoals me bed daar heb ik nog 3 dagen last van gehad. Maar ik vind het ook vervelend om steeds hulp te vragen aan mensen

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bij mijn weten mag je na ik geloof 20 of 25 weken niet meer dan 5 kilo tillen.

Gewoon naar je eigen lichaam luisteren, als je geen last hebt, is het goed, merk je dat je echt pijn voelt of daarna erg moe bent dan is dat een teken rustiger aan te doen lijkt me

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En hoe zit het eigenlijk met op tafeltjes en stoeltjes staan? Ik werk op een basisschool en moet nogal eens dingen ophangen. Ik klauter dan even op een leerlingtafel (ongeveer 75 cm hoog) Soms ook wel op de boekenkast... die is wel een stuk hoger.

Nu herinner ik me nog van een collega die vorig jaar bevallen is, dat collega's een halve hartverzakking kregen als ze haar op een tafeltje zagen staan. Is dat echt nodig? (Van mij weten ze nog niet dat ik zwanger ben) Vanaf wanneer "mag" je dat soort fratsen niet meer uithalen?

5. jerlin

jerlin Actief lid

20 sep 2007
    378
    0
    0
    ik mag van mijn collega's ook bijna niet meer op een ladder oid staan, en dat terwijl ik in het magazijn werk en geregeld de ladder nodig heb. ik doe het toch want wil niet afhankelen zijn van anderen of de verkoop weer in.
    tillen zou ik gewoon rustig aan doen. lichaam geeft wel aan als het niet gaat. ik moet soms wel dozen van een 20 kilo tillen en dat doe ik nu niet meer, mede doordat ik wel wat last heb van mijn litteken van de keizersnede.

succes ermee

6. paradijsvogel

paradijsvogel Fanatiek lid

4 aug 2008
    1.789
    0
    0
    Noord-Holland
    Zoals de andere meiden al zeggen, je lichaam geeft vanzelf aan wanneer iets te zwaar is. In het begin zal je er nog niet zoveel last van hebben, ik merk dat ik nu veel minder kan tillen als in het begin. Dus luister goed naar je lichaam!

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je moet inderdaad gewoon goed naar je lichaam luisteren. Toen ik zwanger was van Eva tilde ik gewoon tot 34 weken (verlof). En rond de 26 weken nog veel getild toen een collega met vakantie was. Ging allemaal prima. Toen ik verlof had ben ik eerst in huis gaan schilderen op een krukje. Daar kwam ik met 36 weken niet meer door mijn buik die in de weg zat en toen ben ik op een huishoudtrapje gaan schilderen. De wekelijke boodschappen deed ik ook tot 37 weken, eerst een zware krat, maar toen dat niet meer lukte met mijn buik, 2 shoppers. Het ging allemaal prima. Met 37 weken niet meer veel getild omdat we toen wel klaar waren in huis en mijn vriend toen ook weer samen met mij de boodschappen ging doen.

Dit keer heb ik overal veel meer last van en til ik haast niets meer... ik doe nog wat kleine dingen in het huishouden als de was en stoffen en ik doe veel de verzorging van Eva omdat ik dat graag wil, maar verder doe ik niet zoveel...

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betreft de wettelijke bepalingen:
    Arbo-advies.nl - Zwangerschap

Als je een heel stuk naar onderen scrolt, zie je "Wat zijn de risico's?" Daaronder staat een stukje over tillen. Er staat precies in hoe vaak en hoe veel je mag tillen. (Wel een briefje meenemen naar je werk dus, zodat je kunt turfen ;))

Maar los van de regels, denk ik inderdaad dat je zelf naar de signalen van je lijf moet luisteren.

9. Schildpad

Schildpad Actief lid

3 mei 2009
    412
    1
    0
    Klantadviseur
    Het meidenhuis
    Ik heb gisteren de meubels van de babykamer inelkaar gezet. De deuren en planken van de zijkant zijn ook niet ligt van gewicht. Ik heb alleen spierpijn in mijn benen ervan:( Ze zeggen dat je idd niet meer dan 5/6 kilo mag tillen. En je lichaam geeft het toch ook zelf wel aan als het teveel is. Gewoon een beetje op letten wat je allemaal tilt en dan vooral je houding erbij in de gaten houden;)

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik heb net ff dat stukje over tillen (van de arbo) gelezen en ik moest hard lachen.
    als ik alles precies zou nastreven zou ik niet mogen werken op dit moment.
    ik werk in een winkel waar ik vaak moet bukken en tillen en nu is het er ook super koud.

denk dat het handig is voor mij om naar mn lichaam te luisteren en niet te serieus naar de arbo.

liefs doris

Deel Deze Pagina