van 20 naar 30 uur werken (zorg)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cyntje78, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hallo allemaal...

Ik zit met een dilemma...

Ik werk 20 uur per week gemiddeld per week in de zorg. Nu komt de vakantie periode er aan.
    Ik heb begin februari aangegeven niet EXTRA ingepland te willen worden tijdens de piek weken tijdens de vakantie periode. Mede door onze zwangerschapswens. Maar ik was toen nog niet zwanger toen ik dat zei. Ze wisten toen wel al van onze wens af... kan bijna niet anders na 2 mk'en en 1 bbz... Dit vonden ze prima en konden het begrijpen.
    Nu hebben we het rooster en zie ik tot mijn grote schrik dan ik na mijn 3 weken vakantie de eerste week 24 uur moet werken en daarna de week 30! uur! En ik ben dan zo'n 20 weken zwanger...
    Kijk die 24 uur zal wel lukken maar ik zie enorm op tegen die 30 uur... Vooral omdat het zo'n zwaar werk is.
    Ik heb hiervoor al een gesprek gehad en heb al 4 uurtjes minder (eerst waren het 34 uren) Maar omdat we zo weinig personeel hebben dan valt er verder weinig aan te ruilen of af te geven.

Ik baal hier gewoon gruwelijk van... ik heb het duidelijk aangegeven! Ze hadden er rekening mee kunnen houden... nu moet er straks misschien wel op het laatste moment mijn diensten worden opgelost omdat ik dan 30 misschien wel niet meer red? Vooral voor mijn collega's vind ik dat vervelend...

Wat zouden jullie doen? Nogmaals aankaarten? Of afwachten tot het straks echt niet gaat en mijn collega's in de penarie laten zitten??
    Wil niet zeggen dat ik dan niet meer kan werken maar 30 uur in de zorg lijkt me toch iets te veel van het goede?
    Help!!

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

He,

Ik vind het eigenlijk heel brutaal dat ze je toch meer hebben ingepland aangezien je het aangegeven hebt. ik zou dus zeggen, luister ik heb het van te voren gevraagd toen was het geen punt en dus werk ik ook max. die 20 uur van mijn contract (evt. met uitloop van 24 uur, maar dat moet je zelf weten)

Zou toch wat zijn als ik die normaal 18 uur werk aangeef die dag kan ik niet en ze plannen me 32 uur in.. zou dat belachelijk vinden.

3. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Bedankt voor je reactie Mimi,

Het is dus zo dat het wel eens vaker voor komt dat je de ene week wat meer werkt en de andere week minder dan 20 uur... als je het eind van het kwartaal maar goed uit komt.

Maar inderdaad ben ik wel pissed omdat ik het juist van te voren heb aangegeven. Ze kunnen er beter van te voren al rekening mee houden dan dat ze straks op het laatste moment bijvoorbeeld een paar diensten moeten oplossen omdat het te zwaar word tegen die tijd.

Soms heb ik de neiging om ze in hun eigen sop te laten koken.... zo van "we zien wel, als het niet gaat dan hebben hún een probleem" Maar mijn collega's heb ik er het hardste mee.

Ik denk dat ik het van de week eens overleg met een paar nieuwe vakantie/weekend hulpen... kunnen hun niets overnemen dan schuif ik het door naar de leidinggevenden en zo niet.... dan heb ik sterk de neiging om tegen die tijd mezelf voor een gedeelte ziek te laten melden en "vervangend" werk te doen.
    Ik weet uit ervaring van zwangere collega's dat die op een gegeven moment ook gedeeltelijk de zw ingingen. Zwanger en werken in de zorg is nu eenmaal geen goeie combi.

Maar begrijp me niet verkeerd... ik zal me niet zomaar ziek melden... het moet echt niet gaan, anders werk ik gewoon.

4. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Zwanger en werken in de zorg heb ik geen ervaring mee.
    Zelf vond ik rond de 20 weken een prima periode en werkte toen fulltime op kantoor. Meer uren maar kwa werk natuurlijk totaal niet te vergelijken!! Dus tjsa, weet wat dat betreft niet wat beter is. Maar als je het al duidelijk hebt aangeven niet meer dan 20 uur te willen werken.... Dan moeten ze van hun probleem niet de jouwe maken. Ze hadden het op zn minst vooraf met je kunnen bespreken....

Ben je na die 2 week dan weer korter ingeroosterd trouwens?

5. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik zou er niet akoord mee gaan! ik doe ook zwaar werk en na 20 weken kon ik echt goed merken dat het minder werd
    en bij 24 weken ging ik een dag minder werken (van 30 naar 24 uur)

6. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    Ik begrijp je gedachtengang, zeker omdat je hebt aangegeven dat je dit niet wil maar......... ik vind het ook knap dat je nu al weet dat je het dan niet gaat trekken. Wie weet gaat alles nog gewoon goed, lukt en kan alles nog. Dat anderen op een gegeven moment minder gaan werken wil niet zeggen dat dat bij jou ook gaat gebeuren.
    Hoe gaat het werken je nu af, lukt het allemaal nog?
    Ik heb het idee dat je meer verbolgen bent dat er niet naar je geluisterd is. Wat heeft je leidinggevende gezegd toen je aangaf dat je het er niet mee eens bent?
    Probeer nog een keer een gesprek aan te gaan en kom je er dan niet uit, overleg met de arbo arts.
    suc6

7. hummer1

hummer1 Lid

27 nov 2009
    44
    1
    0
    Hallo,

Zelf werk ik 32 uur in de week en werk met verstandelijk gehandicapte mensen. Ook zwaar lichamelijk werk. Zelf ben ik nu bijna 19 weken zwanger en ik moet zeggen dat het me meevalt tot nu toe. Gelukkig heb ik lieve collega's die het zware tilwerk van mij kunnen overnemen en mij af en toe een beetje helpen. Als ik het goed begrijp maak je je nu al zorgen over iets dat pas over 2 maand gaat plaatsvinden. Ik zou het nogmaals bespreken met je leidinggevende en mocht dit niet helpen zou ik het rustig aan kijken hoe het gaat. Je kunt je dan nog altijd gedeeltelijk ziekmelden als het echt niet lukt.

In iedergeval succes!

8. Romie

Romie Bekend lid

15 jul 2008
    815
    0
    0
    Verzorgende IG
    hoi hoi,

Ik werk ook in de zorg. Ik werk normaal gesproken 28 uur. Met 19 weken zwangerschap kreeg ik veel last van harde buiken en mocht toen alleen nog maar halve dagen werken en geen onregelmatige diensten draaien. Ik ben toen 14 uur in de week gaan werken. Met 24 weken ben ik 7 uur per week gaan werken verspreid over 2 a 3 ochtenden per week.
    Het was op mijn werk ook een heel gedoe, aangezien er niet goed gecommuniceerd werd tussen manager en planning.
    Ik moet zeggen dat het nu wel zwaar begint te worden en ben blij dat ik over 3 weken met verlof ga.
    Ik zou het nog een keer aankaarten als ik jou was. Vind het belachelijk dat ze er niets mee gedaan hebben.
    Succes ermee!

Mieke

9. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Het is niet dat ik nu al verwacht dat ik het met 20 weken niet meer kan... Op het moment gaat het nog heel goed maar we hebben een drukke en zware afdeling. Rustig aan doen is voor mij heel moeilijk (net als rustig lopen haha) Ik vind het juist heerlijk om hard te werken!
    Maar het afgelopen 1,5 jaar hebben we een babyboom gehad en ik heb ze allemaal rustiger aan moeten zien doen. Er moet bij ons zo veel getild worden ondanks tilliften enz... Byvoorbeeld iemand zit op bed en wij draaien de benen in bed en dan hebben we nog het bukken, en trekken...

Het gaat me 1: om het princiepe en 2: ik weet hoe moeilijk het is in de vakantietijd om diensten op te lossen als er iemand ziek word en had zoiets van... beter van te voren rekening mee houden (dus ongeveer 20 uur werken) dan dat er alla minute vervanging moet worden geregeld.

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Volgens mij als je een contract hebt voor 20 uur kunnen ze je ook niet verplichten om meer te werken. Als je zwanger bent hoef je geen overuren te draaien

11. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastige situatie! ik werk ook in de zorg, 24 uur (na 1e zwangerschap) en ben nu ook zwanger.
    ik snap je probleem heel goed. Als het straks niet gaat dan zitten je collega's ermee, zij moeten dan de problemen oplossen.

Als ik jou was zou ik gewoon bij je leidinggevende aangeven dat je is toegezegd dat je rond de 20u zou blijven werken, ook in vakantie periode. Nu heb je je dienstlijst gekregen en zie je dat je veel meer bent ingepland. Geef aan dat je niet te voorbarig wilt zijn en er gewoon vanuit gaat dat je straks nog steeds aan het werk bent. Maar je werkt niet voor niks 20u en dan is de helft zoveel wel erg veel.
    Meer met de bedoeling dat je dit tijdig aan wilt geven zodat er straks geen problemen ontstaan.
    Maar ik zou ook aangeven dat je het vervelend vind dat iets wat eerder is toegezegd niet wordt vol gehouden en dan ze dit dan anders even in overleg hadden moeten doen.

op deze manier heb jij het kenbaar gemaakt, kan je leidinggevende zelf weten wat er mee gedaan moet worden. En kan hij evt planners aangeven dit op te lossen.
    Maar heb je ook laten weten dat je het niet oke vind dat afspraken niet worden nagekomen. Heb je je principe kwestie ook duidelijk gemaakt.

Maar lastig is het wel, zwanger zijn en in de zorg werken.
    Succes!!

Deel Deze Pagina