pfff....onzeker over toekomst.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door kellie, 15 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kellie

kellie Lid

12 sep 2008
    90
    0
    0
    hallo mede lezers;)

ik heb voor mijn gevoel een heel groot probleem.
    als volgt:
    ik werk 38 uur als filiaal leidster in een kledingzaak met een vast contract,ik werk er al 10 jaar.
    nu ben ik 26 weken zwanger en heb aangegeven minder te willen werken.
    ik heb mijn wens doorgegeven:31 uur werken als filiaal leidster.
    filiaal leidster kan ik niet zijn voor die uren kreeg ik toen te horen,wat ik wel begrijpelijk vond en ook niet zo erg.
    ik heb een paar weken gewacht op hun antwoord welke uren ik mocht komen werken,nu kreeg ik vd week te horen dat ik maar voor 16 uur terug kan komen.
    ik schrok me echt rot!
    van 16 uur kan ik echt niet rondkomen.
    het had met de kreditcrisis te maken zeiden ze.
    nu hebben ze een paar weken geleden een nieuwe filiaal leidster aangenomen die ze op aan het leiden zijn in een andere vestiging van ons bedrijf,ik wil helemaal geen 16 uur werken.minimaal 24 zou oke ziijn.
    maar dit was niet bespreekbaar,meer uren had hij niet voor me iig.
    ik vraag me af of dit wel mag wat ze doen.
    ik zou kunnen zeggen,oke dan blijf ik lekker 38 uur werken(en zoek ik daarna wel een andere baan zonder dat ze het weten want niemand neemt me met mn buik nu aan)
    en ik wil nergens voor tekenen. maar ja mijn plek is al voorzien zeg maar.
    in mn omgeving zeggen ze maak je niet druk joh,je staat in je recht,maar ben zo onzeker nu.
    weten jullie hier meer van?

ik hoop dat het een beetje te volgen is mijn verhaal:p
    en iig bedankt voor het lezen

groetjes...

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hai kellie,

ik heb je verhaal gelezen, helaas kan ik je er niet bij helpen. Ik vind het wel een hele intresante vraag of ze dat mogen doen dus ik lees ff met je mee.

3. kellie

kellie Lid

12 sep 2008
    90
    0
    0
    ja ze bezorgen je wel lekker veel stress als je zwanger bent;)
    het zal allemaal wel goed komen,maar ben ook zeer benieuwd naar de reacties

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Zolang jij niks getekend hebt, waarin staat dat je accoord gaat met die 16 uur, kunnen ze je niks verplichten en houd je dus gewoon je functie.
    Zie deze link: http://www.cnv.nl/gezinenwerk/flexibel-werken/minder-werken-deeltijdwerken/

Je hebt een vast contact, en dat kunnen ze niet zomaar wijzigen. Als ze dat wel willen doen zullen ze een gedeeltelijk ontslag aan moeten vragen bij de kantonrechter. De kans is erg klein dat ze dat voor elkaar krijgen, aangezien ze wel iemand anders hebben aangenomen voor dezelfde functie.

Verder mogen ze het in beginsel nooit weigeren als je om minder uren vraagt. Alleen als daardoor het bedrijf in ernstige moeilijkheden komt of als het bedrijf minder dan 10 werknemers heeft mag dat. Dat eerste is ook weer moeilijk te bewijzen.

Misschien moet je even contact opnemen met een vakbond of rechtswinkel? Die kunnen je vaak verder helpen...

5. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    een vast contract voor 38 uur mag niet zomaar door je baas ineens omgezet worden naar 16 uur.
    zou lekker worden!
    dat je met 16 of 24 uur geen leidster meer kan zijn daar valt nog in te komen uiteraard, maar dan kan het nog wel in normaal overleg gaan.

joyce

6. kellie

kellie Lid

12 sep 2008
    90
    0
    0
    goh,enorm bedankt voor jullie antwoorden!
    vooral de link naar de site is erg interresant.
    en idd ik teken niks en ga niet akkoord.
    dus...of 38 uur zeg maar of we gaan een stapje hogerop!

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Volgens mij mogen ze 31 uur ook niet weigeren hoor...wat bluesky zegt...alleen als ze gegronde redenen hebben...
    Dat je die functie niet meer kan houden is misschien begrijpelijk...maar ik weet niet of ze dat dus als reden kunnen opgeven.

Je kan ook om alleen advies te winnen naar de rechtswinkel of het juridisch loket bellen of gaan...dat heb ik gedaan toen de dag nadat ik mn zwangerschap heb aangekondigd ineens mn contract niet verlengd werd...
    ze geven je echt goede adviezen die ook nog eens bruikbaar zijn! je hebt er echt wat aan!

8. kellie

kellie Lid

12 sep 2008
    90
    0
    0
    dankje sarah voor je raad.
    ik had nooit verwacht dat ze dit zouden doen,ze waren eerst zo medelevend. ik dacht altijd dat alles wel in overleg goed zou komen,wel eng om hulp van hogere hand in te schakelen,maar het zal helaas wel moeten.
    nu merk ik pas dat je echt een nummertje bent

9. vrouw27

vrouw27 Lid

22 aug 2008
    55
    0
    0
    Hoi Kellie,

In eerste instantie kan je volgens mij je probleem gemakkelijk oplossen met ouderschapsverlof, je houd gewoon je 38 uur en gaat 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen. Dat is per 1 januari 26x de normale arbeidsuren per week, met jouw 38 uur kan je dus wel even vooruit ;)
    Het maakt ook niet uit als het onbetaald is want als ze akkoord waren gegaan met een dag minder werken was je ook die betaalde uren kwijt en het voordeel nu is dat je pensioenopbouw wel doorgaat over die dagen :D
    Ouderschapsverlof mogen ze niet weigeren tenzij ze kunnen aantonen dat jouw verzoek zo ongeveer tot het failissement leid....lijkt me stug ;)

groetjes, vrouw27

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wat een onzin dat je geen filiaalleidster zou kunnen zijn met 31 uur in de week. Dat vind ik niet heel meedenkend van je baas.

Verder acht ik de kans groot dat het argument "kredietcrisis" gewoon uit de lucht gegrepen is. Eerder lijkt me een dalende omzet een argument, maar het zou me niets verbazen als dat wel mee zou vallen.

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben het met de rest eens, dit mag echt niet zomaar.
    ik zou het even uitzoeken en aangeven bij je baas dat je weet dat wat zij doen niet is toegestaan, en laat ze maar bewijzen dat je je functie niet binnen 31 uur redt.

(overigens is een vriendin van mij ook filiaalleidster en zij werkt 28 uur ;) )

12. Flo00

Flo00 Lid

2 dec 2006
    42
    0
    0
    Ik zou inderdaad doen wat vrouw27 zegt! Gewoon je contract laten staan op 38 uur en ouderschapsverlof aanvragen voor 7 of 8 uur per week (dit mg voor minimaal 12 maanden; mogelijk langer). Naast dat ze dit echt niet kunnen weigeren heeft het ook voordelen voor als je zal worden ontslagen (het hebt immers nog een contract voor 38 uur) en volgens mij ook voor je pensioen opbouw!

Succes en maak je echt geen zorgen; het zou wat zijn als werkgevers zomaar je vaste contract van 38 uur kunnen wijzigen!
    Flo

Deel Deze Pagina