Hallo dames. Wanneer je naar het ziekenhuis moet voor een behandeling (het zij een echo, tp of punctie), meld jij je ziek of neem je een vakantiedag op? En waarom? Groetjes Friesin
Ik ben op mijn werk altijd open geweest over het ziekenhuistraject. Dus ik meld het als 'doktersbezoek' en bij Personeelszaken weten ze dan genoeg. Soms moest ik 3x per week naar het ziekenhuis, dat zou ik niet redden met ziekmeldingen of steeds vrij nemen.
ik heb toen dat nodig was steeds uren opgenomen, omdat ik het niet op mijn werk wilde vertellen... maar ik had zat uren... als ik die niet had gehad had ik het misschien wel verteld, zodat we er misschien met elkaar uit hadden gekomen...
Ik zeg het liever niet op mijn werk. Waar ik mee bezig ben. Voor een echo kom ik een kwartiertje later en met de inseminatie had ik een vrije dag genomen. Elke maand een vrije dag moet wel lukken.
@MPO: Wat is een "doktersbezoek" precies? Wat bedoel je precies met dit term? Krijg je dat uitbetaald?
Ik heb het verteld op mijn werk en mocht altijd gewoon weg. Alleen voor de punctie heb ik een dag vrij genomen, omdat ik dan echt een hele dag weg was. Misschien had ik me toen wel ziek mogen melden, maar ter compensatie van alle 'losse uurtjes' die ik gewoon weg mocht vond ik het netjes om vrij te nemen. Nu heb ik een nieuwe leidinggevende en onlangs verteld dat we volgend jaar weer het ziekenhuis ingaan. Tijdens dat gesprek kreeg ik veel steun, dus ik denk dat ik weer gewoon weg zal mogen. Inmiddels kan ik ook gewoon thuis werken en de uurtjes, die ik onder werktijd weg moet, op die manier inhalen. Bij ons op het werk is het echt geven en nemen, maar ik weet niet hoe jou werkgever hier in staat en of je het op het werk wil vertellen.
Mijn filiaal manager en personeelszaken zijn ook van mijn behandelingen op de hoogte. Zij hebben alle dagen dat ik naar het ziekenhuis moest op vakantie dagen gezet. Waarschijnlijk kom ik (net als vorig jaar in de min) en kost me het weer een deel van mijn vakantie geld.
Wow!! Serieus ?? Dat vind ik echt niet kunnen. Als je het eerlijk vertelt moet het ook wel als ziektedagen tellen.
Ze zijn overigens wel erg begripvol!! Heel fijn. Het blijft me alleen wel wat steken dat ze het meeste niet zien als ziekteverzuim, omdat je hier simpelweg niet voor gekozen hebt. Ik wil dit gevoel graag delen met mijn werkgever. Maar we hebben nu een goede verstandhouding en wat zet ik op het spel mocht ik dit naar buiten brengen. Sinds een maandje zit ik eindelijk weer wat beter in mijn vel. Ik heb het emotioneel gezien behoorlijk zwaar gehad..
Je werkgever is verplicht je onder werktijd naar een dokter / ziekenhuisafspraak te laten gaan, maar de werkgever hoeft je hier geen vrij voor te geven op zijn kosten. Dus dat betekent dat je vrije uren / vakantiedagen moet opnemen. Bij sommige werkgevers krijg je een aantal uren voor dokter / ziekenhuisbezoek per jaar. Bij iedereen waarbij het anders is; jullie hebben geluk met jullie werkgever! Ik moet helaas uren opnemen voor ziekenhuisbezoeken. Voor de punctie een hele dag. De dag na de punctie mij wel ziek gemeld aangezien ik rustig aan moest doen vanwege dreigende overstimulatie. Mocht dit nog een keer voorkomen dan had ik mij bij de bedrijfsarts moeten melden om te kijken of dit een terechte ziekmelding was of dat ik een volgende keer een vrije dag zou moeten opnemen. Daar was ik het overigens niet mee eens; het was een medische aandoening en geen lekker dagje vrij. 3 dagen daarna was ik vrij en de week erop rustig aan gedaan op het werk.
@pinkflower: Ik ben blij met mijn werkgever, ik wilde gewoon weten of het fair is wat zij doen. En net als jij, moet ik ook vakantiedagen opnemen.
Helaas zijn hier dus geen regels over. Je hebt nergens recht op, ook bij gewoon doktersbezoek niet (of het moet nadrukkelijk in je cao staan). Ja, je werkgever moet je de gelegenheid geven om maar Eem arts te gaan, maar kan zeker eisen dit in je eigen tijd te doen. Alles afhankelijk van hoe redelijk je leidinggevende is op dat vlak. Op de site van Freya staat er ook het 1 en ander over.
Ik vind het vervelend voor je hoe je werkgever hiermee om gaat, Friesin. En ik snap dat je de nu goede relatie niet op het spel wilt zetten. Maar als jij ongelukkig bent met hoe het nu opgelost wordt ben ik bang dat het toch aan je gaat knagen. Ik weet niet of je er wat aan hebt of het misschien al weet, maar Freya houdt zich o.a. met zulke zaken bezig. Ik heb hier onderstaand artikel over kunnen vinden en volgens mij kun je ook direct contact met hen opnemen en advies inwinnen over jouw specifieke situatie (mocht je dat willen en volgens mij moet je dan wel lijf zijn, maar dat weet ik allemaal niet zeker). FAQ, Ziekteverzuim en vruchtbaarheidsbehandelingen.
Ik heb het ook een beetje uitgezocht en jullie hebben gelijk. Nou voor mij nog een reden om er niets over te vertellen op werk. Ik probeer het wel zo veel mogelijk vroeg te doen en dan wat later te komen op werk. Gelukkig werk ik 32 uur en kan ik mijn vrije dag in de week af en toe een beetje wisselen. Ik denk ook niet dat mijn werkgever het als ziektemelding zou zien als het niet persé hoeft
Een doktersbezoek krijg ik altijd vergoedt door mijn werkgever (is hetzelfde als een tandartsbezoekje). Ik heb het zo af kunnen spreken in ieder geval, waardoor de afwezige uren niet voor mijn eigen rekening komen en het ook niet als ziekteverzuim wordt genoteerd.
Ik heb in 2011 of in 2010 afspraken gemaakt met mijn leidinggevende,aangezien er niets in cao staat hierover. Deze afspraken er weer bij gehaald in 2013. Ik ben blij met deze afspraken en zo kost het mij geen dagen. Ik heb niet gekozen om niet om de natuurlijke wijze kinderen kan krijgen. Maar tis wel geven en nemen, als irts onder dienst viel lrobeerde ik eerst te ruilen oid
Ik probeer zoveel mogelijk buiten werktijd om te plannen (echo's enzo), en als het wel in werktijd valt, dan compenseer ik met extra uren op een andere dag(en), en de langere momenten, wordt het een zielmelding. Zo heeft de werkgever weinig last en ik ook.
Mijn baas meldt mij ziek of ik werk thuis met zijn medeweten en akkoord. Nu werk ik geen 40 uur maar altijd meer en mijn baas zegt dat dit zijn flexibiliteit terug is. Ben me er van bewust het erg getroffen te hebben. Maar ik neem ook echt alleen wat ik nodig heb. Zo heb ik de dag na de punctie mijn werk gewoon hervat, idem na de terugplaatsing. Andere collega die 6 weken (!!) ziek was na een laparascopie heeft minder coulante regels dan ik. Daar kan ik ook wel inkomen, hoe lullig ook. In onze CAO moet niets, het is allemaal gunst.
@pandavliegen, klaasje82 en bloemetje87. Dat is mooi dat jullie het zo op kunnen lossen! Fijn als dat mogelijk is. @pandavliegen: ik zit in een icsi traject (veel bezoekjes dus). Ik ben totaal afhankelijk van de agenda van het ziekenhuis waar ik in behandeling ben en hoe ik reageer op de hormonen. Helaas ook nog eens een dik uur rijden vanaf waar ik woon.. Maar wel mega blij met iedereen die ons behandeld hebben.