Hallo dames, Dit zal wel weer de zoveelste topic zijn over dit onderwerp maar ik heb toch nog een vraagje aan dames die borstvoeding geven of hebben gegeven. Ik kan elk moment bevallen en er komt al een poos vocht uit mijn borst, niet heel raar natuurlijk. De afgelopen weken wordt dit wel meer en ook dikker en vettiger (beetje plakkerig). Dit vind ik natuurlijk prima omdat ik van plan ben borstvoeding te geven. Wat ik mij nu afvraag is of jullie nog bepaalde dingen deden/aten/dronken om de borstvoeding te "stimuleren" zeg maar. Zodat je uiteindelijk voldoende borstvoeding had voor de baby. De verloskundige (tijdelijke vervanger van mijn eigen verloskundige) vertelde mij dat ik er dagelijks in moest knijpen zodat het op gang kwam. Mijn eigen verloskundige raad mij dit af, mede omdat het ervoor kan zorgen dat ik weeën opwek. Nou ik hoor graag jullie tips, Do/Don't en natuurlijk ervaring. Fijne weekend allen.
Nou echt niet knijpen hoor. Veel huid op huid contact, voeden op verzoek en zelf voldoende drinken. Dat is al een fijne start. En bij twijfel een lactatiekundige inschakelen!
Zo te horen vooral bij vragen een lactatiekundige om hulp vragen mocht dat nodig zijn.stimuleren hoeft niet maar kan geen kwaat tenzij je een verhoogde kans hebt op een vroeggeboorte en dus dan ook geen seks mag hebben. ( ik heb zelfs de oudste gevoed terwijl ik zwanger was van de 2e) En snuffel eens rond op borstvoeding.com, die site word beheerd door een lactatiekundige die tevens ook kinderdietist is. Heel fijn om informatie te vinden over feiten en fabels over borstvoeding en bijvoorbeeld ook voedingshoudingen ( met foto's ter verduidelijking) kolven en veel meer.
Ontspannen en zoveel mogelijk van genieten. Niet denken heb ik wel genoeg. Maar juist ik heb meer dan genoeg. Mocht het pijnlijk of moeilijk gaan niet twijfelen maar meteen een lactatiekundige langs laten komen!
Knijpen is nooit goed. Je kunt eventueel wel met de hand wat proberen te kolven. Maar dit verhoogt je productie na de geboorte niet. Het voordeel ervan is dat je je borsten wel leert kennen en alvast weet hoe het werkt. De melk kun je wel bewaren en als je dan bijvoeding moet geven kun je dit geven ipv kv. Bij kolven komt oxycotine vrij, maar lang niet zoveel als bij seks, dus zolang je seks mag hebben, mag je kolven. Hier nog twee artikelen https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/20-afkolven-met-de-hand-hoe-doe-je-dat https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/291-colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap Owja en de beste manier om je productie op gang te helpen is aanleggen aanleggen aanleggen. Veel huid op huid contact, je kleintje zoveel mogelijk bij je houden. 12 voedingen op een dag is heel normaal.
spreek met jezelf een tijd van bijvoorbeeld twee of drie weken af om de borstvoeding een kans te geven. In mijn omgeving gaf niemand. En ik kreeg weinig steun. Weliswaar uit medelijden omdat ik echt wel pijn heb gehad de eerste week. Niet om je bang te maken hoor dit hoeft niet. Maar het kan gebeuren en ook dan kan het allemaal gewoon goed gaan. Had iemand mij maar verteld van tevoren wat normaal was, en wat kon gebeuren. Maar ik heb doorgezet en uiteindelijk geen van mijn tot nu vier kinderen kV hoeven geven. Eten en drinken gewoon gezond. Zorg voor jezelf. En neem vooral veel kleine rustmomenten. Venkelthee dronk ik ook. En veel noten. Amandelen zijn goed schijnt. Sommige vrouwen klagen over vermoeidheid en stoppen daarom. Mijn ervaring is dat ik wel een soort roes krijg tijdens het voeden. Dat moment ontspan ik dan ook volledig. Na de voeding even bijkomen want je bent door de toeschietende hormonen echt even suffig, daarna ebt dat weg en kan je gewoon weer door. Ik hoop dat het je lukt!
Qua eten/drinken zorgde ik er gewoon voor dat ik voldoende gevarieerd en genoeg binnen kreeg om een extra lichaampje te voeden. Knijpen of beter gezegd: stimuleren heb ik alleen in het begin toen mn zoontje net geboren was gedaan om er zo voor te zorgen dat hij minder kracht hoefde te zetten om de eerste druppels van de voeding naar binnen te krijgen. Heb overigens 13 maanden gevoed waarvan 9 à 10 volledig. Daarna leek de productie af te nemen/leek zoontje er ook minder interesse in te krijgen. Achteraf gezien niet heel gek, gezien ik na 11 maanden weer zwanger ben geraakt (maar dat wist ik pas ruim 2 maanden later).
Hoi dames, Dank jullie wel van jullie reactie. Ik ga een kijkje nemen op de sites, lijkt me interessant! Dat knijpen laat ik even voor wat het is, voelde niet altijd even fijn aan. Heb het toch wel een week gedaan, helaas. De tips huid tegen huid en aanleggen zal ik ook zeker meenemen. Hoop namelijk echt dat ik voldoende voeding heb voor de baby. Het lijkt me zo prachtig om te kunnen doen!! Een fijn weekend dames
In 99,9% is er altijd genoeg voeding Die verhalen van geen genoeg voeding komen de wereld in omdat mensen altijd vinden dat er om de 3/4 uur gevoed moet worden ( dit advies zullen ze je waarschijnlijk ook bij het consultatiebureau gaan geven, luister daar aub njet naar! Borstvoeding mag je onbeperkt geveb in tegenstelling tot flesvoeding en ze zullen waarschijnlijk net een riedel komen dat je kindje toch echt genoeg heeft aan 6 voedingen en bla bla) maar bij bv is dit over het algemeen helemaal niet haalbaar in het begin. Meestal komen de baby’s in het begin om de 2/2,5 uur... ja, ook in de nacht Borstvoeding is wat lichter verteerbaar als flesvoeding, maar dus heel normaal als je kindje 8-12x per 24 uur komt met borstvoeding. Ook zou het in principe niet pijn moeten doen, als het zo pijn doet dat de tranen in je ogen staan moet je echt een lactatiekundige bellen! Kijk eens op borstvoeding.com, daar kan je je goed inlezen
Knijpen niet gedaan. Verder volgens mij ook niets bijzonders, na de geboorte soms borstvoedingsthee gedronken maar had niet het idee dat dat verschil maakte.
Ja ik ben ook wel echt van plan om de baby gewoon te voeden wanneer hij daar om "vraagt". Zal me niet echt strak houden aan een aantal keer per dag, zolang hij maar genoeg binnen krijgt. Heb gelukkig ook een wiegje naast me bed dus in de nacht hoef ik niet ver te lopen om de baby te voeden. Zie het allemaal wel positief voor me, maar vanwege de verloskundige (de vervanger) begon ik te twijfelen of het ik wel genoeg had om borstvoeding te geven. Zij gaf ook aan dat ik het niet langer dan een dag moet proberen als het niet op gang kwam. En dat ik nu al zeker zoveel vocht moest verliezen dat ik mijn compres minimaal 3 keer verwissel. Beetje vaag allemaal. Ga natuurlijk wel erop letten dat de baby niet te veel afvalt e.d. Maar zal het toch wel echt langer dan 1 dag proberen. Anyway, zal straks genieten (hopelijk) van de baby aan me borst. Lijkt me zo een mooie band tussen moeder en kind.
Serieus:-0 zei ze dit? Oh wat erg. Ik ben nooit een druppel verloren voor de bevallingen. En ik kon wel een drieling voeden na de eerste. Op gang komen duurt echt wel een dag of vijf, en dat is heel natuurlijk! Mijn vierde, duurde ook echt wat langer voor hij weer op gewicht zat, ieder kind zijn eigen tempo.
Jou bericht stelt me toch wel weer gerust. Ben nu elke keer aan het kijken of ik nou wel vocht verlies. En kon ook echt verdrietig worden als ik nauwelijks wat zag. Het hoeft dus helemaal niet het geval te zijn. Pfff, sommige verloskundigen!!!
Nul! Ben ik ooit verloren echt! Ik had wat van die gele korreltjes meer niet. 1 kind, 14 mnd. Gestopt met voeden ivm tweede zwangerschap, 2 kind, bijna twee jaar, kind is zelf gestopt met drinken. 3 kind bijna 3 jaar gevoed. Gestopt enkele weken voor geboorte vierde kind, 4 kind, drinkt nu 21 maanden bij mij en ben pril zwanger. Eet en leef gezond. Vertrouw echt op je eigen lijf. Niet op wat anderen denken dat jouw lijf kan. Zoals al gezegd , biologisch gezien is 99,9 % van alle vrouwen lichamen geschikt om bv te geven vaak zijn er andere factoren zoals slechte begeleiding en onzekerheid waardoor het niet lukt. Ook is het een fabel dat er niet genoeg voedingsstoffen in zouden zitten. Is echt flauwekul. Lees je goed in. En geloof niet alles wat er om je heen gezegd wordt.
Hou er ook rekening mee dat de vk en de kraamzorg waarschijnlijk veel meer voeding willen geven dan in het ieniemienie maagje van je kindje, waardoor je het maagje gaat oprekken. 10 ml is op de eerste dag een hele mooie hoeveelheid om te geven per keer. Nog een mooi artikel voor je https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/154-groei-van-de-pasgeboren-baby En zoals hierboven is genoemd, bijna iedreeen kan bv geven. En te weinig voedingsstoffen in de melk komt alleen voor bij zware ondervoeding van de moeder en zelfs dan gaan alle voedingsstoffen naar de baby ipv de moeder.
Wat een onzin heeft dat mens verteld Luister echt niet naar haar hoor! Borstvoeding komt pas na 3/4 dagen echt op gang... En er zijn genoeg vrouwen die tijdens de zwangerschap geen druppel verliezen. Echt wat een raar mens, neem geen advies van haar aan ( het liefst van niemand dan een lactatiekundige) want deze vrouw gaat je borstvoeding om zeep helpen
Mijn mond valt open van verbazing, wat een onkundige verloskundige. Echt niet meer naar luisteren.wat een onzin. Echt voor informatie over borstvoeding moet je bij een lactatiekundige zijn of een vrijwilligster van la leche league. Want door dit soort onzin van deskundigen die beter zouden moeten weten zijn er vrouwen die denken dat ze geen borstvoeding kunnen geven.terwijl dat in de meeste gevallen prima gaat.en ja soms moet je daar hulp bij hebben. Maar dan wel van iemand die écht verstand heeft van borstvoeding.
No she didn't!!!!!!! Ik had na 5 dagen pas melk. Ze overleven de eerste dagen prima met die eerste paar ml hoor. Ik heb me geen moment druk gemaakt
Heyy dames, Zelf vond ik het ook geen fijne verloskundige, was blij dat het een vervanger was. Bij me volgende afspraak ga ik het inderdaad aankaarten dat ik me hierdoor (door haar eigenlijk) wel een tijdje onzeker heb gevoeld. Vraag me nu echt af of alle andere adviezen die zij geeft of heeft gegeven dan eigenlijk wel deugen. Bij mij gaat het nu dan om het geven van borstvoeding maar er zullen vast ook andere dames zijn die haar advies hebben gevraagd over andere dingen en die misschien ook hebben opgevolgd. Het kan allemaal best schadelijk zijn dan. Ga nu toch maar eens contact opnemen met een lactatiekundige. Dacht eerst dat het niet nodig zou zijn omdat ik het vertrouwen in me verloskundige had. Met mijn vaste verloskundige heb ik trouwens geen problemen en altijd een fijn gevoel hoor. Maar wil nu toch wel meer zekerheid en denk dat een lactatiedeskundige mij dat wel kan bieden. Bedankt voor de reacties dames, voelt toch als een "last" van me schouder. Is me eerste kindje en van mezelf moet/wil ik er echt in slagen om hem borstvoeding te geven. Dus een hele druk op mezelf, maar jullie verhalen doen me zeker goed.
Er is hierboven al een heleboel gezegd. Wat ik nog wilde meegeven, ik had het idee dat alcoholvrij bier mijn productie een boost gaf, zeker in dip periode..