Hallo, Ik zit met een situatie waar ik even geen raad mee weet en misschien dat u mij daarmee wat kan helpen. Ik heb vorig jaar augustus, en vorige week 2 miskramen gehad. De eerste was met 5 weken, geen vruchtzak te zien. De laatste was wel een vruchtzak te zien maar er zat niks in. Ik zou 7 weken zijn. De laatste miskraam kwam ook niet op gang dus ben vorige week gecurreteerd Volgende week krijg ik controle. Ik ben verder gezond, ook mijn baarmoeder en eierstokken zien er verder prima uit. Heb ook een regelmatige cyclus en verder een duidelijke voelbare eisprong elke maand. Verder hebben ik en mijn vriend (nog) geen onderzoeken gehad. ik heb wel een aantal jaar terug een gezonde zwangerschap gehad maar helaas toen voor een abortus moeten kiezen. Hiermee wil ik aangeven dat wel normaal zwanger ben geweest (ik was 10 weken). We hebben momenteel wel een zwaar leven. We werken elke dag heel hard in de 43 graden. Daarnaast is ons leef en eet patroon niet bepaald stabiel. Ik slaap ook weinig en slecht. (Wij wonen en werken in Turkije) De gyneacoloog kon verder zo op het oog ook niks zien. Het kan domme pech zijn zei hij. Maar misschien is onderzoek wel nodig. Wat zou u ons aanraden? Nu al onderzoeken of het nog een keer proberen?
Hallo, Je zou een karyotypering kunnen laten doen, dit wordt in nederland aangeboden na 2 miskramen maar eigenlijk komt hier nooit wat uit! Ze kijken dan of er in de genen een afwijking zit die de miskraam veroorzaakt. Maar meestal komt het niet hier door maar door een celdelingsfout. Een gezonde leefstijl, met name alcohol en roken spelen een grote rol bij miskramen. Voeding ook wel, maar een stuk minder. Ook leeftijd speelt een grote rol. Het is aan jou of je verder laat onderzoeken, maar als ik je verhaal lees ben ik als verloskundige niet heel bezorgd dat het niet zou gaan lukken. Ik zou zeggen, probeer het nog een keer. Succes! Groeten Evelien
Alvast bedankt voor het antwoord Ik ben zelf 28 jaar en mijn vriend 30 dus we zijn nog niet 'redelijk' oud voor een eerste kindje denk ik zo haha. Ik zelf rook en drink niet en probeer wel zo goed mogelijk te eten. Rusten gaat helaas niet zo hier. Mijn vriend rookt en drinkt wel. Maar omdat ik eerder normaal zwanger ben geraakt (goede zwangerschap) denkt u niet aan bepaalde ziektes of afwijkingen al meteen?
Nee daar denk ik absoluut niet aan. Helaas gebeurt dit vaak bij vrouwen, een paar miskramen. Houd goede moed!
Ik ben vandaag weer begonnen met foliumzuur te slikken. Ik las ergens ook iets over de vitamine b12. Dat als je hier een tekort aan hebt ook een reden kan zijn voor een miskraam. Ik weet niet of dit waar is. Mijn eetpatroon is niet zo heel goed dus het kan zijn dat ik hierin een tekort heb (eet weinig vlees en zuivel). Zou ik deze vitamine extra kunnen gaan slikken naast de foliumzuur?
je zou een multivitamine kunnen gebruiken voor zwangere vrouwen. Dit is een mooie aanvulling op je voeding. Wel graag speciaal voor zwangere vrouwen aangezien de dosering van de verschillende vitamines daarbij is aangepast. Ik wil nog even opmerken dat zowel alcohol als roken voor zowel de man als vrouw de vruchtbaarheid kan beinvloeden. Groetjes Gea