Helaas gaan wij volgende week veel te vroeg afscheid nemen van ons kindje. We hebben al besloten het te laten cremeren, maar wilden eigenlijk geen kistje of mandje omdat alles wat er voor dit doel te koop is niet bij ons past of we heel erg duur vinden (we gaan ons kindje niet mee naar huis nemen of opbaren). Misschien erg praktisch gedacht, maar we vroegen ons nu af wat een mooie oplossing is om het kindje toch in iets stevigs te leggen (wat verplicht is), zonder dat het echt zo'n kistje/mandje wordt als je kunt kopen voor dit doel (dus ook de zachte mandjes). Zijn er mensen die zelf iets hebben aangeschaft of gemaakt? En die onze gedachtengang kunnen volgen...? Het gaat er uiteraard niet om dat we niet het beste willen voor de kleine!
In het ziekenhuis hadden ze een speciaal doosje. Formaat schoenendoos, geloof dat het oorspronkelijk envelopdozen waren. Vlinder heeft gewoon zo'n doosje gekregen. Maar in principe kun je ieder mandje, kratje of doosje gebruiken wat ongeveer het juiste formaat heeft. Ik hoop dat je iets vind wat bij jullie past. Heb je zelf al iets in gedachten, wat materiaal betreft misschien? Dan kan ik met je meedenken/zoeken... Persoonlijk lijkt een soort picknickmandje mij wel mooi en praktisch. Zoiets misschien?
Hi Verox, Dank voor je snelle reactie. Eigenlijk is dat wat jij nu aangeeft precies niet onze smaak Wij houden van heel simpel, strak en basic. Vandaar dat we veel van de dingen die te koop zijn ook niet zo mooi vinden... Erg lastig dus (maar je wilt zo graag iets dat bij je past!). Zijn er mensen met ervaringen van mandjes oid van ziekenhuizen?
Simpel strak en basic... Een mooie stevige cardboard doos met label? Een opbergkist met metaal-look, triplex-hout, steigerhout of wit hoogglans?
Beste Lenali, Wat verdrietig dat ook jullie dit besluit moeten maken. Wij hebben wel een "officieel" mandje genomen, maar dat was ook omdat mijn uitvaartverzekering de boel vergoedde (jij of je man heeft niet toevallig nog een uitvaartverzekering?). Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar minder geld aan uit wilt geven, de mandjes en zaken die er voor gemaakt worden vind ik ook erg duur. Qua maat: als je nog een knuffeltje oid erbij in wil doen zou ik vooral niet te klein nemen. Onze Sam was 27 cm, met de omslagdoek die ik had gevild paste dit niet in een mandje van 30 cm. We hebben dus een maat groter genomen; 45 cm, en dit was prima (niet veel te groot). Het mandje van 30 cm hadden ze in het ziekenhuis voor ons gehad, als we die nodig hadden, daar hebben ze het alleen niet over kosten gehad. Ik zou wel gewoon even informeren wat het ziekenhuis doet; elk ziekenhuis heeft ook z'n eigen protocol. Mutsjes en een luiertje (driehoekje stof) hadden ze bvb. ook standaard in ons ziekenhuis. Heel veel sterkte, en als je nog meer vragen hebt, weet je ons te vinden! Ik vond het zelf ook erg prettig om in deze tijd (voor de geboorte) veel te regelen. Wij hebben bvb. nog een pretecho laten maken en buikfoto's gemaakt (met zelfontspanner).
Bij ons in het ziekenhuis hadden ze dus alleen die kartonnen doosjes. Geen mutsjes of luiertjes. Wel was alles wat ze geregeld hebben gratis. Onze uitvaartverzekering (Dela) vergoedde ook niets. 23 weken valt bij onze uitvaartverzekering buiten de dekking. Wel is het de moeite om toch even te bellen. Soms komen ze je uit coulance toch tegemoet met een kleine vergoeding.
wij hebben een simpel kistje genomen [kleinste formaatje] via de uitvaartondernemer en hebben tessa haar naam erop laten zetten. Ze is bij ons ook niet mee naar huis gegaan. Wij kegen trouwens een flinke vergoeding van onze uitvaartverzekering ookal met 23 weken. misschien nog een tip
Bij ons ziekenhuis (WKZ) kon je een mandje en een quilt uitzoeken (gratis). Ze hadden mandjes in verschillende maten, afhankelijk van de grootte van het kindje. Het was zeg maar zo'n rieten mandje met stof erin, zulke kun je bijv. ook kopen bij een winkel als de Xenos. Ons zoontje lag in een eigen omslagdoek in het mandje, met knuffels van zijn grote zussen bij hem. Gisteren is hij via het ziekenhuis gecremeerd. Verder wil ik je natuurlijk ontzettend veel sterkte toewensen voor de komende tijd!!
Wij hadden een mandje van de xenos, gewoon een simpele mand die je dicht kon doen. En hebben hem daarin gelegd met een paar van zijn spulletjes. Ik weet niet precies wat de eisen zijn voor een crematie. Wij hebben hem begraven. Hier zie je de foto, het ziet er een beetje gek uit misschien heb zijn gezichtje even weggehaald maar dan krijg je een beetje een idee. Ik wil jullie trouwens heel veel sterkte wensen!!
Wij hebben wel gewoon een mandje besteld op de site die ik eerder had gegeven, dat paste dan ook wel precies bij ons. Ze hebben daar eventueel ook mandjes gemaakt van badstof. Het is inderdaad wel prijzig maar vond het toch wel fijn dat ik het had omdat dat het laatste beeld is wat je hebt van je kleintje. Wij zijn ook verzekerd bij dela en ben bij 23,3 bevallen en zij hebben de uitvaart wel vergoed bij ons. Ik wist het ervoor ook niet want ik dacht ook vanaf 24 wkn dus had het mandje al gekocht maar de rest hebben zij wel betaald de crematie, geboortekaartjes enzo..! Even informeren? Bij ons in het zkh zou ik niet weten wat ze daar zouden hebben. Ik had alles zelf meegenomen, kleertjes, mutsje en zelfs een rompertje
Wij hebben de crematie via Dela geregeld. Zij hadden ook mandjes en houten kistjes enzo maar ook één fluweel wit kistje. Super lief en zacht, met roze binnenkant. Wel rond de 600 euro volgens mij, maar werd deels vergoed. Voor ons was het wel de moeite waard om het op zo'n mooie manier af te sluiten.
Wij hebben een mooi mandje uit het ziekenhuis genomen,ik was 22 weken zwanger toen ik moest bevallen. Dit is nu bijna 5 jaar geleden,maar onze Gwenn* heeft thuis een hele mooie urn gekregen Sterkte Meis!
Fijn dat er altijd zoveel reacties komen! We hebben inmiddels besloten voor een mandje van het ziekenhuis te gaan, met een eigen omslagdoek/dekentje. Overigens betaalt de verzekering wel hoor, zonder moeilijk doen, maar omdat we hem niet heel lang bij ons zullen houden, willen we het graag simpel houden en voor ons gevoel passen van die enorme bedragen daar niet bij... Dankjulliewel! Alle andere tips/ideeen enz zijn natuurlijk ook welkom.
Wij hebben onze Noah gecremeerd in een mandje van de uitvaartverzorger, wel een dure, volgens mij Eur. 500,- Zou ook voor een wat groter model gaan. Noah had een knuffeltje en omslagdoek van ons erbij en met de crematie hadden veel mensen een knuffeltje meegenomen. Waren knuffeltjes voor hem dus die hebben we er ook in gelegd. Ik ben bevallen in het Sophia Kinderziekenhuis en vanuit daar kregen we een soort kistje / doosje met een schuifdeksel mee en we mochten Noah nog badderen en met bodylotion insmeren en kleertjes kregen we van het ziekenhuis. Mooie wit omslagvestje met een blauw strikje en witte slofjes. Niks voor hoeven betalen. NU moet ik wel zeggen dat Noah op de Neonatologie afdeling heeft gelegen . Ik weet niet of het anders is als een kindje op de verloskamers ter wereld komt.
Wij hebben onze déon * vanuit het ziekenhuis meegekregen in een mooi afsluitbaar mandje. Ook kreeg hij daar een luiertje aan en hadden ze kleertjes waaruit ik mocht kiezen. Hij lag welliswaar op koelelementen waar een zacht matje op geplaatst was , in een omslag doek en had een dekentje gekregen. Vanuit het ziekenhuis hebben ze er een houten hartje bij gelegd welke de kleur was van het mandje. Wij hebben de gehele uitvaart zelf betaald. Maar weerhield ons er niet van om dingen anders te doen. Wat er vanuit het ziekenhuis gedaan is was geheel kosteloos . Ik wil je heel heel veel sterkte wensen en vanaf deze kant een dikke knuffel geven
Ik vond het vooral belangrijk om het echt te doen hoe wij het wilden. De teksten die wij wilden, de muziek die wij wilden, het kistje die wij wilden. Het was echt van ons. En persoonlijk. Daar kijken we ook met een goed gevoel op terug (voor zover dat kan in deze situatie). Het was verschrikkelijk om afscheid te moeten nemen en het was echt een ontzettend zware dag! Maar we hebben wel het gevoel dat we er een mooie crematie dienst van hebben gemaakt!