Goedemiddag, Ik wil even van mij afschrijven. Na 6 jaar gewerkt te hebben bij mijn huidige werkgever heeft deze besloten de zaak te gaan sluiten waardoor ik per 1 mei op straat kom te staan. Ik ben alleenstaande moeder met een koopwoning en begin nu lichtelijk in paniek te raken. Wat als ik geen nieuwe baan kan vinden? Ik heb natuurlijk recht op mijn WW maar dat is ook maar voor 10 maanden. Ik vind het ook zo sneu voor mijn zoontje dat ik hem straks van het kdv moet halen waar hij het zo naar zijn zin heeft. Hoe lang duurde het bij jullie voordat jullie een nieuwe baan hadden gevonden? Ik heb al op zo'n 15 vacatures gereageerd en al drie afwijzingen ontvangen.
Even diep adem halen. Ik snap je zorgen hoor. Hopelijk vind je snel andere baan. Als het goed is mogen kinderen 2 of 3 maanden nog in geschreven staan bij een kdv. zo dat je even de tijd extra heb om werk te zoeken. Wel alvast je contract laten beëindigen ( op voorhand) bij het kdv anders zit je straks met extra extra kosten. Komt vast goed moet gewoon. Paniek is gezond maar daarna even adem halen. 15 al gestuurd top van je komt vast goed.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het vorige week woensdag te horen gekregen en mijn gevoelens wisselen nog een beetje van in paniek naar, het komt vast wel goed. Je mag je kindje nu inderdaad een half jaar op het kinderdagverblijf laten en hier kinderopvangtoeslag voor ontvangen, alleen mijn eigen bijdrage blijft dan natuurlijk. Helaas heb ik met mij WW niet zoveel inkomsten waarbij ik de eigen bijdrage kan missen.
En als je het aantal dagen terugbrengt? Ik ben in augustus werkloos geraakt. Mijn dochter ging drie dagen per week naar het kdv. We hebben dat toen teruggebracht naar twee dagen. Daardoor konden we de kosten voor het kdv wel opvangen met een lager inkomen dan toen ik nog werkte. Bovendien mag je de uren waarvoor je nog recht hebt op kot verspreiden over de rest van het kalenderjaar. Hoewel we nog maar drie maanden recht hadden op kot (aug-sept-okt), konden we haar op deze manier ook in nov en dec nog op de opvang houden. Het voordeel vonden wij inderdaad dat onze dochter in het gewone ritme bleef op het kdv waar ze het zo naar haar zin had en dat we onze plaatsing op het kdv behielden.
Dat is misschien inderdaad een goed idee dankje! Hij gaat nu 3,5 dag maar ik ga even uitzoeken wat mijn eigen bijdrage wordt met 2 of 1,5 dag. Dan hoef ik hem niet uit zijn vertrouwde omgeving halen en hoeft hij ook niet te wennen als ik weer aan het werk kan.
Wat ontzettend balen Brinta. Kun je niet een soort van afkoopsom aftroggelen waardoor je een iets langere adem heb? Je werkgever kan je toch niet zomaar op straat zetten? Hoe snel je een baan vind hangt denk ik ook af van je leeftijd en de functie/vakgebied dat je zoekt. Mijn contract is vorig jaar per 1 juli niet verlengd, in december had ik weer een andere baan. Denk dat ik wel 20 sollicitatie brieven geschreven heb (daarnaast netwerkgesprekken gehad, ingeschreven op vacature sites) en ben denk ik 6x op gesprek geweest. Bewust een andere richting gekozen en start ik financieel gezien weer redelijk onderaan de ladder. Daardoor behoorlijk ingeleverd, maar ik heb t erg naar mn zin. Bereid je er op voor dat je wel meer afwijzingen zal krijgen en dat als je op gesprek mag t ook nog geen gelopen race is. Ik weet niet hoe je het nu gedaan heb, maar ga geen standaard brieven versturen. Het is veel werk maar schrijf wel gericht. Oja ik had ivm kosten F ook van de opvang gehaald. Ik had de luxe dat mn moeder nog 1x per week kwam, want 1 dag dat je echt even kan focussen op t schrijven van brieven ed/ werk zoeken is wel erg fijn. Succes, hopelijk vind je snel iets leuks
Je hebt sowieso nog een half jaar recht op kot na werkloosheid. Ik heb het teruggebracht naar 1,5 dag en dit is prima te behappen. Ik ben ook alleenstaand moeder en dringend op zoek naar werk.
Vorig jaar mijn baan kwijt geraakt en ik haf aansluitend.irts anders (wel een lagere functie). Nu wederom mijn baan kwijt (zwanger, ziektewet, verlof) en hoop dat ik snel iets vind. Ik ben er best zuur van. Vorig jaar al 300 netto achteruit gegaan en ga nu na verlof ook 400 netto achteruit... Bahhh...
heb je al juridische hulp gezocht? Of dit wel zo mag allemaal? Ik heb vorig jaar twee sollicitaties verzonden en ben bij beide aangenomen dus het kan echt heel snel gaan!
Jeetje wat naar. Solliciteer gewoon zo veel mogelijk en laat de moed niet in de schoenen zakken meid. Ik heb in december gesolliciteerd naar meerdere banen en de afwijzingen vlogen me om de oren pff.. maar ik heb ook gesprekken gehad en heb nu zelfs 2 banen! En ik werd vandaag door 2 bedrijven gebeld of ik op gesprek wil komen.. had daar in december voor gesolliciteerd.. Dus het kan heel lang duren voordat je iets hoort dus begin op tijd met solliciteren.
Wat super vervelend voor je! Krijg je niet nog wat mee want je hebt wel rechten opgebouwd toch? Het ligt eraan waar je in werkzaam bent. Wat zoek je en waar woon je? Misschien kunnen we helpen? Het kan ook snel gaan! Ik ben twee weken werkloos geweest! Had ik van tevoren niet gedacht! En vorig jaar had ik in een maand een nieuwe baan. Je bent ook veel beschikbaar toch? Dat is ook een pre! En dikke knuffel!
Balen, Brinta! Volgens mij heb je slechts 3 mnd recht op KOT na ontslag/einde contract, niet een half jaar wat ik hier 2x lees? Even checken misschien. Maar de uren die je overhoudt/niet opmaakt mag je inderdaad na die 3 mnd nog uitspreiden over het gehele kalenderjaar. Dus je zoontje zou bijv 1,5 dag per week nog naar KDV kunnen voor de structuur. Succes met solliciteren, zal voor je duimen op iets leuks!
Balen Brinta! Sinds 1 januari 2015 heb je gelukkig recht op een half jaar kot ipv 3 maanden. Tevens, absoluut niet ideaal maar wel fijn om te weten als koper. Als je helaas na je ww duur alsnog geen werk hebt gevonden, kun je mogelijk als je aan alle voorwaarden en verplichtingen voldoet in aanmerking voor woonkostentoeslag. Google maar is samen met de plaats van de gemeente waarin je woont. Het is een lening geen gift en je moet op zoek gaan naar een andere woonruimte. Het lijkt mij verre van ideaal, maar nood breekt wet. Weet in ieder geval van de mogelijkheid, ongeacht of je er wel of niet (hopelijk niet) gebruik van maakt.
Bedankt allemaal voor de reacties! Fijn dat sommige wel redelijk snel een nieuwe baan hebben gevonden. Het recht op 6 maanden kdv is inderdaad sinds 1 januari dit jaar ingegaan. Morgen heb ik een afspraak staan bij een uitzendbureau, hopelijk kunnen ze mij daar verder helpen, dan maar als uitzendkracht. Alles beter dan geen werk hebben.. Bedankt voor de tip voor de woonkostentoeslag! Zal hier morgen even op gaan googelen. Ik heb gelukkig een lage hypotheek van 450 netto per maand. Ik ben de laatste 6 jaar werkzaam geweest op de personeelszaken en zou het liefste ook weer deze kant op gaan,maar anders is ander administratief werk ook prima. Gelukkig ben ik gewend om fulltime te werken dus als dit een eis zou zijn is dat geen probleem. Ik heb met het UWV contact opgenomen omdat mijn werkgever mij een beëindigings overeenkomst wilt laten teken ipv dat hij een ontslagvergunning aanvraagt. Volgens die man van het UWV kan ik weigeren te tekenen waardoor hij deze vergunning wel nodig heeft maar dit is volgens hem ook binnen 4 à 6 weken geregeld en is de kans groot dat hij deze gewoon gaat krijgen ookal is het alleen omdat de interesse van de werkgever gewoon niet meer bij dit bedrijf ligt. Hij heeft namelijk meerdere bedrijven. Een ontslagvergoeding is volgens deze man helaas ook niet meer verplicht. Mijn werkgever heeft wel aangegeven dat mijn collega en ik een percentage krijgen van het bedrag wat straks over blijft op de rekening maar voor hetzelfde geld is de rekening straks gewoon leeggehaald omdat ze het geld door hebben gesluisd naar een van de andere bedrijven. Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, ik typ even via mijn iPad.
Ik wil 1 ding meegeven. Let er op dat je bij het tekenen van je beeindigingsovereenkomst aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om het recht op je ww te behouden. Welke dat precies zijn weet ik niet helaas.
Bedankt voor je tip. Ik heb deze vraag aan een medewerker van het UWV gesteld en deze heeft mij verteld dat er in moet staan dat het initiatief vanuit de werkgever moet zijn, het om economische redenen gaat en de wettelijke opzegtermijn. Ik heb de overeenkomst nog niet gekregen, maar ik ga hem sowieso ook nog meenemen naar het juridisch loket voor de zekerheid.
Je geeft zelf al aan te gaan, het juridisch loket heeft ons destijds heel goed geholpen echt veel aan gehad! Suc6 de komende tijd!
Even een tipje voor wanneer je in de ww zou zitten. Wij hadden een soort verzekering op de hypotheek zitten en toen ik in de ww kwam kregen we daar een aantal maanden een lekker bedrag van. Hierdoor haal je je hypotheek lasten tijdelijk nog meer naar beneden en hou je een beetje lucht. Succes met solliciteren iig!