Ik werk in het speciaal onderwijs. Het gaat om pubers met gedrags- en/of psychiatrische problemen. Ik heb het prima naar mijn zin en de kinderen ben ik dol op. Nu komt het ook weleens voor dat de kinderen ongewenst gedrag vertonen, zoals agressie/gewetenloosheid etc. Ik hou van mijn baan en de kinderen, maar ik wil eigenlijk geen onnodig risico lopen en een deur in mijn buik krijgen of een duw of een klap als er een baby in mijn buik groeit. Ik weet niet goed wat ik hiermee moet... Iemand suggesties?
Ik werk op een vmbo met volledig lwoo (voormalig svo lom) Tijdens mijn 1e zwangerschap had ik een jongen in de klas, die om het niets kon ontploffen en dan erg agressief kon worden. Tijdens een toets (ik moest alleen maar surveileren) was hij het ergens niet mee eens, pakte een tafel op, tot boven zijn hoofd... en die kwam dus idd naar mij toe. Gelukkig niet raak, maar de schrik zat er behoorlijk in. Ik heb die jongen niet meer in les gehad (meerdere collega's trouwens) Voor de rest toch altijd een veilige marge aangehouden tussen leerlingen en mezelf.
Als er op je werk een kans bestaat op agressie, is je werkgever verplicht je een andere veilige werkomgeving aan te bieden. Kan hij dat niet, dan ga je de ziektewet in. Praat er dus over met je werkgever! Succes!
Hallo, Ik werk in de gehandicaptenzorg als woonbegeleidster wij hebben ook een 2 clienten beneden wonen die dit kunnen doen. opeens slaan vooral als ik mij kwetsbaar zou op gaan stellen zoals nu zwanger zijn, ik heb afgesproken zolang mij ik in deze situatie nog fijn voel blijf ik gewoon werken, wel doe houdt ik bij 1 die (1 op 1 krijgt) de deur open dan kan mijn collega ingrijpen mocht ik het uit de hand vinden lopen. Als ik me niet meer prettig voel zou k boven kunnen werken waar eigenlijk het lagere niveau werkt en niet agressief maar daar is het lichamelijk kwa zorg weer zwaarder. ik doe beiden nog.. als het echt niet wil kunne ze mij een andere werkplek bieden of in de ziektewet zodat ik therapeutisch kan komen dus als derde persoon. Sorry voor de lange verhaal, ik doe nu alles nog. ze weten wel dat ik zwanger ben reageren nu heel erg leuk... ik ben 14 week zwanger.
Het is erg lastig om met mijn baas te bespreken, omdat we een kleine school zijn (6 klassen) en erg onderbezet zijn (langdurig zieken en bezuinigingen) en dus elke zieke er één teveel is. Mijn baas vindt dan ook vaak dat we ons niet zo aan moeten stellen. Gewoon werken en maak je niet druk. Ze benoemt dat er geen enkel gevaar is. Maar als er dadelijk meer duidelijkheid is mbt de zwangerschap ga ik toch met haar in gesprek. Ik kan en wil geen risico nemen mbt de baby. En natuurlijk ga ik letten op mijn personal space en even aankijken welke kinderen ik in mijn klas heb. Dank u allen voor het advies!
afhankelijk hoe ver je bent in je zwangerschap dan zou ik dit zeker aankaarten bij je werkgever... ik snap dat er in het speciale onderwijs altijd eigenlijk een tekort is maar daar zou jij niet de dupe van mogen worden, laat staan je kleintje.... mocht je werkgever het toch wegwuiven alsof er geen risico's zijn dan zou je ook altijd contact kunnen zoeken bij een arbo arts
Bespreekbaar maken... Ik heb op mijn werk ook te maken met veel agressie. Toen ik zwanger was heb ik afspraken gemaakt. Ik loop niet meer als bhv op codes die agressie betreffen en kids die snel ontploffen benaderde ik niet meer alleen maar altijd met een collega aan mijn zijde... Ook wij hebben te maken met onderbezetting en veel ziekte. Maar mijn kleine ging toch echt wel voor en dat vond mijn leidinggevende ook...